رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

حسین میرشجاعیان حسینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

بستر قانونی ورود بخش خصوصی به اقتصاد سبز مهیاست

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی معتقد است برای شکل‌گیری ابزارهای مالی در اقتصاد سبز ابتدا باید بازار آن فراهم شود.

10 شهریور 1395
کد خبر : 3668
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چند سال پیش بود که روزنامه دنیای اقتصادی از طرح «لیزینگ سبز» خبر داد. طرحی که در واقع مسئولیت اولویت دادن به تأمین منابع مالی به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ماشین‌آلات، تجهیزات و لوازم کاری را که در صنایع مرتبط با کنترل و کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی هوا و ... فعالیت می‌کنند، مورد حمایت قرار می‌دهد. این یکی از چندین فعالیتی بوده که در ایران برای پیشبرد اقتصاد سبز صورت گرفته‌است. این روزها مبحث اقتصاد سبز در ایران به شکل برجسته‌تری مطرح می‌شود. حسین میرشجاعیان حسینی معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حاشیه نشست تخصصی «اقتصاد سبز و بخش خصوصی» در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از ابزارهای مالی در اقتصاد سبز گفت. طبق گفته میرشجاعیان حسینی دولت از طریق اوراق مشارکت و سکوک اجاره تأمین مالی کوتاه‌مدتی برای اقتصاد سبز دارد اما بخش خصوصی باید انگیزه پیدا کند و به این بخش ورود پیدا کند.

سود اوراق مشارکت و سکوک اجاره برای تأمین مالی اقتصاد سبز

برای شکل‌گیری اقتصاد سبز ابتدا باید بازار آن به وجود بیاید. این حرف اصلی میرشجاعیان حسینی است. او در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفت: «برای این کار ابتدا بازار آن باید شکل بگیرد؛ این اهمیت زیادی دارد. یعنی تمایل بخش خصوصی باید وجود داشته باشد. بخش خصوصی باید وارد شود و برای آن انگیزه داشته باشد.» او ادامه داد: «اگر دولت می‌خواهد تأمین مالی کند قاعدتاً اوراقی را منتشر می‌کند یعنی همین کاری که حالا هم انجام می‌دهد. مثلاً در حال حاضر اوراق و اسناد خزانه را منتشر می‌کند و تأمین مالی کوتاه‌مدتی با آن انجام می‌دهد یا سکوک اجاره منتشر می‌کند. سیاستگذاری کلی دولت می‌تواند این باشد که سود این موارد برای اقتصاد سبز صرف شود.»

قانون بستر لازم را مهیا کرده‌است

طبق گفته معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی بنگاه‌ها هم می‌توانند اوراق مشارکت یا اوراق سکوک اجاره منتشر کنند چرا که بستر این موارد در قانون مهیاست. او گفت: «پس بستر قانونی این موارد فراهم است اما نکته اصلی این است که آیا بازاری هم برای آن وجود دارد یا خیر. این مسئله دیگری است.»

زیرساخت‌های اطلاعاتی فراهم شود

البته میرشجاعیان حسینی تأکید کرد که برای اینکه بازار وجود داشته باشد یک سری پیش‌شرط‌ها وجود دارد. او در این باره گفت:‌ «شرط اولیه این است که مشکل اطلاعات حل شود. یعنی اگر قرار است چنین اقدامی صورت بگیرد باید زیرساخت‌های اطلاعاتی برای آن فراهم شود.» او ادامه داد: «مسائل رتبه‌بندی زیست‌محیطی نیز باید اتفاق بیفتد. از طرف دیگر هزینه‌های زیست‌محیطی نیز باید درونی شود. یعنی باید به جزئی از قیمت تبدیل شود.» او در ادامه توضیح داد: «یعنی بخشی از هزینه باید هزینه تولید عادی باشد و بخش دیگر هم هزینه زیست‌محیطی کردن است که بازاری هم از روی آن دریافت می‌شود. برای اینکه بازار شکل بگیرد باید ابتدا این اتفاقات بیفتد.»  

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پایان گفت: «اگر بازار شکل بگیرد، با این امید که بخش خصوصی دیگر انگیزه دارد و به این حوزه ورود پیدا می‌کند، و البته اگر مسائل عمومی مثل یک‌سری استانداردها رعایت شود و مجوزهای آن گرفته شود، می‌توان به بازار اقتصاد سبز امید داشت.»

در همین رابطه