رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

سیدمهدی طبیب زاده در نشست با نمایندگان مردم کرمان در مجلس

کشاورزی جنوب استان کرمان با تغییر الگوی کشت متحول می‌شود

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: میزان تولید برخی محصولات کشاورزی منطقه جنوب استان کرومان با الگوی کشت فعلی فراتر از نیاز داخل است و همین موضوع به‌ویژه در چهار محصول پیاز، سیب‌زمینی، گوجه و خیار، هرسال خسارت‌های سنگینی به کشاورزان منطقه وارد می‌کند؛ اما کشاورزی این منطقه می‌تواند فقط با تغییر الگوی کشت متحول شود.

12 بهمن 1399
کد خبر : 36733
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان با اشاره به میزان تولید برخی محصولات کشاورزی بیش از نیاز داخل در جنوب استان به‌ویژه در چهار محصول پیاز، سیب‌زمینی، گوجه و خیار گفت: با یک تغییر کشت در منطقه تحول جدی ایجاد می‌شود و از آسیب‌هایی که هرساله به کشاورزان وارد می‌شود جلوگیری خواهد شد.

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست با دو نماینده مردم جنوب استان در مجلس شورای اسلامی افزود: در جنوب مصرف آب بازدهی مناسب ندارد و سالانه 2.8 میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود که اگر حداقل قیمت آب 2 یورو در نظر گرفته شود، درمجموع 5.6 میلیارد دلار ارزش آب مصرفی در منطقه خواهد بود و این در حالی است که 4.5 میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود.

او با تأکید بر اینکه باید آب، خاک و کشاورزی منطقه بهره‌وری بیشتری داشته باشد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته در رابطه با کشت‌های جایگزین، یک شرکت اتریشی برای تولید الیاف ویسکوز در جیرفت و تولید پالپ برای کاغذ در قلعه گنج مطالعات لازم را انجام داد و حتی در بخش‌هایی نهال کاشته شده اما به دلیل بروز برخی مشکلات کار متوقف شد که این‌گونه فعالیت‌ها باید دوباره پیگیری شوند.

او در ادامه به فراهم کردن شرایطی برای سرمایه‌گذاری در منطقه تأکید و بیان کرد: می‌توان با برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جنوب استان، سرمایه‌گذاران را به منطقه دعوت کرد تا از نزدیک فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را مشاهده کنند.

رئیس اتاق کرمان انجام چند فعالیت مهم در جنوب را برای توسعه منطقه و استان ضروری دانست و خاطرنشان کرد: راه‌اندازی راه‌آهن بم- جیرفت- بندرعباس، تمرکز بر منطقه جازموریان برای انجام فعالیت‌های اقتصادی، تکمیل شبکه حمل‌ونقل و توسعه فرودگاه فعلی جیرفت، حمایت از نهادهای توسعه‌ای منطقه، راه‌اندازی شرکت مدیریت صادرات و توسعه فرهنگ کار گروهی و تیمی و سرمایه‌گذاری برای ایجاد لجستیک پارک در منطقه ازجمله این موارد است.

طبیب زاده، عنوان کرد: اتاق کرمان در سه بخش مربوط به صادرات ازجمله استاندارد، گمرک و حمل‌ونقل اقدامات را انجام و هزینه‌هایی را پرداخته اما متأسفانه دولت هنوز نتوانسته مجوزی برای راه‌اندازی مرکز استاندارد در منطقه بگیرد.

او خاطرنشان کرد: اتاق بازار را شناسایی و راهکارهایی برای حضور بهتر در این بازارها ارائه داده، اما در جاهایی به بن‌بست خورده که باید نمایندگان مجلس حمایت و مسئولان تلاش لازم را برای رفع مشکلات صادرات محصولات استان انجام دهند.

رئیس اتاق کرمان گفت: به دلیل وجود مشکلات در مرزهای ایران و برخی مسائل بین‌المللی، بازارهایی مانند عراق را از دست داده‌ایم و در حال حاضر محصولات کشورهای اردن و مصر در بازار عراق بسیار ورود کرده که دسترسی دوباره به این بازارها بسیار سخت خواهد بود.

