رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

یونس ژائله در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده آذربایجان شرقی

بروکراسی های اداری کار را برای تولیدکنندگان سخت کرده است

یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده آذربایجان شرقی، گفت: چالش‌های زیادی در مسیر رونق اقتصادی در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها مشکل بروکراسی اداری است که عملا کار را برای تولیدکنندگان سخت کرده است.

18 بهمن 1399
کد خبر : 36852
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در تبیین موانع پیشرفت استان و به خصوص چالش های رونق اقتصاد آذربایجان شرقی، از مشکل «بروکراسی» به عنوان یکی از این موانع مهم یاد کرده و گفت: این مشکل باید با تدبیر مسئولان، حل و فصل شود.

مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده آذربایجان شرقی با حضور در سالن پتروشیمی تبریز برگزار شده و طی آن، 20 صادرکننده برگزیده آذربایجان شرقی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند. 

 یونس ژائله در این مراسم گفت: سوال من این است که چرا بسیاری از مسایلی که از سال 89، یعنی سال آغاز برگزاری مراسم های تجلیل از صادرکنندگان برگزیده، مطرح می شود، حل نشده و هنوز هم ادامه دارد؟

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با بیان اینکه شرایط دشوار کشور قابل درک است و همین شرایط دشوار کار را برای صادرکنندگان نیز سخت کرده است، گفت: به رغم این دشواری ها، صادرکنندگان آذربایجان شرقی که همگی از فعالان بخش خصوصی هستند، با تلاش شبانه روزی توانسته اند، اسم ایران را در 65 کشور دنیا زنده نگه دارند و جالب اینجاست که مردمان برخی از همین کشورهای هدفِ صادراتی، به جای خودِ جغرافیای ایران، نام کشورمان را با محصولاتِ باکیفیت ایرانی می شناسند.

ژائله با بیان اینکه به موازات عدم حل مشکلات صادرکنندگان، چرایی اجرا نشدن اقدامات بزرگ در استان مثل انتقال آب رودخانۀ مرزی ارس به تبریز و بی توجهی به تقویت زیرساخت هایی مانند توسعۀ انرژی برق شهرک های صنعتی استان نیز محل سوال جدّی است، افزود: به نظر می رسد در شرایطی که تعامل مطلوبی بین مسئولان استان و فعالان بخش خصوصی وجود دارد، با همدلی می توان این موانع را رفع کرد.

او گفت: مسئولان اجرایی استان ما فعالان بخش خصوصی را به عنوان مشاورانِ بی جیره و مواجب قبول کند چراکه این بخش، سرشار از نیروهای باانگیزه و باایمانی است که می خواهند استان به عالی ترین سطح از سطوح پیشرفت برسد و بزرگ ترین معضلِ امروز یعنی بیکاری، ریشه کن شود.

وی تاکید کرد: من به عنوان صدای بخش خصوصی می گویم که می توانیم کارهای بزرگی را رقم بزنیم طوری که در آذربایجان شرقی خبری از حتی یک بیکار وجود نداشته باشد. تولید و اشتغال زایی برای جوانان، کاری است که می تواند تحقق پیدا کند.

ژائله، در تبیین موانع پیشرفت استان و به خصوص چالش های رونق اقتصاد آذربایجان شرقی، از مشکل «بروکراسی» به عنوان یکی از این موانع مهم یاد کرد و گفت که این مشکل باید با تدبیر مسئولان، حل و فصل شود.

او ادامه داد: مسالۀ «فرهنگی» نیز بزرگ ترین ضربه را به ما می زند. نباید دنبال مقررات جدید باشیم. به حدّ کافی قانون هست و در اجرا مشکل داریم.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در بخش دیگری از سخنانش توسعۀ تجارت آذربایجان شرقی با کشورهای همسایه را به عنوان برنامۀ راهبردی این اتاق عنوان و اظهار کرد: خوشبختانه در سفر اخیر وزیر صمت به آذربایجان شرقی، مصوبات خوبی جهت توسعۀ تجارت با کشورهای همسایه داشتیم و در همین راستا اولین وبینار (سمینار اینترنتی) تجارِ جمهوری آذربایجان و تبریز را برگزار کردیم.

