رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران منتشر کرد

گزارش چشم‌انداز اقتصادی صربستان در سال 2021

تازه‌ترین گزارش تهیه‌شده از سوی سفارت ایران در بلگراد حاکی از آن است که صربستان در سال 2021 از بحران اقتصادی خارج خواهد شد و بازار سهام به سطح پیش از همه‌گیری ویروس برمی‌گردد.

07 بهمن 1399
کد خبر : 36653
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روابط ایران و صربستان اگرچه تاکنون در حد مناسبات سیاسی خلاصه شده بود،  اما در سال های گذشته شرایطی به وجود آمده است که ایران و صربستان می‌توانند در حوزه اقتصادی نیز با یکدیگر همکاری کنند.

حسن روحانی خردادماه سال جاری در گفتگوی تلفنی با «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان، با استقبال از پیشنهاد توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور، آن را یک ضرورت در راستای تأمین منافع دو ملت دانست و اظهار کرد: مسئولان دو کشور باید از تمامی ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک اقتصادی استفاده کنند.

تازه‌ترین گزارش تهیه‌شده از سوی سفارت ایران در بلگراد حاکی از آن است که صربستان در سال 2021 از بحران اقتصادی خارج خواهد شد و بازار سهام به سطح پیش از همه‌گیری ویروس برمی‌گردد.

طبق این گزارش، صربستان در حال ورود به سال 2021 با انتظار بهبود اقتصادی قوی، ناشی از بحران کروناست. این کشور در بحران اقتصادی ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا در سال 2020، با کمترین آسیب‌ها در اروپا مواجه بود و به لطف بسته 5.1 میلیارد یورویی ارائه‌شده توسط دولت، وارد رکود عمیق نشد. بااین‌حال اقتصاد رو به افول گذاشت و در همان سال، تولید ناخالص داخلی را تا 1.8 درصد کاهش داد. بااین‌حال پیش‌بینی می‌شود که در سال 2021 افزایشی معادل 5 درصد در تولید ناخالص داخلی خواهد داشت.

دولت صربستان بودجه‌ای برای سال 2021 تصویب کرده است که 3 درصد کسری تولید ناخالص داخلی را پیش‌بینی کرده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود بدهی عمومی دولت پس از عبور از 60 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2020، در پایان سال 2021 به 58.7 درصد از تولید ناخالص داخلی کاهش یابد.

گزارش تهیه‌شده همچنین اضافه می‌کند: پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های صرب در 2021 به دلیل بحران کرونا، سرمایه‌گذاری‌های خود را کاهش دهند. از طرف دیگر دولت قصد دارد مبالغ قابل‌توجهی را برای پروژه‌های زیربنایی به‌طور عمده احداث بزرگراه‌ها هزینه کند.

در همین رابطه