رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

وزیر نفت در کنگره راهبردی نفت و نیرو

روزگاری را می‌بینم که تولید نفت را ممنوع خواهند کرد

زنگنه، وزیر نفت در ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو گفت: عده‌ای ۴۰ سال است تلاش می‌کنند که تولید نفت ایران از روزانه ۴ میلیون بشکه بالاتر نرود. خیلی هم تلاش شده است باشگاه نفت و نیرو را هم نابود کنند اما نتوانستند، این یک دستاورد برای کشور است.

07 بهمن 1399
کد خبر : 36654
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
زنگنه، وزیر نفت در ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو گفت: عده‌ای ۴۰ سال است تلاش می‌کنند که تولید نفت ایران از روزانه ۴ میلیون بشکه بالاتر نرود. خیلی هم تلاش شده است باشگاه نفت و نیرو را هم نابود کنند اما نتوانستند، این یک دستاورد برای کشور است.

عکس: شانا، رضا رستمی.

امروز بیژن زنگنه در ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو با اشاره به اینکه عده‌ای ۴۰ سال است تلاش کرده‌اند که نگذارند تولید نفت ایران از ۴ میلیون بشکه بالاتر رود که الحمدالله موفق بوده‌اند، گفت: واقعا هم زحمت کشیدند؛ با مجلس و دستگاه‌های زیادی کار کردند و سعی کردند افراد زیادی را از هستی ساقط کنند تا نگذارند تولید نفت ایران از ۴ میلیون بشکه در روز بالاتر رود.

مهمترین نکات سخنرانی زنگنه را بخوانید

- من روزگاری را می‌بینم که تولید نفت ممنوع شود و بگویند هر تولیدکننده‌ای یک حدی برای ظرفیت تولید دارد در غیر این صورت مراوداتتان با دنیا مختل می‌شود. همان قواعدی که در پروتکل کیوتو برای تولید دی‌اکسید کربن گذاشتند برای تولید نفت هم اجرا شود بنابراین باید نفت تولید کنیم.

- زمانی که پارسال نخستین بار شیوع این ویروس آغاز شد، طرح‌ها را حدود ۱۵ روز تعطیل کردیم اما بهره‌برداری را نمی‌توانستیم تعطیل کنیم و اصل را بر این گذاشتیم که با تدوین و ابلاغ پروتکل‌ها و به‌کارگیری سختگیرانه آنها زندگی و تولید کنیم که الحمدالله خوب هم جلو رفت.

- نهادهای غیردولتی وقتی دولت‌ها بسیار قوی هستند دشمن دولت‌ها تلقی می‌شوند و دولت‌ها سعی می‌کنند آنها را نابود کند. خیلی هم تلاش شده است باشگاه نفت و نیرو را هم نابود کنند اما نتوانستند، این یک دستاورد برای کشور است که عده ای که ایده دارند، نظر دارند با هم حرف می‌زنند.

- ممکن است تحریم‌ها و محدودیت‌های که غیرقانونی است، برداشته شود. البته من خیلی درباره تحریم حرف نمی‌زنم.

-در سه سال گذشته ظرفیت عظیمی برای صادرات نفت و فرآورده نفتی ایجاد شده است که به‌طور حتم از این ظرفیت، پس از دوران تحریم استفاده می‌کنیم. همیشه آرزو و هدفم این بود که ایران در بازرگانی نفت جهان نقش داشته باشد و خیلی هم برای آن تلاش کردم که هر دفعه به نوعی جلو آن گرفته شد.

- با امکاناتی که در این دوره از تحریم‌ها به ما داده شد و اجازه ریسک کردن داشتیم، ظرفیت‌های خوبی ایجاد کردیم که تحت هیچ شرایطی از بین نمی‌بریم راه‌های زیادی یاد گرفتیم، توان امسال ما با سال‌های ۹۶ و ۹۷ قابل مقایسه نیست، ما ظرفیت بالایی داریم.

- رابطه مالی شرکت نفت و دولت نوشته شده ولی نپخته است و جواب نمی‌دهد عمر آن نیز بیشتر از دو سال نیست.

-تشکیل وزارت انرژی انجام‌شدنی است و مجلس شورای اسلامی می‌تواند در این زمینه اقدام کند.

- شرایط ورود شرکت‌های خارجی به ایران برای هر یک از کشورهای خارجی متفاوت خواهد بود، اما شرط اصلی مشارکت با شرکت‌های ایرانی است. 

- می‌بایست ماده ۱۲ را احیاء کرد تا بتوانیم صرفه‌جویی سوخت را بخریم و این مساله ارتباطی با یارانه ندارد. می‌توانیم یارانه بخریم مثلا زمانی که خودرو با مصرف کمتر تولید کنیم و یا مترو توسعه یابد و یا اتوبوس را توسعه دهیم، موتورخانه‌ها بهینه شود که میزان مصرف کم می‌شود.

- اگر بخاری با راندمان بالا توزیع کنیم از میزان مصرف کاسته می‌شود و یا این‌که اگر برق بتواند راندمان نیروگاه‌های حرارتی را افزایش دهد شاهد کاهش مصرف خواهیم بود که مجموع این موارد نیاز به سرمایه گذاری دارد. مقدار صرفه‌جویی انرژی را باید خریداری کرد نه این‌که فقط توسعه اخلاقی داشته باشیم توسعه اخلاقی از یک حد بیشتر دیگر جوابگو نیست.

زنگنه همچنین در حاشیه ششمین کنگره راهبردی نفت و نیرو درباره‌ی این‌که چه کسانی اجازه نمی‌دهند تولید نفت ایران به بالای چهار میلیون بشکه در روز برسد، گفت: عوامل غیبی مانع این مساله هستند. وی با اشاره موانع تشکیل وزارت انرژی اظهار کرد: این کار شدنی است و مجلس شورای اسلامی باید ورود کند.

در همین رابطه