رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سازمان توسعه تجارت ایران

دولت برای نوسازی شناورهای چوبی تسهیلات می‌دهد

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: دولت در زمینه بازسازی و نوسازی شناورهای چوبی تسهیلات ارائه می‌کند.

02 دی 1399
کد خبر : 35985
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: دولت در زمینه بازسازی و نوسازی شناورهای چوبی تسهیلات ارائه کرده که سازمان بنادر و دریانوردی برای برخورداری فعالان این حوزه از این تسهیلات، همکاری لازم را انجام خواهد داد.

فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در نشست بررسی مشکلات حمل بار توسط لنج ها به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، گفت: حدود دو هزار دستگاه لنج فعال در چهار استان هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان وظیفه حمل کالا بین بنادر جنوبی و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه مشکلات شناورهای کوچک به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شود، تصریح کرد: فرسوده بودن حدود ۴۰ درصد لنج‌ها، مشکلات مربوط به استفاده نکردن از تسهیلات بازسازی، مشکل سوخت شناورها، نداشتن یک تشکل صنفی ویژه کارکنان شناورها و برخی مقررات مربوط به گذرنامه‌های مرزی و کارت پیله‌وری از مشکلات داخلی محسوب می‌شوند.

پیلتن افزود: اکنون در بخش خارجی نیز محدودیت‌های بندری و سیاست‌های سلیقه‌ای و همچنین دریافت برخی عوارض، موانعی ایجاد کرده است.

ایران به دلیل قرار گرفتن در جغرافیایی راهبردی و با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم در دسترسی ریلی، جاده‌ای و دریایی سواحل خلیج‌فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سال‌های گذشته مورد توجه اقتصاد جهان قرار گرفته که در زمان حاضر با تکمیل مسیرهای ریلی، جاده‌ای و دریایی شرایط را برای عبور و ترانزیت کالا فراهم می‌کند.

یکی از مسیرهای راهبردی در نیم‌کره شرقی کریدور شمال-جنوب است که در سال ۱۳۷۹ ایران، هند و روسیه برای بهره‌برداری از آن موافقت‌نامه‌ای را امضا کردند.

این کریدور به عنوان مهم‌ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است.

کریدور شمال-جنوب که از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج‌فارس و جنوب آسیا برقرار می‌سازد و چابهار، بندری است که در این جایگاه ارتباطی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

موضوعات :
در همین رابطه