رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در نشست معاونت بین‌الملل اتاق ایران با سفیر ایران در آذربایجان

بخش خصوصی از فرصت مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده قره‌باغ استفاده کند

فرصت‌های سرمایه‌گذاری و نحوه حضور مؤثر بخش خصوصی، موضوعاتی بودند که در نشست فعالان اقتصادی با سفیر ایران در آذربایجان بحث و بررسی شدند. سفیر ایران در آذربایجان همچنین اعلام کرد: با توجه حمایت ایران از موضع آذربایجان در مناقشات اخیر، علاقه و اشتیاق این کشور به توسعه همکاری‌ها با ایران بیشتر شده است.

27 آذر 1399
کد خبر : 35876
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران، به صورت ویدئوکنفرانس، میزبان سید عباس موسوی سفیر ایران در کشور آذربایجان، حسین پیرموذن رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان، نمایندگان دستگاه‌های دولتی مربوطه و جمعی از روسای تشکل‌ها و کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران بود تا ضمن بررسی آخرین وضعیت همکاری‌های اقتصادی دو کشور، به ارائه پیشنهادات و راهکارهای توسعه صدور خدمات در بخش های فنی مهندسی، انرژی، خدمات بین المللی سلامت و کشت فراسرزمینی بپردازند.

در این نشست همچنین در خصوص تحولات مربوط به منطقه قره‌باغ و همچنین فرصت‌های اقتصادی برای شرکت‌های ایرانی جهت مشارکت در روند بازسازی و توسعه مناطق بازپس گرفته شده، رایزنی و تبادل نظر شد. همچنین پیشنهادات و راهکارهایی برای رفع مشکلات مربوط به صدور خدمات فنی و مهندسی، همکاری در کشت فراسرزمینی، خدمات بین‌المللی سلامت، توسعه مشارکت با آذربایجان در اجرای پروژه‌های توسعه ای و همچنین رفع موانع گمرکی و ترانزیتی دو کشور ارائه شد.

سیدعباس موسوی، سفیر ایران در آذربایجان ضمن اشاره به آخرین وضعیت تبادلات تجاری با کشور آذربایجان و تداوم بی‌وقفه همکاری های گمرکی دو کشور علی رغم شیوع کرونا، مناسبات و همکاری‌های دو کشور را در وضعیت خوبی توصیف کرد.

او تاکید کرد: با توجه حمایت ایران از موضع آذربایجان در مناقشات اخیر، علاقه و اشتیاق  این کشور به توسعه همکاری‌ها با ایران بیشتر شده است.

او همچنین با اشاره به طرح موضوع همکاری‌های شش جانبه میان کشورهای ایران، آذربایجان، ارمنستان، روسیه، ترکیه و گرجستان، ابراز امیدواری کرد اگر این طرح به اجرا دربیاید، می توانیم از بسیاری ظرفیت‌های مغفول نیز استفاده کنیم.

موسوی افزود: با توجه به در پیش بودن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان می توانیم با توافقات جدید، وارد مرحله جدیدی از همکاری ها در زمینه های مختلف اقتصادی بویژه در حوزه بازسازی‌های منطقه قره باغ شویم.

او توضیح داد: در هفت شهر آزاد شده بسیاری از زیرساخت‌ها و تاسیسات از جمله بیش از 150 هزار بنای مسکونی و تعداد زیادی از اماکن فرهنگی و صنعتی و همچنین زیرساخت های جاده‌ای تخریب شده است که در برآوردهای اولیه، میزان سرمایه مورد نیاز جهت بازسازی، رقمی حدود 10 میلیارد دلار در زمانی نزدیک به 5 سال عنوان شده است.

سفیر ایران در آذربایجان خاطرنشان کرد: کشور آذربایجان به دنبال سرمایه گذاری خارجی است و در همین زمینه با موسسات بزرگ در حال رایزنی است؛ در این میان مقامات این کشور مایل هستند با کشورهایی که این کشور را در تحولات اخیر کمک کرده‌اند، مشارکت بیشتری داشته باشند.

شرکت‌های ایرانی برای ارایه خدمات پرمزیت به آذربایجان برنامه‌ریزی کنند

او با اشاره به دیدار وزرای امور خارجه ایران و جمهوری آذربایجان توضیحاتی ارایه کرد و از آمادگی ایران برای همکاری در صدور خدمات فنی و مهندسی خبرداد.