او انتصاب استاندار آذربایجان شرقی به عنوان رئیس ستاد توسعۀ تجارت ایران با جمهوری آذربایجان با حُکم وزیر صمت را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: این انتصاب گام بزرگی برای شکوفایی قابلیت های بالقوۀ تجارت با همسایۀ شمالی است.

ژائله، فراهم شدن زمینۀ مشارکت در بازسازی مناطق آزادشدۀ قره باغ در جمهوری آذربایجان را نیز فرصت تجاری بزرگی برای فعالان بخش اقتصادی آذربایجان شرقی به خصوص شرکت های فنی و مهندسی استان دانست و گفت: بالغ بر 100 شرکت فنی و مهندسی بزرگ در استان داریم که می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند.

او بر ضروت توسعۀ تجارت با ترکیه هم تاکید کرد و با اشاره به ارادۀ سران دو کشورِ ایران و ترکیه در رساندن حجم مراودات تجاری بین دو کشور به 30 میلیارد دلار در سال، عنوان کرد: تجار آذربایجان شرقی و تبریز این توان را دارند که در وسعت گرفتنِ مناسبات اقتصادی دو کشورِ ایران و ترکیه مشارکت تعیین کننده ای داشته باشند.

ژائله همچنین توسعۀ سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی در بحبوحۀ شرایط اقتصادیِ کنونی و تنگناهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و تداوم جنگ اقتصادی دشمنان، افتخارآمیز توصیف کرد و گفت: در حالی که بخش سرمایه گذاری در بسیاری از استان ها رشد منفی را تجربه می کند، آذربایجان شرقی شاهد رشد مثبت در این بخش است و نکتۀ مهم تر این که، در حال حاضر 20 هزار میلیارد تومان پروژه در سطح استان در دست اجراست.

رییس اتاق تبریز در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد با همدلی و اتحاد، مشکلات، حل و فصل شود و آذربایجان شرقی و کشورمان در سال 1400 در مسیر نیل به نقطۀ ایده آل پیشرفت به حرکت خود ادامه دهد.

لازمه کارآفرینی کاهش بروکراسی و مبارزه با فساد است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: کارآفرینی موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و کارآفرین کسی است که قدرت درک بالا و توان شناسایی فرصت‌ها را داشته و از طریق پرورش ایده و تبدیل فکر خود به محصول، اقدامات ارزش آفرینی را انجام می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم با بیان اینکه کاهش وابستگی‌ها با تاکید بر تولید داخلی و تلاش بر خوداتکایی از جمله اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی است، افزود: ایران اسلامی پس از گذران دوران سخت با دوران هوشمندی مواجه است و در شرایطی که تحریم‌ها وضعیت کنونی را به وجود آورده، باید تفکر ناب ایرانی و اسلامی پا به عرصه گذاشته و راه حل ارائه دهد.

او با اشاره به اینکه موانع و چالش‌هایی در مسیر توسعه‌ی کارآفرینی وجود دارد، اظهار کرد: خطرپذیری مالی زیاد، وجود موانع اداری، هزینه‌ها و خطرات اجتماعی، فساد اداری، فقدان مهارت‌ها، عدم به روز رسانی قوانین بانکی، مالیاتی، صادرات و واردات، فقدان زیرساخت‌های تجاری و تخصصی و فقدان حمایت مالی برای شرکت‌های جدید و در حال رشد از جمله این چالش‌ها است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه با بیان راهکارهایی برای حمایت از کارآفرینان، گفت: اصلاح و بازنگری قانون کار و تجارت با رویکرد کارآفرینی، آموزش کارآفرینی در مقاطع مختلف تحصیلی، توسعه‌ی پارک‌های علم و فناوری، کاهش بروکراسی اداری در سازمان‌ها به منظور تسهیل و حذف موانع اداری غیر ضروری، جایگزینی منابع غیر نفتی به‌جای منابع نفتی و کاهش وابستگی به نفت، ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی با رویکرد کارآفرینی و تحول در شرایط اقتصادی از طریق سیاست‌های اصل ۴۴ از جمله راهکارها برای حمایت از کارآفرینان است.

