رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

در نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران مطرح شد

ضرورت برنامه‌ریزی برای رونق صنعت گردشگری در پساکرونا

نشست اخیر کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران برگزار و در این نشست ضمن بررسی مهم‌ترین چالش‌های فعلی صنعت گردشگری، بر ضرورت برنامه‌ریزی به منظور رونق این صنعت در دوران پساکرونا تاکید شد.

13 دی 1399
کد خبر : 36168
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه‌ترین نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران با محور بررسی نحوه حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه اکسپو 2020، با حضور اعضای هیات رئیسه کمیسیون گردشگری، مسئولان و فعالان مربوطه تشکیل شد.

بررسی تحولات حوزه گردشگری باروی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا، دیگر دستور جلسه این نشست بود و در همین زمینه، علی‌اکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران، اظهار کرد: بعد از برجام شاهد تحولات مثبتی در حوزه گردشگری بودیم. تا اندازه‌ای که با حجم وسیع ورود گردشگران خارجی، نمی‌توانستیم خدمات خود را به شکل حرفه‌ای ارائه کنیم. در شرایطی که باروی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا، زمزمه‌های بازگشت مجدد به برجام وجود دارد، یکی از مهم‌ترین سوا لاتی که مطرح می‌شود این است که چطور از این فضا به نفع گردشگری استفاده کنیم.

او بر ضرورت حل مشکلات داخلی گردشگری تأکید کرد و افزود: متأسفانه به‌رغم ظرفیت‌هایی که در حوزه گردشگری داریم، اما آن‌طور که باید از این ظرفیت‌ها استفاده نکرده‌ایم. درحالی‌که ایران جزو ده کشور اول برتر در بحث جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی است.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران نیز به ارائه پیشنهادهایی پرداخت که می‌تواند برای بهبود زیرساخت‌های صنعت گردشگری در دوران پساکرونا، مؤثر باشد.

او همچنین مهم‌ترین موانع این صنعت را در سه بخش تشریح کرد و  گفت: موانع ساختاری شامل: تغییرات سریع مدیران، روابط ضعیف نهادهای اجرایی با مراکز علمی و دانشگاهی، تنوع مراکز تصمیم‌گیری و موازی کاری بین نهادهای تصمیم‌گیر، نبود باور ملی مبنی بر اهمیت صنعت گردشگری به‌عنوان جایگزین درآمدهای نفت، تخریب منابع با بهره‌برداری نامعقول، ضعف در حفظ جاذبه‌های طبیعی، ضعف در شناسایی و ارزیابی منابع بالقوه گردشگری، کمبود نیروی انسانی متخصص و آموزش‌دیده، عدم مشارکت بخش خصوصی در تصمیمات راهبردی، عدم وجود مواضع مشترک در تشکل‌های حوزه گردشگری، موانع اقتصادی شامل: تکیه صرف بر درآمدهای نفتی، نبود تضمین برای سیاست‌گذاران و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، تغییر کاربردی و افزایش زمین‌خواری، بی‌توجهی به تعاونی‌های چندمنظوره حوزه گردشگری، بروکراسی پیچیده بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به فعالان حوزه گردشگری، عدم‌حمایت و تخصیص منابع کافی برای مشارکت بخش خصوصی، موانع سیاسی شامل: تحریم، دخالت نهادهایی خارج از دولت در حوزه گردشگری، نبود روابط مسالمت‌آمیز در حوزه گردشگری با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و تمرکزگرایی شدید در مدیریت کشور هستند.

رئیس کمیسیون گردشگری پیشنهاد داد: ایجاد تقویم صنایع‌دستی و برندسازی، سامان‌دهی تشکل‌های حوزه گردشگری با تشکیل فدراسیون گردشگری با محور اتاق ایران، ایجاد قوانین مستحکم در نگهداری آثار ثبت‌شده ملی، زمینه‌سازی برای تعامل بخش خصوصی با نهادهای ذی‌ربط دولتی به‌خصوص وزارت گردشگری، نظارت بر تأسیسات خدمات گردشگری، طراحی و کمک به اجرای طرح‌های ملی و فراملی و... از جمله مهم‌ترین مباحثی هستند که باید در حوزه گردشگری برای رونق این صنعت و ایجاد انگیزه میان فعالان بخش خصوصی موردتوجه قرار گیرد.

