رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مدیر دبیرخانه شورای گفت وگو

شوراهای گفت‌وگوی استانی بر مسائل منطقه‌ای تمرکز کنند

مدیر دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در نشستی با سرپرست دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان مرکزی، از ضرورت پرداختن به موضوعات و چالش‌های استانی در جلسات شورای گفت‌وگو سخن گفت و تاکید کرد: برای افزایش کارآیی شوراهای گفت‌وگوی استانی باید مسائل منطقه‌ای و استانی به جای موضوعات ملی مورد توجه قرار بگیرند.

25 بهمن 1399
کد خبر : 36960
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در راستای افزایش تعاملات بین دبیرخانه شوراهای استانی و دبیرخانه شورای ملی و ارائه راهکارهایی برای بهبود و ارتقای عملکرد شوراهای استانی، نشست هم اندیشی با حضور نمایندگان دبیرخانه شورای گفت وگوی استان مرکزی و دبیرخانه شورای ملی برگزار  شد.

حمیدرضا مهدی نیا، سرپرست دبیرخانه شورای گفت وگوی استان مرکزی ابتدا توضیحاتی درباره وضعیت عملکرد این شورا ارائه کرد و  گفت: یکی از مهم ترین اقدامات این شورا در دوره نهم هیات نمایندگان اتاق اراک، پیگیری مصوباتی است که بلاتکلیف مانده بود.

طبق اظهارات او از 170 مصوبه ای که تا پایان سال 98 در استان اتخاذ شده است، 50 درصد مصوبات عملیاتی شده و برای مصوبات باقی مانده، اقدامی صورت نگرفته بود. درباره مصوبات اجرا نشده، 20 درصد مصوبات مربوط به موارد قانونی بود که طی سفر اخیر اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به اراک، این مصوبات ارائه شد و کمیته پیگیری در استانداری تشکیل شد.

سرپرست دبیرخانه شورای اراک تصریح کرد: در سال 1400 از جمله برنامه های دبیرخانه شورا، ارتقای رتبه از جایگاه هفتم به پنجم است و در این زمینه تلاش می کنیم تا موضوعاتی را در دستور کار جلسات کارگروه کارشناسی قرار دهیم که عمومیت داشته باشند، در بهبود محیط کسب و کار اثرگذار باشند و حتی الامکان ملی و فراگیر باشند.

مهدی نیا ضمن اشاره به حضور حداکثری اعضای شورا  از جمله نمایندگان مجلس و نمایندگان دستگاه های قضایی در جلسات اصلی گفت: تا کنون موضوعات مختلفی در حوزه کشاورزی و صنعت مورد بررسی قرار گرفته که حدود 40 درصد موضوعات در جلسات کارگروه کارشناسی رفع شده و 60 درصد مسائل و مشکلات در جلسات اصلی مطرح شده اند.

بر اساس اظهارات او موضوعات و دستورجلسات شورای استان از طریق برگزاری جلسات متعدد با تشکل های اقتصادی و شناسایی مشکلات آنها تهیه شده است. از طرفی ارتباط و تعامل خوبی نیز بین دبیرخانه شورای استان با کارگروه ستاد اقتصاد مقاومتی شکل گرفته که نتایج اثربخشی برای استان و فعالان اقتصادی به همراه داشته است.

در ادامه محسن عامری، مدیر دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با بیان این مطلب که در تاریخ قانون گذاری کشور، شورای گفت و گو از معدود مواردی است که یک بستر تاریخ ساز را برای بخش خصوصی فراهم کرده، تصریح کرد: جدای از نتایج و محقق شدن مصوبات جلسات، اصل برگزاری جلسات شورا حائز اهمیت است که در آن بخش خصوصی و دولتی با هم در یک موضع برابر گفت‌و‌گو می کنند.

او سپس به موضوع ارزیابی شوراهای استانی اشاره کرد و گفت: مکانیزم ارزیابی از سال 96 شروع شد و بعد از گذشت سه سال از اجرای آن مشاهده شد که خوشبختانه عملکرد استان ها رشد مثبت داشته و به دنبال آن، معیارها و شاخص های ارزیابی نیز قابلیت اصلاح و ارتقا دارند و در همین راستا تغییرات لازم اتفاق افتاد.