تراز تجاری استان با وجود همه مشکلات، مثبت است

محمدرضا پورمحمدی دراین مراسم گفت: ایران قبل از انقلاب، کانون مصرف و تک محصولی بود، اما بعد از انقلاب اسلامی گام های استقلال را پیموده و تمام این دستاوردها مدیون خون شهدا و رهبری بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت صادرات و لزوم توسعه آن، گفت: پایداری صادرات و استمرار آن بستگی به قیمت و کیفیت دارد، اما صادرات نباید خام‌فروشی باشد و انرژی نیروی کار نیز بیش از پیش مهم دانسته شود.

او افزود: به رغم اهمیت صادرات تنها دو درصد بازارهای همسایه در اختیار ماست و بر این اساس باید تسهیلات به بخش خصوصی جهت صادرات داده شود و از طرفی تمام مشکلات مربوط به صادرات رفع و صادرات تسهیل شود.

پورمحمدی با بیان اینکه بیش از سه هزار و ۵۰۰ شرکت صنعتی و تولیدی و یک‌هزار و ۸۰۰ شرکت ساختمانی در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند، گفت: بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان برای ما دشوار نیست.

او با بیان اینکه گمرک خداآفرین را هم به زودی راه‌اندازی می‌کنیم تا صادرات تسهیل شود، اظهار داشت: وجود زمینه های مشترک دینی، مذهبی، زبانی و تاریخی برای افزایش ارتباطات بین دو کشور و بازسازی مناطق آزاد شده آذربایجان باید مورد توجه واقع شود.

  درصد مشکلات اقتصادی کشور ناشی از خودتحریمی های داخلی است

معاون تشکل‌ها و امور استان‌های اتاق ایران، 70 درصد مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از خودتحریمی های داخلی دانست.

معاون تشکل‌ها و امور استان‌های اتاق ایران اظهار داشت: در سال های اخیر فعالیت های صادراتی با سه چالش اصلی روبرو بوده است که اولین آن ها را می توان نامساعد بودن محیط کسب و کار دانست که در این راستا باید بیان کنیم که متاسفانه در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها به صورت شایسته با نهادهای علمی و دانشگاهی مشورت نمی شود.

وی با بیان اینکه 70 درصد مشکلات ما ناشی از خودتحریمی های داخلی است، گفت: چالش دوم نیز مربوط به تحریم های ظالمانه علیه کشور و چالش سوم نیز بیماری کرونا است که به دلیل نامناسب بودن ساختارها، اقتصاد ایران را بیش از دیگر کشورها تحت تاثیر قرار داده است.

علیخانی با اشاره به سه کلیدواژه اساسی درونزایی، برونگرایی و مردمی سازی اقتصاد گفت: درونزایی به معنای جهش تولید، برونگرایی، توسعه صادرات و مردمی سازی اقتصاد به معنای توانمندسازی بخش خصوصی و کوچکتر شدن دولت و حمایت دولت از بخش خصوصی است.

وی افزود: در شرایطی که عرصه هر لحظه بر بخش خصوصی در حال تنگ تر شدن است، به جای اینکه عرصه را بر بخش خصوصی بازتر کنیم، غل و زنجیری بر آن ها می افزاییم.

