رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

روحانی در جلسه هیات دولت

صادرات غیرنفتی ما مسیر عادی شدن را طی می‌کند

رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت گفت: فروش روزانه 2 میلیون و 300هزار بشکه نفت در بودجه 1400 برای این بود که بگوییم تحریم شکست خورده است. متاسفانه بعضی‌ها به این موضوع مهم توجه نکردند و متوجه نشدند که منظور ما چیست.

03 بهمن 1399
کد خبر : 36535
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در نشست هیات دولت گفت: امام در مرداد سال 58 جمله‌ای دارد که الان اگر کسی در یک روزنامه‌ای بنویسید ممکن است او را احضار کنند و بگویند که چه گفتی؟ من این جمله امام را می‌خوانم و ببینید که ما با تفکر امام چقدر فاصله گرفتیم. امام خطاب به منتخبین مجلس خبرگان قانون اساسی می‌فرماید: «اکثریت هر چه گفتند آرای ایشان معتبر است ولو به ضرر خودشان باشد، شما که ولی آنها نیستید شما فقط وکیل آنها هستید. مردم خودشان مصالح خودشان را می‌دانند.»

مهمترین نکات سخنرانی روحانی را بخوانید.

-اگر واردین جدید در کاخ سفید از آنچه که گذشته درس عبرت گرفته باشند و نسبت به تعهدات قطعنامه 2231، امضایی کردند، در برابر آن در ایران هم یک امضا خواهند دید نه بیشتر، اگر آنها فرمانی صادر کردند در برابر آن در ایران هم فرمانی خواهند دید نه بیشتر.

-توقع ما از دوستان سیاسی داخلی، حمایت حداکثری از دولت در برابر فشارحداکثری آمریکا بود اما عملکرد برخی ها در تاریخ زندگی آنها خواهند ماند.

-چرا ما در بودجه 2میلیون و 300هزار برای نفت گذاشتیم؟ خواستیم به دنیا اعلام کنیم فشار حداکثری و تحریم شکست خورد. بعضی‌ها دائم با ما جر و بحث کردند که می توانید 2میلیون 300هزار بفروشید؟ نکند 2میلیون و 100هزار بفروشید!

-آقایان آمدند 2میلیون و 300هزار را یک میلیون و 500هزار کردند و بعد به جای 199هزار، 230هزار شد عجب چشم‌بندی عجیبی شد، نفت کم شد و پول آن بالا رفت، این چه جور چشم‌بندی بود که انجام گرفت در تاریخ ندیده بودیم. ما 199هزار میلیارد تومان گذاشتیم اینها آمدند در کمیسیون تلفیق 230هزار کردند، 31هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه را به نفت بیشتر کردند.

-اصل منافع مردم است؛ از کمیسیون تلفیق، رئیس محترم مجلس و تمام نمایندگان محترم مجلس خواهش می‌کنم دست به دست هم دهیم و با همفکری بودجه را نهایی کنیم.

- انتظار ما از کسانی که امروز قدرت را در دست می‌گیرند آن است که به قانون و تعهدات بین‌المللی برگردند و اگر م‌توانند تلاش کنند در 4 سال آینده تمام لکه‌های سیاه چهار سال قبل را پاک کنند، البته اگر این لک‌های سیاه پاک شدنی باشد.

-دولت جدید آمریکا وظایف سنگینی بر دوش دارد و باید به قانون، مقررات و قطعنامه‌های بین‌المللی برگردند، اگر صادقانه به قانون برگشتند و در عمل صداقت خود را نشان دادند، ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

-صادرات غیر نفتی ما مسیر عادی شدن را طی می‌کند و صادرات نفتی نیز از ماه های قبل به مراتب بهتر است که معنی آن شکست کامل سیاست آمریکا در قبال ایران است.

- امروز توپ در زمین آمریکا و واشنگتن است، اگر به تعهدات خود عمل کنند ما هم عمل می کنیم، ترامپ مرد اما برجام زنده ماند، همه تلاش تندروهای آمریکا، ارتجاع منطقه و صهیونیست ها این بود که برجام بمیرد، اما امروز برجام زنده است، ترامپ با پرونده سیاهش رفت ولی برجام زنده است.

-امروز آمادگی داریم اگر طرف مقابل با صداقت عمل کند و به قانون و تعهدات برگردد، خیلی سریع مشکلات حل شود و پیچیدگی حقوقی هم ندارد، اگر اراده کنند و صداقت داشته باشند، یک ساعته مشکلات قابل حل است .

-مردم بدانند که رنج های سه سال گذشته دیگر تکرار نمی شود و علائم آن را مشاهده می کنیم، ارز به سمت متعادل شدن حرکت می کند و آمار و ارقام فعالیت ها نشان دهنده همین است.

-تا امروز 73 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی در کشور اختصاص یافته که 66 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است؛ فعالیت های عمرانی امسال نسبت به سال گذشته 69 درصد افزایش یافته و دولت هر چه در توان داشته برای بهبود وضعیت معیشت مردم انجام داده و در بودجه سال آینده نیز پیش بینی های لازم را انجام داده است.

- لایحه بودجه بسیار مهم است و زندگی و معیشت مردم، تولید کشور، صادرات و واردات و اقتصاد به آن مربوط می شود، بودجه جای ادبیات غیراقتصادی و غیرکارشناسی و حرف‌های سیاسی نیست.

-در طول این سالها برای نخستین بار است که چنین ادبیاتی را درمورد لایحه بودجه می‌بینم و اظهار نظرها امسال متفاوت با همه سال‌های گذشته بوده است، دلیل آن چیست و چرا؟

- بودجه جای شعار و ادبیات سیاسی نیست بلکه جای اعداد و ارقام و محاسبه است، من بلد هستم که به همه شعارها پاسخ دهم، اما مردم چنین چیزی را از ما نمی‌خواهند، مردم بودجه خوب و زندگی و معیشت بهتر می‌خواهند.

- فروش روزانه 2 میلیون و 300هزار بشکه نفت در بودجه 1400 برای این بود که بگوییم تحریم شکست خورده است. متاسفانه بعضی ها به این موضوع مهم توجه نکردند و متوجه نشدند که منظور ما چیست.

-ما قیمت دلار در لایحه بودجه سال آینده را 11هزار و 500 تومان در نظر گرفتیم و شما آن را به 17 هزار و 500 تومان افزایش دادید، 6 هزار تومان بیشتر کردید، دم خروس همین جاست و با قسم حضرت عباس جور در نمی آید، عدد و رقم معلوم است.

- اصول و چشم‌انداز روشن ما برای اقتصاد کشور، شکست تروریسم اقتصادی، تقویت  ارزش پول ملی، اصلاح معیشت مردم، فروش اموال دولت ، چابک سازی و کوچک کردن دولت بوده است.

- درمورد تهیه کالاهای اساسی و بویژه دارو اقدام مهم دولت در لایحه بودجه اختصاص ارز 4200 بوده که تغییرات آن باید با دولت باشد نه شما، زندگی مردم و سوءاستفاده ها و رانت‌ها چه می‌شود؟

در همین رابطه