رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

وزیر صنعت در نشست شورای گفت‌وگوی آذربایجان شرقی

جنگ تمام‌عیار برای رفع نابرابری و تبعیض در حوزه فولاد تا حصول نتیجه ادامه دارد

علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست شورای گفت‌وگوی آذربایجان شرقی با انتقاد از نابرابری و تبعیض اقتصادی در بخش فولاد کشور گفت: برای اصلاح این سازوکار، جنگ تمام‌عیار با رانت‌خوارانی داریم که رسانه هم دارند، اما بخشی از اقدامات را آغاز کرده‌ایم و تا حصول نتیجه ادامه می‌دهیم.

13 دی 1399
کد خبر : 36172
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همه معاونان این وزارتخانه وظیفه دارند، موانع صنایع مرتبط با این وزارتخانه را شناسایی و برطرف کنند، گفت: قوانین را باید به نفع توسعه کشور، حذف کنیم چراکه انعطاف‌پذیری در قوانین جزو اصول قانون است.

علیرضا رزم حسینی عصر دیروز (جمعه) در جریان سفر به تبریز در نشست شورای گفت‌وگوی آذربایجان شرقی، از واگذاری ستاد مدیریت صادرات ایران به جمهوری آذربایجان و ارمنستان به استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: با این اقدام تلاش می‌کنیم تا توسعه صادرات و سرعت صادرات به این دو کشور که بازار بزرگی برای ایران و محل ترانزیت اقلام صادراتی است، افزایش یابد.

او خام فروشی را یکی از معضلات حوزه معادن کشور عنوان کرد و گفت: در حوزه معادن عقب‌افتادگی بزرگی در سطح ملی داریم، در اکتشافات، صنایع معدنی و صنایع پایین‌دستی و فرآوری آن، عقب‌افتادگی زیادی داریم و آذربایجان شرقی هم به‌عنوان قطب معدنی از این چرخه عقب افتاده است که باید جبران کنیم.

رزم حسینی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، دو سازمان توسعه‌ای ایدرو و ایمیدرو دارد که تحریم و برخی از مشکلات، این سازمان‌ها را غیرفعال کرده بود، خاطرنشان کرد: این سازمان‌ها باید احیا شوند تا نقش توسعه‌ای خود را ایفا کنند.

او، معدن «نفلین سینیت» در شهرستان سراب را از مهم‌ترین معادن کشور دانست و گفت: با قرارگاه خاتم و مدیرعامل ایمیدرو صحبت‌هایی داشتیم و قرار شد تا سریعاً کار آغاز شود که از دولت هم مجوز لازم سریعاً پیگیری خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با تأکید بر اینکه در چهارچوب قانون، رفع موانع تولید را پیگیری می‌کنیم ابراز داشت: مصوبات این ستاد برای رفع موانع بسیار اهمیت دارد و همه نهادها ازجمله بانک‌ها موظف به عمل به مصوبات این ستاد هستند.

او با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان مردم استان در مجلس از حجم زیاد بروکراسی اداری موجود بر سر راه تولیدکنندگان، اظهار کرد: من در روز رأی اعتماد دفترچه قوانین مزاحم را به نمایندگان ارائه کردم و انتظار دارم در یک حرکت انقلابی، قوانین مزاحم در مجلس حذف شود. چرا باید ما به‌عنوان دستگاه مجوز دهنده از چندین دستگاه دیگر مجوز دریافت کنیم و اگر نکنیم، دیوان محاسبات به کار ما ایراد اساسی می‌گیرد و ما مجبور به اجرای قوانین هستیم. لذا معتقدم مجلس می‌تواند حجم بروکراسی را با حذف قوانین مزاحم، کاهش دهد.

رزم حسینی، با اشاره به اینکه معادن غیرفعال در کل کشور که حبس شده یا غیرفعال شده‌اند، مجوز آنها به‌زودی ابطال خواهد شد، تصریح کرد: بیش از 11 هزار پهنه معدنی در کشور با این شرایط داریم که دوباره به مزایده گذاشته شده و فرصت جدید اشتغال ایجاد می‌شود.

او با انتقاد از اینکه نابرابری و تبعیض اقتصادی در حوزه فولاد وجود دارد ابراز داشت: برای اصلاح آن جنگ تمام‌عیار با رانت‌خواران داریم که رسانه هم دارند که بخشی از اقدامات را آغاز کردیم و با مدد الهی و پشتیبانی مردم تا حصول نتیجه ادامه خواهیم داد.

صادرات استان امسال 50 درصد افزایش یافته است

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت بیش از پنج هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان، گفت: ۱۳ واحد خودروسازی کشور در آذربایجان شرقی مشغول فعالیت بوده و بیش از ۳۵ درصد قطعات موردنیاز خودرو نیز در این استان تولید می‌شود.

محمدرضا پورمحمدی خاطرنشان کرد: تبریز و آذربایجان پایتخت تولید شیرینی و شکلات در کشور بوده و محصولات تولیدی این استان به بیش از ۸۰ کشور جهان صادر می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی به ظرفیت‌های معدنی استان نیز اشاره کرد و ادامه داد: معادن غنی طلا، مس و انواع کانی‌های فلزی و غیرفلزی از دیگر قابلیت‌های ارزشمند استان است که متأسفانه آن‌چنان‌که بایدوشاید موردتوجه و بهره‌برداری در استان قرار نگرفته است.

