رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

یادداشت رئیس سازمان جهانی گردشگری

سال 2021 سال حیات دوباره صنعت گردشگری است

رئیس سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل متحد طی یادداشتی ابراز اطمینان کرد که صنعت گردشگری جهان در سال 2021 حیاتی دوباره خواهد یافت.

06 دی 1399
کد خبر : 36027
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سال 2020 که سالی کابوس‌وار برای صنعت گردشگری بود واپسین روزهای خود را می‌گذارند و فعالان صنعت گردشگری امیدوارند که با توجه به تحولات اخیر، سال 2021 سال کاملاً متفاوتی برای آنها باشد.

زوراب پولولیکاشویلی، رئیس سازمان جهانی گردشگری، چشم‌انداز بسیار روشنی برای صنعت گردشگری جهان متصور است و می‌گوید این صنعت در سال 2021 به مسیر رونق و شکوفایی بازخواهد گشت. رئیس گرجستانی سازمان تجارت جهانی در واپسین روزهای سال 2020 طی یادداشتی که در پایگاه اینترنتی این نهاد بین‌المللی نیز منتشر شده، به بررسی کلی آنچه در سال اخیر در صنعت گردشگری اتفاق افتاد و آنچه در سال جدید از این صنعت انتظار می‌رود، پرداخته است:

ما تقریباً به پایان چالش‌برانگیزترین سال تاریخ صنعت گردشگری رسیده‌ایم؛ سالی که در آن همه‌گیری ویروس کرونا تقریباً یک‌شبه کل گردشگری جهانی را به رکود کشاند.

میلیون‌ها نفر فرصت کاوش نقاط مختلف جهان و تعامل با فرهنگ‌ها و سنت‌های گوناگون را از دست دادند و جهان فرصت بهره‌گیری از صنعت گردشگری برای خلق شغل‌های جدید، حمایت از کسب‌وکارها، کلید زدن روند توسعه و حفظ بسیاری از چیزهایی که ما خانه‌هایمان را برای دیدنشان ترک می‌کنیم را از دست داد.

اما علی‌رغم چنین رکود شدیدی، صنعت گردشگری امسال را متحدتر و مصمم‌تر از همیشه به پایان می‌رساند. کمیته بحران گردشگری جهانی UNWTO که در ماه مارس یعنی مدت کوتاهی پس از اعلام همه‌گیری جهانی ویروس کرونا راه‌اندازی شد، اخیراً آخرین نشست خود در سال 2020 را برگزار کرد.

این کمیته بین بخشی تلاش‌های بین‌المللی [برای مقابله با اثرات بحران کرونا بر صنعت گردشگری] را هماهنگ می‌کند و نقش حیاتی خود را در هدایت واکنش‌های ما به کووید-19 و اطلاع‌رسانی اقدام‌ها و ابزارهای لازم برای کاهش اثرات این بحران بر شغل‌ها و کسب‌وکارها اثبات کرده است.

علی‌رغم تحولات اخیر و جاری مرتبطا با همه‌گیری ویروس کرونا، این کمیته برای شتاب بخشیدن به آغاز دوباره گردشگری جهانی کاملاً مصمم است. پروتکل‌های بهداشتی هماهنگ، یکسان و مستحکم برای بازگرداندن اعتماد به سفرهای بین‌المللی و به حرکت در آوردن دوباره چرخ صنعت گردشگری، ضروری هستند. سازمان گردشگری جهانی (UNWTO) نیروی محرکی که در سال 2020 به دست آورد را حفظ و به سال جدید منتقل می‌کند.

طی ماه‌های اخیر، ما کاری کرده‌ایم که رهبران سیاسی و تجاری جهان به ما گوش فرا داده و گردشگری را بخشی از برنامه‌های خود قرار دهند. ما تأکید کرده‌ایم که گردشگری تقریباً به همه بخش‌های جامعه ما ربط دارد و برای تقویت این دیدگاه، از طریق همکاری‌های خود با سی‌ان‌ان و دیدارهای مستقیم مقامات بلندپایه سازمان از کشورهای عضو از جمله پرتغال، تونس، نامیبیا، برزیل، اروگوئه، مصر، ایتالیا، فرانسه، بلژیک و عربستان سعودی تلاش کرده‌ایم.

این رویکرد مبتنی بر تشریک مساعی کمک کرده است که صنعت گردشگری حمایت‌های مالی و سیاسی بی‌سابقه‌ای را دریافت کند و عموم مردم آن را به رسمیت بشناسند. کمیسیون اروپا [بازوی اجرایی اتحادیه اروپا] با حمایت‌های اقتصادی بی‌سابقه خود از صنعت گردشگری در این دوره حساس و حیاتی، در تبدیل کردن کلمات دلگرم‌کننده به اقدامات قوی پیشتاز بوده است.

ما در دیدارهای حضوری با سران کشورهای آمریکایی [قاره آمریکا]، آفریقایی و اروپایی و همچنین طی دیداری که در اینجا با «مارگاریتیس شیناس» معاون کمیسیون اروپا به‌منظور گفتگو در خصوص نتایج نشست کمیته بحران گردشگری جهانی داشتیم، خواستار این شدیم که دولت‌ها تلاش بیشتری [برای رفع بحران در صنعت گردشگری] از خود نشان دهند. علاوه بر این، ثابت کردن اینکه سفرهای بین‌المللی ایمن نه‌تنها امکان‌پذیر است بلکه منافع اجتماعی و اقتصادی زیادی را به دنبال خواهد داشت که تنها از صنعت گردشگری برمی‌آید، امری ضروری است.

بدون شک اخبار واکسن کووید-19 به ما دلیلی برای خوش‌بینی محتاطانه می‌دهد. با این حال، آغاز به کار دوباره گردشگری جهانی –و میلیون‌ها فردی که به آن وابسته‌اند- نباید معطل تحقق واکسیناسیون عمومی بماند.

زمان آن رسیده است که در مقررات قرنطینه برای گردشگران بازنگری شود و راهکارها و نوآوری‌های جدید برای آزمایش بعمل آوردن از مسافران قبل و بعد از سفرهایشان مورد استفاده قرار گیرد. در کنار این‌ها، باید به محض اینکه امکان انجام ایمن چنین کاری فراهم شود، محدودیت‌ها بر سفر به نحوی مسئولانه و هماهنگ کاهش یابد یا حتی لغو شود.

گام‌های مهمی که در مسیر تضمین هماهنگی بهتر و پرهیز از راکد ماندن برداشته شده است، پیش‌درآمدی برای آمادگی ورود به سال جدید هستند. 2021 می‌تواند یک سال حیاتی برای آغاز دوباره گردشگری باشد؛ اما به شرطی که ما حرکت در این مسیر را ادامه دهیم.

عوامل بنیادی برای سال 2021 به یک نقطه عطف تبدیل شود، وجود دارد. اکنون زمان آن است که ما بخش خودمان [بخش گردشگری] را به سمت پایداری و فراگیری بیشتر هدایت کرده و ظرفیت‌های عظیم آن برای ایجاد توسعه پایدار و تغییر برای همه را محقق کنیم. ما نباید این فرصت را هدر بدهیم.

همچنان که ما در حال ارزیابی گام‌های اخیر برای تصمیم‌گیری درباره آینده هستیم، من از شهر مادرید (مقر سازمان جهانی گردشگری) برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم. هرجا و به هر نحوی که سال جدید را جشن می‌گیرید، من امیدوارم که سالم باشید و روزهای خوشی را سپری کنید.

در همین رابطه