بعدازآن، حاضران در نشست به بیان نظر‌ات خود پرداختند.

تأکید بر جزیره‌ای فکر نکردن مسئولان و ضرورت حمایت دولت از فعالان صنعت گردشگری، ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که از سوی حاضران در نشست مطرح شد.

علی رحیم‌پور، مدیرعامل شرکت هلدینگ گردشگرى تأمین اجتماعى (هگتا) اعلام کرد: با توجه به وضعیت صنعت گردشگری از ابتدای سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، حدود 550 میلیارد تومان درآمد محقق نشده در مقایسه با سال گذشته وجود دارد.

او افزود: متأسفانه چشم‌انداز خوبی هم در حوزه گردشگری حداقل تا پایان سال وجود ندارد و به فرض اینکه کرونا هم متوقف شود، از سال 1400 تنها می‌توانیم تنها 50 درصد ضریب اشتغال سال 98 را به دست بیاوریم.

سهند عقدایی، رئیس کمیته خلاق کمیسیون گردشگری نیز گفت: وضعیت امروز ایران بسیار متفاوت از سال‌های گذشته است. در این شرایط، آنچه می‌تواند به صنعت گردشگری کمک کند، داشتن برنامه و استراتژی‌های بلندمدت است؛ اما متأسفانه همیشه از این ستون به آن ستون رفته‌ایم و هیچ برنامه‌ای نداشتیم.

 حاضران در نشست همچنین تأکید کردند: تا زمانی که نگاه مسئولان به صنعت گردشگری، نگاه برون‌زایی نباشد، نمی‌توانیم شاهد تحولات مثبت در این صنعت باشیم.

ضرورت به‌کارگیری نوآوری در حوزه صنعت گردشگری از دیگر نکاتی بود که در این نشست از سوی فعالان صنعت گردشگری مطرح و آن‌ها خواستار تحقق آن از سوی شدند.

اهمیت سرمایه‌گذاری در سواحل مکران

در این نشست همچنین، محسن مولایی نسبت به ارایه گزارشی به منظور معرفی ظرفیت‌های سواحل مکران در حوزه گردشگری به خصوص گردشگری دریایی پرداخت.

او گفت: اینکه ما در این منطقه چطور عمل می کنیم، می تواند به کلیدی برای عبور ما از بحران فعلی صنعت گردشگری تبدیل شود. منطقه مکران عموما برای گردشگران شناخته شده نیست. به این دلیل که اغلب این منطقه را به عنوان جزوی از چابهار می شناسند و گردشگران هم با توجه به عدم امکانات زیرساختی چابهار، چندان از این منطقه راضی نیستند.

مولایی نسب افزود: در حال حاضر فرصت مناسبی برای گردشگران و به خصوص سرمایه‌گذاران، برای سرمایه‌گذاری در حوزه هتلینگ و حمل و نقل سواحل مکران است تا بعد از کرونا، این سرمایه‌گذاری‌ها به مرحله بهره‌برداری رسد. به خصوص اینکه رقم سرمایه‌گذاری در این منطقه چندان هم بالا نخواهد بود.

بعد از آن، نیما آذری رئیس انجمن موسسه‌های گردشگری کشور به ارایه توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در حوزه گردشگری سواحل مکران باید مورد توجه قرار گیرد، توسعه حمل و نقل و تکمیل خط راه‌آهن است.

او همچنین تاکید کرد: متاسفانه استانداردهای بوم‌گردی در منطقه پایین است که ضروری است به لحاظ آموزشی اقدامات مناسبی صورت گیرد.

در دستور جلسه دوم نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران، مهدی دیانی عضو هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی توضیحاتی درباره روند برگزاری این نمایشگاه و همچنین پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو 2020 داد.

او به تغییرات صورت گرفته در شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی و تشکیل کمیته‌ای مختص برگزاری نمایشگاه اکسپو پرداخت و از حاضران خواست تا نظرات و پیشنهادهای خود را برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در این حوزه بیان کنند.

در همین رابطه