رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در جلسه شورای گفت‌وگوی خراسان شمالی عنوان شد

مشکلات صنایع و معادن تعطیل شده رسیدگی شود

رئیس اتاق بجنورد و استاندار خراسان شمالی در جلسه شورای گفت‌وگوی این استان، رسیدگی به مشکلات صنایع و معادن تعطیل شده و همچنین بازبینی پرونده‌های بنگاه‌های اقتصادی در دادگاه را یکی از ضرورت‌های احیای اقتصادی استان و کشور قلمداد کردند که می‌تواند به ایجاد و حفظ اشتغال نیز کمک کند.

06 دی 1399
کد خبر : 36020
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بجنورد بررسی و رسیدگی به معادن و صنایع که تعطیل شده را خواستار شد و گفت: این واحدها سرمایه‌های کشور و استان هستند و باید با حمایت مسئولان به چرخه فعالیت بازگردند.

سعید پورآبادی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان شمالی افزود: باید تعطیلی و یا فعالیت با ظرفیت کم این واحدها موردبررسی قرار گیرد، سرمایه‌گذاری باعث ایجاد درآمد در استان و اشتغال خواهد شد، اگر واحدها تعطیل شوند درآمد مردم استان نیز به‌خودی‌خود کم خواهد شد و بیکاری افزایش می‌یابد.

به گفته او برخی از معادن شروع به کار شده‌اند اما در وسط کار به آنان گفته می‌شود که فعالیت مقرون‌به‌صرفه نیست.

پورآبادی خواستار بازگشت پرونده‌های بنگاه‌های اقتصادی از دادگاه و بازبینی دوباره آنها شد و اظهار کرد: باید در حل مسائل و مشکلات دنبال راه‌های صلح و سازش باشیم و کوچک‌ترین مشکل را به راه طولانی دادگاه ارسال نکنیم.

او با بیان اینکه بعضاً بی‌رحمانه رفتار می‌شود افزود: برخی از پرونده‌ها از سرمایه‌گذاران خواسته می‌شود که از حریم شهر خارج شوند، این افراد بدون نبود زیرساخت‌ها و امکانات و جا و مکان کجا بروند.

استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: دستگاه‌های اجرایی با روند کند اداری و سخت‌گیری‌های بی‌مورد سرمایه‌گذاران را خسته نکنند که پیامد آن توسعه‌نیافتگی استان است.

محمدعلی شجاعی اظهار کرد: بخش خصوصی باید در استان سرمایه‌گذاری کند که در پی آن درآمد و اشتغال ایجاد می‌شود.

او افزود: سیستم دولتی در بحث سرمایه‌گذاری موفق عمل نکرده است که این مسائل و مشکلاتی را برای حوزه اقتصادی ایجاد کرده است.

شجاعی سرمایه‌گذاری در بخش دولتی را همچون کودکی معلول دانست که با این وضعیت بزرگ شده است و اظهار داشت: باید از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری حمایت کنیم که دولت نیز در این خصوص تأکید زیاد دارد.

او بر رعایت آداب سرمایه‌گذاری تأکید کرد و افزود: معادن گنج‌هایی هستند که باید برای بهره‌برداری از آن به شکل اصولی و علمی وارد شویم تا برای سرمایه‌گذار و مردم منطقه سودآوری داشته باشد.

شجاعی بر حمایت از سرمایه‌گذاران در بخش معادن تأکید کرد و اظهار داشت: از دستگاه‌های مسئول و مربوط و بانک‌ها می‌خواهیم که در خصوص بهره‌برداری از طرح‌های معادن در مرحله نخست، کارشناسی موردنظر را داشته باشند و تمامی مسائل و مشکلات را به سرمایه‌گذار گوشزد کنند.

او از اتاق بجنورد و سازمان صمت خواست تا تمامی طرح‌هایی که هم‌اینک دچار مشکل شده و نیاز به مصوبه ملی را دارد بررسی کنند و افزود: طرح‌هایی که با دریافت تسهیلات مشکلات آنان حل خواهد شد در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور مطرح و برای برطرف شدن مشکلات آنها تلاش خواهیم کرد.

استاندار خراسان شمالی گفت: زیرساخت‌های معدنی استان ضعیف و سرمایه‌گذاری در این بخش کم است و به همین علت سازمــان توسعـه و نوســـازی معادن و صنایع معدنی ایران «ایمیدرو» با ایجاد تفاهم‌نامه‌ای وارد این حوزه شد هم‌اینک برای اجرایی شدن این تفاهم‌نامه دقت لازم را در خصوص اجرایی شدن بندهای آن داشته باشید.

شجاعی در بخش دیگری از سخنانش از ارجاع مسائل حوزه راه و شهرسازی به دادگاه از سوی اداره کل مربوطه انتقاد کرد و گفت: این روش نادرست را آموخته‌اند و با کوچک‌ترین مشکل پرونده را به دادگاه معرفی می‌کنند.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه ارسال پرونده‌ها به دادگاه هنر نیست افزود: اگر پرونده‌ها مشکلاتی ازنظر فنی دارد باید به دنبال برطرف شدن مشکلات باشید نه اینکه به‌سرعت به دادگاه معرفی کنید که به دنبال آن مسائل و مشکلات زیادی نیز برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود.

او از این اداره کل خواست تا پرونده‌هایی را که به دادگاه ارسال کرده‌اند دوباره آنان را بازبینی کنند و اظهار داشت: باید در حل مسائل و مشکلات دنبال راه‌های صلح و سازش باشیم و کوچک‌ترین مشکل را به راه طولانی دادگاه ارسال نکنیم.

شجاعی با بیان اینکه بعضاً بی‌رحمانه رفتار می‌شود افزود: د برخی از پرونده‌ها از سرمایه‌گذاران خواسته می‌شود که از حریم شهر خارج شوند، این افراد بدون نبود زیرساخت‌ها و امکانات و جا و مکان کجا بروند.

استاندار خراسان شمالی اظهار کرد: نباید بخش دولتی از ناحیه قدرت وارد شود بلکه باید شرایط، امکانات و زیرساخت‌ها را نیز ببیند بعد به دنبال راه‌کاری برای حل مشکل باشد نه اینکه تنها راه را متوقف کردن سرمایه‌گذاری ببیند.

او افزود: راه و شهرسازی باید پرونده‌هایی را که به دادگستری استان ارسال کرده است، دوباره بررسی کند و ما نیز به آنان کمک خواهیم کرد و مجوزهای مربوطه را نیز از کشور خواهیم گرفت تا این پرونده‌ها از دادگاه برگردد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) باید مصوبات استان را اجرایی و به تعهدات خود عمل کنند.

محمود قنبری افزود: نباید فقط به نامه‌نگاری با وزارتخانه‌ها بسنده کرد بلکه باید مدیران به‌صورت حضوری با افراد مسئول در این خصوص مذاکره کنند تا این تعهدات تعیین تکلیف شود.

موضوعات :
در همین رابطه