رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

معاون کسب‌وکار اتاق ایران خبر داد

بیست و چهارمین مراسم روز ملی صادرات، 22 دی برگزار می‌شود

علی ملایی، معاون کسب‌وکار اتاق ایران از برگزاری مراسم روز ملی صادرات در روز دوشنبه، 22 دی‌ماه خبر داد. به گفته معاون کسب‌وکار اتاق ایران، آمار مشارکت‌کنندگان در بیست‌‍ وچهارمین مراسم روز ملی صادرات، در مقایسه با سال گذشته، رشد 70 درصدی را نشان می‌دهد.

20 دی 1399
کد خبر : 36276
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

علی ملایی، معاون کسب‌وکار اتاق ایران از برگزاری مراسم روز ملی صادرات در روز دوشنبه، 22 دی‌ماه خبر داد.

او با اعلام این خبر، افزود: بیست و چهارمین مراسم روز ملی صادرات با حضور مسئولان ارشد اجرایی کشور ازجمله وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان او و صادرکنندگان نمونه و ممتاز، از ساعت 9 الی 12 روز دوشنبه، 22 دی‌ماه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در ساختمان اتاق ایران برگزار خواهد شد.

ملایی بابیان اینکه در این مراسم قرار است از صادرکنندگان برگزیده تقدیر شود، گفت: با توجه به جدیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در بیست و چهارمین مراسم روز ملی صادرات تنها مدیران عامل و روسای هیات مدیره شرکت‌های برگزیده جایزه حضور خواهند داشت و امکانی تهیه‌شده است تا علاقه‌مندان بتوانند به‌صورت مجازی از طریق سایت اتاق ایرانی به نشانی http://live.chambertrust.ir در این رویداد مشارکت داشته باشند.

او افزود: در این مراسم مجموعاً از 56 صادرکننده برتر با اهدای تندیس و لوح، تقدیر به عمل خواهد آمد. یک شرکت کاندید  دریافت مدال افتخار صادرات کشور، 8 شرکت برای دریافت تندیس صادرکننده ممتاز ملی و 47 شرکت برای دریافت تندیس صادرکننده نمونه ملی در سال 1399 انتخاب شده اند.

ملایی همچنین اعلام کرد: از بین منتخبان، 10 شرکت در حوزه صادرات صنایع غذایی، 7 شرکت در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی و 39 شرکت در حوزه صادرات محصولات صنعتی و معدنی هستند.

رشد 70 درصدی مشارکت‌کنندگان

به گفته معاون کسب‌وکار اتاق ایران، آمار مشارکت‌کنندگان در بیست‌‍و چهارمین مراسم روز ملی صادرات، در مقایسه با سال گذشته، رشد 70 درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که با توجه به محدودیت‌های ارزی و بخشنامه‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی پیش‌بینی می‌شد امسال با کاهش تقاضا برای مشارکت در روز ملی صادرات مواجه باشیم.

او افزود: از طرفی شاخص رفع تعهد ارزی، از جمله مهم‌ترین مولفه‌هایی بود که در این دوره معیار سنجش برای انتخاب صادرکنندگان برتر مورد توجه ستاد اجرایی بیست و چهارمین مراسم روز ملی صادرات قرار گرفت.

ملایی در همین زمینه اعلام کرد: تعداد 822 صادرکننده اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی تمایل خود را برای حضور در این فرآیند اعلام و تعداد 568 متقاضی با تکمیل و ارائه اطلاعات درخواستی، ثبت‌نام خود را قطعی و نهایی کرده‌اند.

او خاطرنشان کرد: رشد مشارکت‌کنندگان در شرایطی اتفاق افتاده است که بر اساس مصوبات بانک مرکزی، الزام رفع تعهد ارزی بالای 50 درصد برای شرکت‌های تولیدی، دارویی و دانش‌بنیان و 70 درصد برای مابقی شرکت‌ها در فراخوان‌های ثبت‌نام روز ملی صادرات درج شد و همین امر باعث شد تا تعداد بسیاری از علاقه‌مندان از حضور و مشارکت در این رویداد محروم شوند.

دعوت از تشکل‌های صادراتی برای انتخاب صادرکنندگان نمونه

ملایی، معاون کسب‌وکار اتاق ایران مشارکت تشکل‌های صادراتی در فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه را یکی دیگر از مهم‌ترین مشخصه‌های تمایز بیست و چهارمین مراسم روز ملی صادرات در مقایسه با سال‌های گذشته عنوان و اظهار کرد: در این دوره از انتخاب صادرکنندگان برتر با دعوت از تشکل‌های صادراتی، از حضور آنها برای بازبینی معیارها و شاخص‌‍‌های انتخاب بهره گرفتیم.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، مراسم روز ملی صادرات، همه‌ساله در تاریخ 29 مهرماه برگزار می‌شود و فرصتی برای تقدیر از صادرکنندگان نمونه کشور به شمار می‌آید. تا سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی برگزاری این مراسم بود تا اینکه عاقبت نقد و نظر بخش خصوصی در این زمینه شنیده شد و با اعلام رضا رحمانی وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت، مسئولیت برگزاری این مراسم از امسال به اتاق ایران سپرده شد.

قرار بود بیست و چهارمین مراسم روز ملی صادرات 29 مهرماه برگزار شود، اما با توجه به موج جدید شیوع ویروس کرونا و در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اعلام نظر رسمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران، علیرغم آمادگی کامل و هماهنگی‌های انجام‌شده برای برگزاری این همایش از سوی اتاق ایران، مراسم روز ملی صادرات در آن تاریخ برگزار نشد.

در همین رابطه