رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

ابوالفضل خاکی در دیدار با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم

تعرفه نظارت نظام‌مهندسی بر ساخت‌وساز سوله‌های صنعتی تعدیل شود

ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق قم می‌گوید: یکی از مشکلات بزرگ همه شهرک‌های کشور، نرخ‌های سنگینی است که سازمان نظام‌مهندسی برای نظارت در روند ساخت سوله‌ها تعیین کرده و در شروع سرمایه‌گذاری از سرمایه‌گذار دریافت می‌کند؛ درحالی‌که هیچ‌گونه نظارت و کنترلی در روند ساخت وجود ندارد و دریافت این مبالغ هنگفت فقط انگیزه ساخت‌وساز و توسعه واحدهای تولیدی را از بین برده است.

13 دی 1399
کد خبر : 36171
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست مشترک هیات رئیسه اتاق قم با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی این استان برگزار شد. رئیس اتاق قم در ابتدای این جلسه گفت: هدف از این نشست طرح مسائل و مشکلاتی است که بعضاً فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در شهرک‌های صنعتی استان با آنها روبرو هستند، وی ابراز امیدواری کرد با رویکرد جدید شرکت شهرک‌ها بتوانیم هرچه سریع‌تر آنها را رفع کنیم.

ابوالفضل خاکی، افزود: ایجاد فضای سبز و تفریحی در شهرک‌های صنعتی در آستانه روز درختکاری امری مهم برای ایجاد روحیه و انگیزه در نیروی کار است که در سال‌های اخیر کمتر به آن توجه شده است و امیدواریم در دوره مدیریت جدید توجه ویژه‌ای به آن شود.

به عقیده او یکی از مسائلی که مانع از ورود سرمایه‌گذاران به استان می‌شود کمبود زمین در شهرک صنعتی شکوهیه است.

خاکی ادامه داد: در یک سال گذشته سرمایه‌گذاران زیادی به اتاق بازرگانی برای سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی شکوهی مراجعه داشته‌اند چراکه این شهرک با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود نسبت به شهرک‌های دیگر استان ازجمله وجود زیرساخت لازم و نزدیکی به شهر و همچنین وجود کارخانه‌های بزرگ‌مقیاس فولاد، پتروشیمی و نساجی علاقه سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در یکی از شهرک‌های بزرگ کشور توجیه می‌کند.

او ابراز امیدواری کرد: با بررسی دقیق‌تر واحدهای راکد در این شهرک و جایگزینی آنها با سرمایه‌گذاران جدید صنعت استان رشد قابل‌توجهی را پیشرو داشته باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اظهار کرد: مشکل اساسی همه شهرک‌های کشور نرخ‌های زیادی است که سازمان نظام‌مهندسی برای نظارت در روند ساخت سوله‌ها تعیین کرده است و در شروع سرمایه‌گذاری از سرمایه‌گذار دریافت می‌کند این در حالی است که هیچ‌گونه نظارت و کنترلی در روند ساخت وجود ندارد. سؤال اکثر فعالین اقتصادی این است چه کسی نرخ ارز را تعیین می‌کند؟ و چرا باید تولیدکننده در شروع سرمایه‌گذاری خود این هزینه‌های سنگین را پرداخت کند؟ دریافت این مبالغ انگیزه ساخت‌وساز و توسعه واحدهای تولیدی را گرفته است.

 رئیس اتاق بازرگانی قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: درخواست اتاق بازرگانی این است شهرک‌های صنعتی که به‌منظور ایجاد انسجام و رعایت مسائل ایمنی همانند شهرک‌های ICT، شهاب و... در استان ایجاد شده‌اند، تخصصی بمانند و واحدهایی غیر از واحدهای تعیین شده در سازوکار شهرک در آنجا فعالیتی نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم، بخش خصوصی را بازوهای پرتوان برای شرکت شهرک‌ها نامید و افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی برای رفع مشکلات و مباحث مطرح شده قطعاً اقدامات لازم را انجام خواهد داد وی ابراز امیدواری کرد: در راستای حل مشکلات تولید استان همه سازمان‌های دولتی همکاری لازم را داشته باشند.

 میثاقی اظهار کرد: ما برای کار و ایجاد تحول آمده‌ایم و از تمام توان خود برای تسریع در روند حل مشکلات استفاده می‌کنیم. وی معتقد است در طول سال‌های اخیر خدمت خود و همکاری با استان‌های متعدد، نیروهای استان قم از متخصصین و کارشناسان خبره کشور هستند وی ادامه داد: تمام معاونان شرکت شهرک‌ها اختیارات تام را در جلسات برای تصمیم‌گیری‌های مهم دارند و ازنظر من آن تصمیمات قابل‌اجرا است.

میثاقی اظهار کرد: اگر مشکلات آب واحدهای صنعتی را رفع نکنیم طی سال‌های پیش رو صنعت این استان تعطیل خواهد شد و این اولویت اول در برنامه شرکت شهرک‌ها است. وی از طرح شرکت شهرک‌ها برای پساب نزدیک جاده قم_تهران خبر داد و افزود با این طرح می‌توانیم بخش زیادی از آب را که برای ایجاد فضای سبز در شهرک‌ها مصرف می‌شود را ذخیره کنیم و همچنین می‌توانیم کارخانه‌هایی همانند فولاد و پتروشیمی را از این پساب بهره‌مند سازیم، که این خود ۳۰ درصد از مصرف آب در شهرک‌های صنعتی را کاهش می‌دهد.

 او ادامه داد: مسئله کمبود نیروی کار در استان مشکل مهم و جدی پیشروی صنعت استان است. در همین راستا میثاقی از ایجاد شهرک مسکونی، هم‌جوار شهرک‌های صنعتی خبر داد و گفت: طرح ایجاد شهرک‌های مسکونی برای استقرار کارگران و ایجاد رفاه در حمل‌ونقل مکان‌یابی شده و امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانیم مجوزهای لازم را جهت اجرای طرح دریافت کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه