رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سعادت در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

آسیب ناشی از بی‌توجهی به اخلاق تجارت بیش از تحریم‌هاست

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه رعایت اخلاق تجارت توسط دو طرف یک قرارداد را موضوعی مهم و ریشه‌ای توصیف کرد و یادآور شد: ریشه اختلافات تجاری بین ایران و ترکیه ناشی از عدم رعایت اخلاق تجارت از سوی هر دو طرف است.

سارا ترابی

خبرنگار
17 دی 1399
کد خبر : 36098
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با اشاره به ظرفیت‌های چشمگیر ایران در برقراری روابط پایدار و مستحکم با همسایگان خود، توجه به رعایت اخلاق حرفه‌ای در روند تجارت و همکاری‌های اقتصادی را مهم و اساسی دانست و تأکید کرد: بخش اعظم مشکلات امروز ما در برقراری مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری ناشی از بی‌توجهی به رعایت اصول و اخلاق تجارت است.

مهرداد سعادت، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره امکان تغییر شرایط تحریمی ایران با توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خاطرنشان کرد: اینکه دولت و بخش خصوصی پیش از هر تغییری خود را برای بهره‌برداری بهتر از شرایط، آماده کنند، خوب است اما لازم است برای حل ریشه‌ای مشکلات و چالش‌های موجود برنامه‌ریزی کرد.

او نتیجه حاصل از انعقاد توافق‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه را ناشی از پایبند نبودن به اصول اولیه تجارت دانست و ادامه داد: طبق موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه 128 قلم کالا انتخاب شدند تا با شرایط جدید طبق توافق صورت گرفته بدون حقوق گمرکی، بین دو کشور مبادله شوند، پس از این وزارت صنعت، معدن و تجارت طی بخشنامه‌ای 1200 قلم کالا را ممنوع کرد که از این تعداد 80 کالا همان‌هایی هستند که در موافقت‌نامه بین ایران و ترکیه منظور شده‌اند. یعنی با همین بخشنامه ممنوعیت، یک‌شبه روند همکاری 80 شرکت ترکیه ای با طرف ایرانی متوقف شده است.

این فعال اقتصادی زیرپاگذاشتن حقوق افراد و تلاش فعالان اقتصادی در راستای توسعه بازار و افزایش درآمدهای ارزی کشور را اقدامی غیراخلاقی برشمرد و ادامه داد: در این شرایط چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که با رفع تحریم‌ها، طرف‌های تجاری مجدد پای میز مذاکره بیایند و با شرکت‌های ایرانی که نمی‌توانند به تعهدات خود پایبند باشند، قرارداد امضا کنند؟

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه آموزش و ترویج اخلاق تجارت را امری ضروری حتی در دانشگاه‌های کشور دانست و تأکید کرد: اتاق مشترک ایران و ترکیه اقداماتی را در این حوزه آغاز کرده و در تلاش است هم در بین بخش خصوصی و هم مسئولان و تصمیم سازان، گفتمان اخلاق تجارت را ترویج دهد.

سعادت حفظ کیفیت تولیدات ایران و مقاومت در برابر تولید و صادرات محصولات بی‌کیفیت را بخشی از اخلاق حرفه‌ای تجارت عنوان کرد و افزود: هر تولیدکننده و صادرکننده‌ای باید برای حفظ برند و آبروی کشور در بازارهای هدف، مسئولیت‌پذیر باشد و این مهم با فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش‌های لازم در صحنه اقتصادی کشور، محقق می‌شود. اتاق‌های مشترک می‌توانند با تولید فکر و ایده‌هایی از این دست برای حل ریشه‌ای مشکلات تجاری کشور راهکار ارائه دهند.

 

در همین رابطه