رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست فعالان اقتصادی سمنان با رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای مطرح شد

افزایش بهره‌وری با استمرار آموزش و مهارت‌های سازمانی

علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور در دیدار با فعالان اقتصادی استان سمنان، ضمن تأکید بر لزوم مشارکت مردم و بخش خصوصی در اسناد مرتبط با توسعه، استمرار آموزش و مهارت‌های سازمانی را یکی از اصلی‌ترین عوامل تقویت و افزایش بهره‌وری در جامعه، اقتصاد و کشور دانست که باید بیش از پیش به آن توجه شود.

20 دی 1399
کد خبر : 36321
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور گفت: اگر نگرش توسعه‌ای درست و عمیق بر نیازها با هدفمندی عالی شکل گیرد، جهش تولید اتفاق می‌افتد و اراده و تفاهم ملی لازمه رسیدن به جهش تولید است.

علی اوسط هاشمی در نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی استان سمنان افزود: امروز مجمع جهانی اقتصاد که فعل‌وانفعالات اقتصاد جهانی را رصد می‌کند، با این انقلاب بزرگی که در بخش فناوری اطلاعات و فناوری و هوش مصنوعی در حال شکل‌گیری است، بر این باور است که باید به سمت عزم یادگیری هدفمند و عزم مهارت‌آموزی حرکت کرد.

معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: یادگیری هدفمند و مهارت‌آموزی، ضرورت اقتصاد نو و لازمه رسیدن به نیروی انسانی توانمندی است که از عهده دستاوردهای امروز فناوری برمی‌آید.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه نگاه حکومت و مردم به مهارت‌آموزی مطلوب نیست گفت: نه حکومت توانسته فرهنگ مهارت‌آموزی هدفمند را به‌درستی ترویج دهد و نه خانواده‌ها به‌درستی فرزندان خود را به راه مهارت‌آموزی سوق می‌دهند.

هاشمی، جابه‌جایی ارزش‌ها را در جامعه تهدیدی برای سرمایه انسانی کشور دانست و گفت: جامعه امروز به‌جای توانمندی افراد، برای مدرک دانشگاهی بدون توجه به مهارت ارزش قائل می‌شود که اصلاح این نگرش نیازمند فرهنگ‌سازی است.

او با اشاره به اینکه توسعه برخی کشورهای آسیایی باعث می‌شود آینده اقتصادی متعلق به آسیا باشد، گفت: ایران نیز با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌تواند یکی از معجزات اقتصادی آینده باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: فعالان بخش خصوصی آینده اقتصادی یک استان و یک کشور را رقم می‌زنند و بدون بخش خصوصی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای معنای حقیقی خود را از دست می‌دهد.

او بیان کرد: سند ملی راهبری استان سمنان، بدون در نظر گرفتن نقش اتاق بازرگانی و بخش خصوصی کاربردی ندارد زیرا دولت‌محوری فقط در حکمرانی کاربرد دارد و محوریت توسعه از آن ملت است.

هاشمی با اشاره به مردم‌محور بودن آموزش گفت: هر کارگاه جدید در هر نقطه از کشور می‌تواند یک آموزشگاه فنی و حرفه‌ای باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: همه نیازهای جامعه از طریق دانشگاه قابل‌رفع نیست و نگاه قانون‌گذاری دولت، سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی با ارتقای مهارت است.

او ادامه داد: هر میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مسیر آموزش به تأیید سازمان فنی و حرفه‌ای برسد، از مالیات واحد تولیدی کسر می‌شود.

هاشمی ضمن بیان اینکه نگاه امروز به استاندارد باید تغییر کند گفت: ۲ هزار استاندارد جدید در کمتر از یک سال تولید شد که ۲۰۶ استاندارد مربوط به پتروشیمی عسلویه و ۳۶۰ استاندارد مربوط به جهاد کشاورزی است.

رئیس اتاق بازرگانی سمنان گفت: اجرای طرح‌های مهارت‌آموزی در کنار بخش خصوصی معنا می‌یابد باید با عزم مثال‌زدنی برای توانمندسازی نیروی انسانی در جامعه گام برداشت.

علی‌اصغر جمعه‌ای در نشست فعالان اقتصادی سمنان با علی اوسط هاشمی معاون وزیر کار و رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور افزود: تربیت نیروی انسانی خلاق و کارآفرین همواره باید مورد تأکید صنعتگران و بخش خصوصی باشد، آموزش‌های کاربردی روند رونق تولید در کشور را با تکیه‌بر کیفیت گرایی توسعه خواهد داد. توجه به آموزش‌های نوین و فاصله‌گیری از فرایند یادگیری و آموزش‌های قدیمی باید در دستور کار مسئولان آموزش فنی و حرفه‌ای باشد.

به عقیده رئیس اتاق سمنان، مهارت‌آموزی با رفع مشکلات زیرساختی و همکاری دولت و بخش خصوصی معنا پیدا خواهد کرد.

مهدی جعفری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی سمنان در این نشست گفت: با توجه با گسترش روش‌های نوین بازرگانی، دنیا به سمت کسب‌وکارهای مجازی هدایت شده است سازمان فنی و حرفه‌ای باید نگاه ویژه‌ای به آموزش کسب‌وکارهای دانش‌بنیان داشته باشد.

او ادامه داد: در حال حاضر فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی وقتی به واحدهای تولیدی مراجعه می‌کنند مدرک دارند اما هیچ تخصصی در رشته تحصیلی ندارند.