پورمحمدی اظهار کرد: در سال‌های اخیر به‌رغم تمامی ناملایمات و فشارهای اقتصادی، حتی یک واحد تولیدی در استان تعطیل نشده و مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی نیز هیچ‌یک از نیروهای خود را تعدیل نکرده‌اند.

او با اشاره به رتبه دوم استان از لحاظ تعداد ایجاد و طرح‌های در دست اجرای تولیدی در کشور، گفت: البته مشکلاتی هم در حوزه تولید و صنعت وجود دارد که امیدواریم با همکاری ویژه دستگاه‌های مسئول و همراهی فعالان بخش خصوصی مرتفع شود.

مشکلات شهرک‌های صنعتی مانعی بزرگ سر راه سرمایه‌گذار است

یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز نیز در این نشست گفت: آذربایجان شرقی از استان‌های قدیمی در بحث تجارت و تولید است به‌طوری‌که در سال ۱۲۸۹ شمسی اتاق بازرگانی برای اولین بار در تبریز تأسیس شد که بعدها در سال ۱۳۰۷ با تصویب مجلس، دیگر اتاق‌ها نیز تأسیس شدند.

رئیس اتاق تبریز با اشاره به اینکه سال‌ها پیش، بیشترین میزان اشتغال در کارخانه‌هایی مانند ماشین‌سازی، بلبرینگ سازی، لیفتراک سازی، کمپرسور سازی، تراکتورسازی و موتورسازان ایدم بود، گفت: این مجموعه‌ها توسط مهندس توکلی ایجاد شده بود اما ما نتوانستیم این‌ها را حفظ کنیم و در حال حاضر منطقه صنعتی غرب تبریز بیمار شده است و باید به داد این مجموعه‌های صنعتی برسیم.

او ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ادامه داد: قدم‌های بزرگی برای بخش صنعت، معدن و تجارت کشور برداشته شده و همین‌که بتوانیم مواد اولیه را به‌راحتی وارد کنیم و از خان‌های پرتعداد بانک مرکزی رها شویم، جای قدردانی دارد.

ژائله با بیان اینکه در بخش صادرات همچنان تعداد زیادی از واحدها گرفتار هستند، متذکر شد: مسئولین کشور در قوای سه‌گانه باید نگرانی‌های فعالین بخش خصوصی را از بین ببرند چراکه بدون نقش‌آفرینی بخش خصوصی مشکلات کشور حل نخواهد شد.

او خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که بنگاه‌های دولتی چقدر به اقتصاد کشور ضربه زده‌اند. علاوه بر سرمایه‌گذاران داخلی، باید در سرمایه‌گذاران خارجی نیز انگیزهٔ سرمایه‌گذاری در ایران ایجاد شود.

 ژائله خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: افرادی در کشور هستند که توانایی متحول کردن اقتصاد را دارند. اگر به هزار نفر اعتقاد ندارید، لااقل ۱۰۰ نفر توانمند را می‌شناسید. پس بیایید موانع را برداشته و با مهیا کردن فضا، عقب‌ماندگی‌های موجود را حل کنید.

او با انتقاد از اینکه در طول سال‌های گذشته آذربایجان شرقی از محل بودجه‌های صندوق توسعه ملی محروم بوده، اظهار کرد: ظاهراً ضوابط و مسائلی در تهران وجود دارد که ما تاکنون نتوانسته‌ایم خودمان را با پایتخت هماهنگ کنیم.

رئیس اتاق تبریز ادامه داد: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های معدنی کشور است اما حتی یک کارخانه فراوری هم نداریم و علی‌رغم تصویب ممنوعیت خام فروشی، بازهم شاهد این موضوع هستیم.

ژائله افزود: ترکیه، منابع انسانی و سرمایه ما را جذب می‌کند که این موضوع ناشی از غفلت مسئولین ما است.

او خاطرنشان کرد: متأسفانه علی‌رغم رابطهٔ خوب اتاق تبریز با تجار ترکیه و آذربایجان، ما از روند تجارت با این کشورها حذف شدیم درحالی‌که در باکو، تبریز را بیشتر از ایران می‌شناسند؛ ازاین‌رو فضای اقتصادی تبریز باید بزرگ شود.

 ژائله ادامه داد: اتاق مشترک بازرگانی ایران - ارمنستان در تهران مستقر است، درحالی‌که مرز این کشور با آذربایجان شرقی است و کالایشان را ما صادر می‌کنیم. تبریز باید به‌عنوان مرکز شمال غرب، این مسائل را فرماندهی کند.

او در پایان با تأکید بر اینکه مشکلات بسیاری در مسائل زیرساختی وجود دارد، اظهار کرد: در همه جای دنیا در مقابل سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن می‌کنند اما سرمایه‌گذاران ما مشکلات زیادی دارند. چرا باید سرمایه‌گذاران ما راهی کشور ترکیه شوند؟

رئیس اتاق تبریز با اشاره‌ای به مشکلات شهرک‌های صنعتی گفت: سرمایه‌گذار ما در شهرک‌های صنعتی سرمایه‌گذاری کرده و حتی ماشین‌آلات خود را نیز نصب کرده اما با مشکل برق و آب مواجه شده است. مشکلات مربوط به سند واحدها را نیز باید به این موارد اضافه کنیم.

او ادامه داد: باید یک تیم کارشناسی تشکیل شده و مشکلات واحدهای صنعتی به‌سرعت رفع شوند.

موضوعات :
در همین رابطه