در ادامه این نشست رئیس دفتر نمایندگی اتاق کرمان در جنوب استان گفت: اقتصاد مقاومتی تدبیر درستی برای تغییر و عدم وابستگی بود و اگر کشور توانست در شرایط تحریم سر پا بایستد به دلیل قدرت تولید کشور در همه حوزه‌ها بوده است.

عباس جبالبارزی، تصریح کرد: اگر فعالیت‌های مدنظر اتاق به‌عنوان بسترساز در منطقه انجام و همکاری و درک متقابل وجود داشته باشد، مطمئناً منطقه به‌خوبی درآمدزا خواهد بود.

او افزود: اتاق کرمان تاکنون 4 هزار ساعت در جنوب دوره آموزشی رایگان برای بازرگانان و فعالان اقتصادی برگزار کرده تا بتواند به توسعه منطقه کمک کند.

او ادامه داد: پایانه صادراتی جیرفت یک سال پیش به‌طور کامل تعطیل بوده که با پیگیری‌های بسیار، شریک سرمایه‌گذار جذب و تا اردیبهشت‌ماه سال آینده این پایانه راه‌اندازی می‌شود.

جبالبارزی خاطرنشان کرد: برای اینکه این پایانه بتواند کار انجام دهد باید تسهیلات سرمایه در گردش بلندمدت و پایدار برای خرید، سورتینگ و صادرات محصولات داده تا اعتماد مردم جلب شود.

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان افزود: مشکلات فعالان اقتصادی منطقه به‌ویژه در راه‌اندازی مرکز لجستیک بار و توسعه گلخانه‌ها نیز در چند ماه اخیر پیگیری و برطرف شده است.

او سه نیاز صادراتی منطقه را فعالیت دفاتر استاندارد، گمرک و شرکت‌های حمل‌ونقل عنوان و بیان کرد: در حوزه استاندار اتاق کرمان دفتر استاندارد و آزمایشگاه مربوطه را در جنوب راه‌اندازی کرده که در سال 98 از چهار هزار و 286 تن محصول 177 نمونه برداشته شده و برای 153 نمونه گواهی استاندارد صادر شده و همچنین در سال جاری تاکنون از 8 هزار و 446 تن محصول 363 مورد نمونه‌برداری شده که 313 نمونه تأیید شده که اگر این دفتر نبود فعالان اقتصادی باید برای دریافت گواهینامه استاندارد به بم و کرمان مراجعه می‌کردند.

جبالبارزی ادامه داد: درخواست کمک از دو شرکت بین‌المللی حمل‌ونقل برای حمل بار به‌ویژه در پیک‌بار به جنوب استان مطرح و قول همکاری داده شده است و همچنین از یک سال گذشته تاکنون به دنبال جذب کامیون خارجی بوده‌ایم که به‌تازگی مجوز ورود کامیون خارجی به کشور و منطقه برای انتقال بار دریافت شده است.

او اظهار کرد: اگر محصولات کشاورزی مازاد منطقه و نیاز کشور صادر شود مقدار زیادی ارز وارد کشور می‌شود و کشاورزان متضرر نخواهند شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس در ادامه این نشست ظرفیت اتاق‌های بازرگانی را بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: امیدواریم با کمک اتاق کرمان طرح مطالعاتی کارشناسی شده را تدوین و بازار فروش محصولات را شناسایی کرد تا قبل از تولید به بازار محصولات پرداخته شود.

ذبیح‌الله اعظمی، افزود: بازار فروش محصولات خرما متوقف شده که امیدواریم بتوان تا دیر نشده چاره‌ای اندیشید و اتاق در این زمینه ورود و کمک کند.

منصور شکرالهی، نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب در مجلس نیز در این نشست کرمان را استانی با ظرفیت‌های فراوان عنوان و اظهار کرد: وجود مشکلات در هر نقطه به نام استان تمام می‌شود که امیدواریم برای رفع مشکلات در منطقه جنوب بیش از گذشته تلاش شود.

موضوعات :
در همین رابطه