به اعتقاد عامری، معیارهایی که در دستورالعمل جدید تعریف شده اند معیارهای پخته تر و دقیق تری نسبت به قبل هستند و نزدیکی بیشتری با نیت قانون و قانونگذار از تشکیل شورای گفت و گو در سطوح استانی دارند.

بر اساس گفته های مدیر دبیرخانه شورای گفت و گو در دستورالعمل قبلی وزن به نسبت بالایی را به موضوعات ملی اختصاص داده بودیم اما در دستورالعمل جدید به دو دلیل وزن این معیار کاهش یافت؛ اول آن که نیت قانونگذار در ماده 13 قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار این است که شوراهای استانی برای حل مسائل استان خودشان تلاش کنند و موضوعات ملی را به دبیرخانه شورای گفت و گو ارجاع دهند. دوم، اختصاص وزن زیاد به موضوعات ملی، سبب شد که استان ها بیشتر به سمت طرح موضوعات ملی در جلسات استانی بروند که گاهی هم در استان های مختلف همان مطلب تکرار می شد و پشتوانه کارشناسی کافی نداشت. بدین ترتیب پیشنهاد این است که حتی در سفر مقامات ملی و کشوری به استان و حضور ایشان در جلسات شورا، اولویت به حل مسائل استانی اختصاص یابد و از این فرصت برای رفع مسائل استان استفاده شود.

تحقق مصوبات و دستاوردهای استانی، توجه به موضوع روابط عمومی و انعکاس خبرها و مصوبات شورا، تعیین فضایی برای ارتباط با فعالان اقتصادی نظیر وبسایت اتاق یا فضای مجازی از جمله مواردی بود که طبق اظهارات مدیر دبیرخانه شورا به عنوان شاخص های ارزیابی در دستورالعمل جدید لحاظ شده است.

عامری ضمن اشاره به این موضوع که بیش از 50 درصد دستاوردهای شورای ملی در قالب برگزاری جلسات کارگروه تخصصی بدون نیاز به طرح در جلسه اصلی شورای گفت و گو به دست آمده است، تاکید کرد:  باید در جلسات کارگروه تخصصی شوراهای استانی، مدیران میانی دستگاه‌های استان که از قدرت تصمیم سازی برخوردار هستند حضور یابند تا نتایج و پیشنهادات مؤثرتری اتخاذ شود.

او پیشنهاد داد: تا دبیرخانه شورای استانی از ظرفیت مکاتبه و مستندسازی با دستگاه های استانی برای پیگیری مصوبات جلسات شورای استان استفاده کرده و به منظور اجرای سریع تر مصوبات، رونوشت نامه نیز به استاندار ارسال شود تا در صورت عدم اجرای آن، تصمیماتی از سوی رئیس شورا و حتی در برخی موارد توسط دستگاه های نظارتی استان اتخاذ شود.

عامری همچنین توجه و اشراف استان‌ها به دستورالعمل های شورای استانی، بهره مندی از ظرفیت کمیسیون ها و تشکل های اتاق و حتی مجموعه های موجود در سطح استان را از جمله مواردی دانست که می تواند در عملکرد شوراهای استانی مؤثر بوده و باعث رشد و ارتقای استان شود.

در ادامه جلسه وضعیت ارزیابی عملکرد شورای استان طی شش ماهه اول سال جاری مورد بررسی قرار گرفته و نکات لازم، پیشنهادها و راهکارهای مؤثر به منظور بهبود عملکرد شورای استان و دبیرخانه متبوع توسط کارشناسان دبیرخانه شورای ملی به همکاران استان مرکزی ارائه شد.

در پایان جلسه در خصوص بودجه شوراهای استانی و نحوه هزینه کرد آن نیز مقرر شد تا قبل از تدوین نهایی دستورالعمل بودجه شوراهای استانی و ابلاغ به استان ها، سرفصل های هزینه کرد بودجه توسط دبیرخانه شورای ملی مشخص و طی نامه ای به دبیرخانه های شوراهای استانی ارسال شود تا بودجه تخصیص یافته اتاق ایران به اتاق های استانی در مسیر شورای گفت وگوی استان هزینه شود.

در همین رابطه