رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

علی یگانه فرد در جلسه شورای گفت‌وگوی زنجان

فرصت حضور بخش خصوصی زنجان در بازسازی مناطق قره‌باغ فراهم است

علی یگانه فرد، رئیس اتاق زنجان در جلسه شورای گفت‌وگوی این استان ضمن اشاره به اینکه راه برای مشارکت استان زنجان در بازسازی مناطق آزاد شده قره‌باغ وجود دارد، از فعالان بخش خصوصی استان خواست برای حضور فعالانه در این حوزه آماده شوند.

02 اسفند 1399
کد خبر : 37043
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شصت و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

علی یگانه فرد، رئیس اتاق زنجان در ابتدای این جلسه با بیان اینکه جلسات شورا با موضوعات مشخص و با استفاده از نظرات بخش خصوصی و ظرفیت کارشناسی اتاق در راستای عملیاتی کردن نقشه راه تجارت خارجی استان، برگزار می‌شود، گفت: همه سعی و تلاش اتاق در کنار حل مشکلات واحدهای تولیدی، توسعه صادرات محصولات تولیدی واحدها است که امید است با همدلی شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد استان زنجان در بخش‌های مختلف باشیم.

او با اشاره به شناسایی بازارهای هدف جهت صادرات محصولات تولیدی استان زنجان و همچنین تمهیدات برای کسب سهمی از بازارهای کشورهای هدف، تصریح کرد: طی جلسات گذشته بازار کشورهای بنگلادش و عراق موردبررسی قرار گرفت و در همین زمینه اولویت‌هایی از سوی کنسولگری ایران در کربلا برای همکاری‌های مشترک با استان زنجان ارائه شده است.

یگانه فرد ادامه داد: بر همین اساس و با رایزنی‌های صورت گرفته، ساختمان کنسولگری در فصل بهار به مدت یک ماه در اختیار استان زنجان قرار خواهد گرفت که از این فرصت باید نهایت استفاده ممکن را کرد.

رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه تجار عراقی خریدهای خود را نقدی انجام می‌دهند و این یک فرصت بسیار خوب برای فعالان اقتصادی استان زنجان است، ابراز کرد: اتفاقات سیاسی که در منطقه رخ داده فرصت خوبی را نصیب استان زنجان جهت حضور در بازار کشورهای ارمنستان و مناطق آزاد شده قره‌باغ ایجاد کرده است.

یگانه فرد با اشاره به برنامه‌ریزی جهت دعوت از سفیر ارمنستان برای حضور در استان زنجان خاطرنشان کرد: همچنین تدارکات لازم جهت اعزام یک هیئت تجاری به ارمنستان نیز در حال انجام است، ضمن اینکه فرصتی جهت مشارکت استان زنجان همراه با استان‌های شمال غرب کشور در جهت بازسازی مناطق آزاد شده قره‌باغ وجود دارد که درخواست اتاق آماده‌سازی زمینه حضور فعال استان در این بخش است.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کسب رتبه دوم استان زنجان در پایش محیط کسب‌وکار فصل پاییز کشور، خاطرنشان کرد: عملکرد استان زنجان در این بخش و همکاری واحدهای فعال اقتصادی در بخش‌های مختلف مطلوب و جای تقدیر دارد.

رئیس اتاق زنجان در ادامه از فعالیت ۶۵ واحد تولیدی در بخش صنایع برق و الکترونیک در استان زنجان با اشتغال ۵۳۵۰ نفر خبر داد و افزود: ۲۹ محصول مختلف تولیدی با بیش از ۱۷ میلیون دلار صادرات در میانگین سه سال گذشته در این بخش رخ داده که حدود ۹ درصد صادرات استان زنجان را تشکیل می‌دهد.

او ادامه داد: در صورت تأمین ۱۰ درصدی نیاز کشورهای هدف ذیل نقشه راه در راستای صادرات محصولات تولیدی حوزه برق و الکترونیک، صادرات استان می‌تواند در این بخش به بالای ۶۰ میلیون دلار افزایش پیدا کند.

در ادامه این جلسه گزارشی از وضعیت صنایع برق و الکترونیک استان زنجان توسط کارشناسان اتاق ارائه شد که بر همین اساس زنجان به‌عنوان قطب صنایع برق و الکترونیک در کشور داشته و با ایفای نقش محوری در صنعت برق کشور بیش از 60 درصد تجهیزات برق فشارقوی در زنجان تولید می‌شود.

بر اساس آمار، 12 درصد از اشتغال استان در حوزه برق و الکترونیک است و سهم واحدهای صنایع برق و الکترونیک استان از کل صنایع استان 5 درصد است.

در بخشی از این نشست، استاندار زنجان با بیان اینکه برنامه‌ریزی و اقدامات اتاق در راستای نتیجه‌گیری از اقدامات و توسعه اقتصادی استان قابل‌تقدیر است، خاطرنشان کرد: استان زنجان آمادگی میزبانی از سفیر کشور ارمنستان و همچنین مشارکت در بازسازی مناطق قره‌باغ در بخش‌هایی که نقاط قوت استان زنجان محسوب شده را دارد.

فتح‌الله حقیقی، با تأکید بر رفع مشکلات شهرک برق و الکترونیک استان زنجان ابراز کرد: مشکلات این شهرک از سالیان گذشته وجود داشته است، بازدید میدانی برای رفع مشکلات و آماده‌سازی زمینه حضور شرکت‌های مختلف از این شهرک صورت خواهد گرفت.

حقیقی استاندار زنجان با اشاره به موضوع ماینینگ و رمز ارزها بر لزوم ساماندهی افراد فعال در این حوزه تأکید کرد.

 او در ادامه گفت: بیش از ۱۵۰ میلیارد از مطالبات ایران ترانسفو از وزارت نیرو اخذ شده و در آینده نیز رایزنی‌ها برای دریافت مابقی طلب‌ها صورت خواهد گرفت.

موضوعات :
در همین رابطه