موسوی با تاکید بر این نکته مانعی برای توسعه همکاری دو کشور وجود ندارد، تاکید کرد: شرکت ها با درک شرایط جدید و فضای رقابتی زیاد بویژه با شرکت‌های کشورهای روسیه و ترکیه، برای مزیت‌های ویژه جهت ارائه خدمات برنامه‌ریزی کنند.

او به بازسازی و توسعه تجهیزات و امکانات مرزها و خدمات لجستیکی بین ایران و آذربایجان اشاره کرد و تاکید کرد سفارت ایران در خصوص بهبود مسیرهای تردد در مرزها پیگیری زیادی می کند نیاز است این موانع با همکاری دو دولت هر چه سریع تر یرطرف شود.

ضرروت رفع مشکلات ترانزیتی

در ادامه محمدرضا کرباسی، معاون امور بین الملل اتاق ایران به ارایه توضیحاتی پرداخت و تاکید کرد: آذربایجان،یکی از مهمترین بازارهای مقصد برای کشورهای منطقه است. همچنین بخش مهمی از صادرات کالاهای ایرانی از طریق آذربایجان به کشورهای عضو اوراسیا ترانزیت می شود که در حال حاضر برخی مشکلات، بویژه معطلی ناوگان حمل و نقل در مرزها و افزایش هزینه ها در این مسیر وجود دارد که نیازمند پیگیری و رفع مشکلات آنها هستیم.

به باور او، همچنین نیاز است ظرفیت های متنوع حمل و نقل بویژه دریایی و ریلی با آذربایجان توسعه یابد و مورد استفاده صادرکنندگان قرار گیرد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران معتقد است: طرح‌های عمرانی و توسعه ای در این مناطق می تواند به خوبی به کار گرفته شود. او در همین زمینه گفت: به همین منظور شرایط و نحوه استفاده از این ظرفیت و مشارکت با آذربایجان جهت سرمایه گذاری به برنامه‌ریزی منظم نیاز دارد که اتاق ایران بنا دارد در این خصوص با همکاری تشکل های مرتبط و اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان، با همکاری سفارت ایران در باکو و سازمان سرمایه گذاری به عنوان متولی کمیسیون مشترک دو کشور، زمینه حضور فعال شرکت های توانمند در زمینه صدور خدمات فنی مهندسی، انرژی، خدمات گردشگری سلامت و کشت فراسرزمینی را مهیا سازد.

کرباسی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به پیمانکاران قوی و توان اجرایی بالای ایرانی، سرمایه گذاری مشترک با آذربایجان و شرکت های این کشور، اگر با حمایت های لازم از سوی ایران صورت گیرد، می‌تواند به جهشی در صدور خدمات و همچنین افزایش صادرات و تبادلات تجاری با این کشور منجر شود.

توافقات ایران و آذربایجان اجرایی شود

حسین پیرموذن، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان نیز در این جلسه ضمن اشاره به روند رو به رشد همکاری های دو کشور و رفع بسیاری از موانع تجاری نسبت به سال های گذشته، شرایط اخیر را فرصت مناسبی برای گسترش فعالیت های شرکت های ایرانی در آذربایجان دانست که اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان نیز برنامه هایی در این خصوص برای ایجاد زمینه تعاملات بیشتر در دست اجرا دارد. ایشان همچنین به مشکلات ترانزیت بین ایران و آذربایجان بویژه برای مقصد روسیه اشاره کرد و درخواست کرد توافقات اجرایی نشده گذشته بویژه طرح های توسعه ای منطقه در مرز دو کشور و تکمیل پایانه های مرزی از حیث امکانات و تجهیزات، اجرایی شود.

رفع موانع همکاری های بانکی دو طرف، لزوم اجرای توافقات پیشین توسعه گمرکات و پایانه های مرزی، رفع مشکلات گمرکات از جمله توقفات طولاتی ناوگان حمل و نقل در مرزهای دو کشور بویژه در خصوص کالاهای فسادپذیر، لزوم توسعه بیشتر زیرساخت‌ها در بخش حمل و نقل برای گسترش صادرات، تسریع در اجرای پروژه‌های شهرک صنعتی مشترک و امتداد خطوط ریلی آذربایجان تا منطقه پارس آباد، لزوم توافقات برای همکاری در  پروژه های حوزه انرژی، لزوم رایزنی دیپلماتیک برای رفع موانع توسعه فعالیت شرکت‌های ایرانی در آذربایجان، لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشت فراسرزمینی در آذربایجان و رفع موانع توسعه ارائه خدمات بین المللی سلامت از دیگر موضوعاتی بود که از سوی حاضران در این نشست مجازی مطرح شد.

در همین رابطه