رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

نبض بازار طلای سیاه در دست ایران

ایران 80درصد از سهم از دست رفته خود را در بازار نفت احیا کرده و این یعنی فعلا با هیچ فریز نفتی موافقت نخواهد کرد.

08 شهریور 1395
کد خبر : 3613
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«ایران» این روزها حرف اول را در دنیا طلای سیاه می‌زند. بعید است رسانه‌ای در مورد نفت بنویسد و نامی از ایران نبرد. این کشور پس از برداشته شدن تحریم‌های نفتی دوباره به بازار نفت بازگشته و تلاش دارد سهم از دست رفته خود را در بازار طلای سیاه به صورت تمام و کمال به دست بیاورد. طبق گفته محسن قمصری مدیر امور بین‌المل شرکت نفت در حال حاضر نیز 80درصد از سهم خود را احیا کرده‌است. این مسئله به خوبی نشان می‌دهد ایران به این زودی با طرح‌هایی مانند فریز تولید نفت موافقت نخواهد کرد. این در حالی است که بازار نفت بیش از هر زمانی تشنه تعادل است و حتی یک بشکه اضافی نفت را برنمی‌تابد.

نام ایران بر سر زبان‌ها افتاده‌است

این روزها نام ایران بیش از هر کشور تولیدکننده نفتی در دنیای طلای سیاه بر سر زبان‌هاست. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش هوستون‌کرانیکل نشان می‌دهد برنامه ایران برای افزایش سطح تولید نفت و تلاش‌هایش برای احیای سهم خود در سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) تمام امیدها در مورد فریز تولید نفت و تعادل بازار نفت را بر باد داده‌است.

پاترک آلمان وارد مدیرعامل شرکت گاز دانا در تگزاس در گفت‌وگو با تلویزیون بلومبرگ می‌گوید: «من نسبت به حصول توافق در مورد فریز نفتی خوشبین نیستم چرا که فشارهایی از طرف ایران وجود دارد.» او می‌گوید: «شرایط هنوز برای فریز تولید نفت فراهم نیست.» ایران تا سال 2012 دومین تولیدکننده بزرگ اوپک بود اما به دنبال تحریم‌های امریکا و اتحادیه اروپا، جایگاه خود را در اوپک از دست داد و اکنون به دنبال احیای این جایگاه است. این مسئله ضربه‌هایی را به اقتصاد این کشور وارد کرد.

همه باید از تصمیمات اوپک پیروی کنند

البته ایران با هر اقدامی برای به دست آوردن ثبات بازار موافقت کرده‌است اما از میزان تولید نفت این کشور به نظر می‌رسد در هیچ برنامه فریز نفتی مشارکت نخواهد کرد چرا که به دنبال بازیابی سهم خود در اوپک است. این مسئله را بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت این کشور نیز تأیید کرده‌است. اوپک نیز این ماه اعلام کرد که اعضای این سازمان به زودی در مورد این مسئله مذاکراتی را آغاز خواهد کرد.

پیش از این روسیه و برخی از اعضای اوپک تلاش کردند مذاکراتی در مورد فریز تولید نفت داشته باشند اما هیچ‌کدام از این مذاکرات به نتیجه نرسید. دلیل اصلی آن نیز این بود که هر سیاست اوپک باید با توافق و پیروی تمام اعضای این سازمان باشد، امری که به نظر می‌رسد محقق نشده‌است. سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات متحده عربی نیز در توئیتر خود نوشته بود: «هر تصمیمی که اوپک می‌گیرد و هر سیاستی که این سازمان دنبال می‌کند باید توسط تمامی اعضای آن دنبال شود.»

ایران 80درصد از سهم خود را در بازار نفت احیا کرده‌است

زنگنه بارها تأکید کرده‌است که تنها تولیدکنندگانی مسئولیت دارند که ثبات را از بازارنفت ربوده‌اند. طبق گفته زنگنه، ایران جزو کشورهایی است که باید به آن اجازه داده شود دوباره سهم خود را در بازار نفت به دست بیاورد. طبق گفته محسن قمصری در حال حاضر ایران حدود 80درصد از سهمی که به دنبال تحریم‌ها در بازار نفت از دست داده بود را دوباره به دست آورده‌است. در آن زمان که قمصری این را اظهار کرده بود ایران 3میلیون و 800هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کرد که 2میلیون بشکه از آن را صادر می‌کرد. در حال حاضر ایران 3میلیون و 850هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

خالد الفلیح وزیر نفت عربستان سعودی اظهار کرده این کشور به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک، حاضر به مذاکره برای فریز تولید نفت است. این کشور در حال حاضر 10میلیون و 670هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند. البته عربستان نیز مخالف کاهش تولید نفت و تنها به دنبال حفظ سطح تولیدات فعلی است.

موضوعات :
در همین رابطه