معاون تشکل‌ها و امور استان‌های اتاق ایران با بیان اینکه در 10 ماهه امسال، صادرات ما با رشد منفی 20 درصد روبرو بوده است، گفت: یکی از کارکردهای صادرات را می توان درآمدهای ارزی دانست در حالی که کارکرد اصلی آن چرخش چرخ صنعت، رونق تولید، تولید و توزیع ثروت و گسترش رفاه عمومی در جامعه است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی با یکسری سیاست های ناصواب، عرصه را بر بخش خصوصی تنگ کرده ایم. صدور بیش از 80 بخشنامه و دستورالعمل خلق الساعه، بخش تولید و صادرات ما را به چالش کشیده است.

علیخانی افزود: نباید بخش خصوصی را به خاطر تعدادی صادرکننده نما که ممکن است از فضا سواستفاده کنند به چالش بکشیم. اقتصاد وقتی بالنده خواهد شد که دولت پاسخگویی داشته باشیم تا بخش خصوصی با خیالی راحت و به دور از یکسری بروکراسی ها به کار خود ادامه دهد.

در این مراسم از 20 نفر از صادرکنندگان برگزیده استان تجلیل شد.

 ۱-    شرکت داداش برادر ( آیدین ) به مدیریت رسول بیوک

۲-    شرکت سهند جام تبریز به مدیریت یعقوب محبوبیان

۳-    شرکت آذرپاک خزر تهران به مدیریت ابوالفضل کاظمی نژاد کجاباد

۴-    شرکت تولیدی سیم و کابل تبریز سیم کات به مدیریت عبدالله قاری زاده

۵-    شرکت ایلکین به مدیریت حسن قالیچه باف وثوقی

۶-    شرکت پالایش و انرژی شمالغرب آرکا به مدیریت مقصود رهبرنیا

۷-    شرکت کلرپارس به مدیریت ابوالفضل باباپور

۸-    شرکت صنایع رنگ و رزین آرکو به مدیریت کرامت زمان زاده

۹-    شرکت مجتمع فولاد شاهین بناب به مدیریت بابک علیزاد شهیر

۱۰-    شرکت مجتمع فولاد ظفر بناب به مدیریت حیدرعلی مردم خواه ( با یاد مرحوم جعفر ظفر بناب)

۱۱-    شرکت نخل سبز صبحی به مدیریت محمد صبح راست

۱۲-    شرکت صنایع غذایی شیرین وطن به مدیریت جلیل وطن دوست

۱۳-    شرکت کارخانجات سیمان صوفیان به مدیریت ولی الله اخلاقی فرد

۱۴-    شرکت شهریار چرم تبریزیکتا به مدیریت موسی باستانیان شاهگلی

۱۵-    شرکت ارس تارلا امین به مدیریت محمود ابراهیمی ( با یاد زنده یاد تراب ابراهیمی)

۱۶-    شرکت صنایع پلاستیک تک ظرف آذربایجان به مدیریت حمید شفاعی نهند

۱۷-    شرکت ریخته گری تراکتورسازی ایران به مدیریت عبدالرحمن ارشدی صوفیانی

۱۸-    شرکت فولاد ناب تبریز به مدیریت کریم رحیمی

۱۹-    شرکت صنایع شیشه آذر به مدیریت احد محبوبیان

۲۰-    شرکت همت پلاست آذرآبادگان به مدیریت آیدین راستگار همت

همچنین در این مراسم از شرکت شکوه بناب به مدیریت محمدرضا طبیبی و  شرکت تراکتورسازی ایران به مدیریت ابوالفتح ابراهیمی به عنوان صادرکنندگان ممتاز ملی و شرکت فولاد مهر سهند به مدیریت عبدالحسین محجل امامی، شرکت پتروشیمی تبریز به مدیریت سیاوش درفشی و شرکت تولیدی مهر اصل به مدیریت سید امیر سیاوش مقیمی به عنوان واحدهای نمونه ملی در حوزه صادرات تجلیل به عمل آمد.

موضوعات :
در همین رابطه