رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در نشست کمیته ارزی اتاق ایران انجام شد

بررسی ابهامات مصوبه 177 شورای سران قوا درباره شیوه بازگشت ارز

در نشست کمیته ارزی اتاق ایران ضمن اشاره به پایان یافتن پیمان سپاری ارزی در سال آینده طبق لایحه بودجه 1400 تناقض‌های مصوبه 177 شورای سران سه قوه با آخرین بخشنامه بانک مرکزی درباره نحوه بازگشت ارز به چرخه اقتصادی، مورد بررسی قرار گرفت.

02 دی 1399
کد خبر : 35966
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در تازه‌ترین نشست کمیته ارزی اتاق ایران، اختلافات بین مصوبه 177 شورای سران سه قوه با آخرین بخشنامه بانک مرکزی درباره نحوه بازگشت ارز به چرخه اقتصادی بررسی شد.

بر اساس اظهارات رئیس کمیته ارزی اتاق ایران، در این نشست کمیته، علاوه بر بررسی مصوبه 177، خبری مبنی بر پایان یافتن پیمان سپاری ارزی در سال 1400 مطرح شد که بسیار امیدوارکننده است.

محمدرضا انصاری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره آنچه در این نشست انجام شد با اعلام این مطلب که کمیته اقدام ارزی در وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از انتخاب رزم حسینی به عنوان وزیر، تشکل شده، تأکید کرد: در کمیته اقدام ارزی سعی شده ابهاماتی که در مصوبه 177 شورای سران سه قوه وجود دارد و تناقض‌های آن با بخشنامه بانک مرکزی رفع شود. خوشبختانه در این کمیته نمایندگان اتاق ایران نیز حضور دارند و همراهی خوبی بین اعضا شکل گرفته که امیدوارکننده است.

انصاری ادامه داد: بندی در مصوبه 177 آمده مبنی بر اینکه هر تولیدکننده‌ای که صادرات نیز انجام می‌دهد، می‌تواند 50 درصد ارز خود را برای واردات مواد اولیه موردنیاز خود اختصاص دهد و 50 درصد دیگر آن را باید به سامانه نیما بدهد که این تقسیم‌بندی مورد تأیید اتاق ایران نیست. چراکه روش‌های مورد تأیید بانک مرکزی برای بازگشت ارز به کشور، در همین دستورالعمل نیز آمده و این تلاش برای حفظ سامانه نیما که گرفتاری‌های بزرگی برای صادرات کشور به وجود آورده، آزاردهنده است.

نایب‌رئیس اتاق ایران با تأکید بر تلاش کمیته ارزی اتاق ایران در راستای توسعه و روان‌سازی صادرات و ورود بیشتر ارز به چرخه اقتصادی، تصریح کرد: در این مدت شاهد هستیم که همراهی خوبی بین نمایندگان دولت و بانک مرکزی و نمایندگان اتاق ایران شکل گرفته و کمیته اقدام ارزی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تشکیل شده هم‌راستا با توسعه صادرات حرکت می‌کند.

بر اساس گفته‌های انصاری، امروز فضا نسبت به گذشته بسیار مساعدتر شده و اقدامات خوبی در حال انجام هست البته همراهی بانک مرکزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند اثرگذاری سیاست‌گذاری‌های اخیر را بیشتر کند.

او ابراز امیدواری کرد: کمیته اقدام ارزی بتواند با همکاری بانک مرکزی، گرفتاری و محدودیت‌های جدی صادرات به مناسبت طراحی سامانه نیما و وضع مقررات غیر لازم که صادرکنندگان را آزار می‌دهد، رفع کند.

رئیس کمیته ارزی اتاق ایران با ابراز خرسندی از این خبر که قرار است بساط پیمان سپاری ارزی در سال 1400 برچیده شود، گفت: امیدواریم با این تصمیم بتوانیم از شرایط ایجاد شده برای توسعه صادرات بهره ببریم و بیش از این فرصت‌ها را از دست ندهیم.

موضوعات :
در همین رابطه