جعفری تصریح کرد: رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها با توجه به تقاضا نهادینه نگردیده است به‌طور مثال در استان دانشگاه هنر داریم رشته طراحی دایر کرده‌ایم ولی فارغ‌التحصیلان این رشته نقاشی را به‌خوبی می‌داند ولی هیچ اطلاعاتی در مورد طراحی و نساجی ندارند.

او اظهار کرد: در مراکز فنی و حرفه‌ای رشته‌های مرتبط با صنعت نساجی دایر نشده است این آمادگی از سوی واحدهای صنعتی وجود تا استادکاران از استان‌ها دیگر در این مراکز حضور یابند و آموزش‌های لازم را با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای ارائه کنند.

او معتقد است عدم ارتباط ماهانه و مستمر واحدهای صنعتی با مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای حلقه مفقوده آموزش است توجه به این موضوع اهمیت ویژه در ارتقای سطح مهارت دارد.

جعفری ادامه داد: در سنوات قبل شرکت الگانت از استادکاران کشور ترکیه در آموزش طراحی پارچه استفاده می‌کرد توانسته‌ایم با آموزش‌های مستمر این خلأ آموزشی را رفع نموده و فرآیند انتقال دانش و مهارت را به‌درستی به کارآموزان ایرانی انتقال دهیم.

در بخش دوم این نشست نقطه نظرات شرکت دانش‌بنیان طب پلاستیک ارائه شد. محمدیان نماینده این شرکت گفت: حلقه گمشده آموزش عدم برگزاری دوره‌های تخصصی با توجه به نیازهای آموزشی است، سازمان فنی و حرفه‌ای باید نیازهای آموزشی واحدهای صنعتی را به‌طور فصلی نیازسنجی نماید، مهارت در دوره‌های تخصصی بهره‌وری را دوچندان خواهد کرد.

او ادامه داد: انجمن و سمن‌ها در کشور ترکیه آموزش‌های خود را از سنین پائین آغاز می‌کند ولی ما در کشور هنرستان پلیمر و پلاستیک نداریم، متقاضیان کار در صنعت پلاستیک در رده سنی بالا با آموزش‌های ضمن خدمت توسط واحدهای تولیدی این مهارت را فرا می‌گیرند،

در ادامه این نشست محمدعلی شریعت، مدیرعامل شرکت شیمایی کلران اظهار کرد: تفاوت اساسی و بنیادین بین آموزش و مهارت در بخش دولتی و خصوصی وجود دارد در بخش خصوصی بهره‌وری موردتوجه قرار می‌گیرد تأسیس کارگاه جوار در محل شرکت صنعتی بسیار خوب است، بخش خصوصی به دنبال مدارک فنی و حرفه‌ای نیست بلکه به دنبال مهارت و ارتقاء دانش است.

او ادامه داد: از نگاه بخش خصوصی بیکاران به دو گروه تقسیم می‌شوند گروه اول کارآفرینان هستند و گروه دوم افرادی که متقاضی کار در بخش خصوصی می‌باشند، لذا با توجه نیازها باید فرآیند مناسبی را برنامه‌ریزی کنیم.

شریعت ادامه داد: هر فردی برای کسب مهارت نیازمند انگیزه است این انگیزه باید تعریف ترجیحی بشود که سرفصل‌های خاص خودش را دارد،

شریعت تأکید کرد: کسب تجربه در مدت‌زمان خاص عواقب خوبی ندارد ولی می‌شود از تجربه دیگران استفاده بهینه در اثربخشی تولید داشت، در بسیاری از موارد می‌توانیم بانک اطلاعات حوادث واحدهای تولیدی را جمع‌آوری کنیم و تبدیل به بانک اطلاعاتی کنیم، با اجرای این کار بسیاری از حوادث دوباره تکرار نخواهد شد.

او ادامه داد: فاصله مهارتی فارغ‌التحصیلان بین دانشگاه و صنعت بسیار زیاد است این مقوله در اشتغال زیان و خسارت را همراه دارد

او معتقد است آموزش‌های مهارتی باید در سه گروه دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های تولید و ذینفعان نهادینه بشود

شریفی نژاد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان در این نشست گفت: آموزش و مهارت‌آموزی اصلی مهم برای تربیت نیروی انسانی است که باید با رویه‌ای هماهنگ و منسجم برای توسعه این بخش گام برداریم.

او خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرائی و خدماتی استان سمنان برای خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به مردم همواره آموزش را در دستور کار خود قرار دهند و بدون آموزش به‌طورقطع خدمات‌دهی باکیفیت مطلوب انجام نخواهد شد.

شریفی نژاد تصریح کرد: اکنون بسیاری از شرکت‌های جهانی برای تداوم و ماندگاری در بازارهای جهانی آموزش‌وپرورش نیروی انسانی را جزئی از برنامه‌های کار خود در نظر می‌گیرند و ادارات و شرکت‌های کشور ما هم باید روزافزون به این سمت سوق پیدا کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان تصریح کرد: انتقال دانش باید در بخش‌های مختلف در جامعه اتفاق بیفتد و اگر مهارت‌ها نسل به نسل منتقل نشود،‌ کشور دچار خسران خواهد شد.

او اضافه کرد: استفاده از ظرفیت‌های بومی با تکیه‌بر آموزش و برنامه محوری باید مورد تأکید اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای در اجرای طرح‌های مهارت‌آموزی باشد.

موضوعات :
در همین رابطه