رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان برگزار شد

در مراسمی با حضور رئیس دفتر رئیس‌جمهور و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان تقدیر شد.

10 اسفند 1399
کد خبر : 37186
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان در سال 99 با حضور رئیس دفتر رئیس‌جمهور، رئیس سازمان توسعه تجارت، نمایندگان مجلس، استاندار اصفهان، رئیس و اعضای هیات نمایندگان اتاق اصفهان، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان و فعالان اقتصادی برگزار شد.

در این مراسم محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به موفقیت‌های استان اصفهان در عرصه‌های اقتصادی تصریح کرد: با توجه به نیروهای متخصص و توانمندی که در دهه‌ها و سده‌های اخیر در استان اصفهان وجود دارند، انتظار از اصفهان همین است که در بسیاری از زمینه‌ها در کشور پیشرو بوده و در سطح ملی نقش بسیار ویژه‌ای ایفا کند به‌نحوی‌که هم‌اکنون مدیران، صنعتگران و صادرکنندگان اصفهان در کشور بی‌نظیر هستند.

او آمارهای استان را افتخارآمیز دانست و گفت: کاهش چنددرصدی نرخ بیکاری در اصفهان به‌رغم مشکلات ناشی از پاندمی کرونا، از افتخارات این استان است و موفقیت‌های اصفهان در حوزه‌های تولید و صادرات در این شرایط سخت، خودبه‌خود ایجاد نشده بلکه نشان‌دهنده تلاش‌های گسترده، مستمر و هدفمند در اصفهان است.

واعظی افزود: اصفهان در کشور پیشران است و اگر این استان حرکت کند، اقتصاد کشور حرکت خواهد کرد و الگو بودن اصفهان سبب رشد کشور در همه بخش‌ها به‌ویژه اقتصاد و صنعت خواهد شد.

او با تقدیر از اقدامات کم‌نظیر اتاق اصفهان در حوزه ایجاد شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد و همچنین میدان دادن به جوانان تصریح کرد: خوشبختانه در اتاق اصفهان چهره‌های جوان زیادی مشاهده می‌شود و بدیهی است بها دادن به جوانان و استفاده از ظرفیت‌ها و نوآوری‌های آنان سبب پویایی و پیشرفت کشور خواهد شد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور، دولت و بخش خصوصی را در ضرورت اصلاح قوانین و مقررات هم‌نظر دانست و تأکید کرد: نباید تصمیمات متضاد در دولت اتخاذ شود و تا حد امکان باید از صدور غیرضروری قوانین و بخشنامه‌های جدید اجتناب کنیم.

او در پایان سخنان خود با اشاره به موفقیت کشور در جنگ اقتصادی پیش رو تصریح کرد: ایران در جنگ اقتصادی و فشار حداکثری سربلند شده است که برای این موفقیت باید از مردم که مقاومت کردند، مقام معظم رهبری که هدایت کردند، صنعتگرانی که تولید کردند و صادرکنندگانی که صادر کردند و ارزهای صادراتی خود را به اقتصاد کشور تزریق کردند تشکر نماییم.

حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با تأکید بر اینکه صادرکنندگان نوک پیکان آسیب‌دیده تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان بوده و باید به‌صورت ویژه تجلیل شوند، گفت: در سال گذشته علیرغم مشکلات موجود 41.3 میلیارد دلار و در یازده‌ماهه سال جاری 31.2 میلیارد دلار صادرکنندگان ارز به کشور وارد کرده‌اند.

او در ادامه اقدامات اتاق اصفهان را در سطح خاورمیانه کم‌نظیر و بالاتر از استاندارد میانگین منطقه دانست.

همچنین رئیس اتاق اصفهان ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت علی علیه‌السلام و ایام ماه رجب، جمع حاضر در این نشست را صادرکنندگانی خوش‌نام و خوش‌حساب و دارای بهترین عملکرد در حوزه رفع تعهدات ارزی و حفظ رشد صادرات، علیرغم پاندمی کرونا دانست.

مسعود گلشیرازی در ادامه ابلاغ بخشنامه‌ها و مقررات متعدد و تغییر مکرر قوانین را بدترین مؤلفه شاخص کسب‌وکار از نگاه فعالان اقتصادی عنوان کرد و خواستار چاره‌اندیشی جدی برای این مشکل فعالان بخش خصوصی شد.

او راه‌اندازی اولین شتاب‌دهنده صادراتی کشور، مشارکت و سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی کارگو ترمینال فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، راه‌اندازی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی در کنار تشکیل میزهای مشترک با کشورهای هدف صادراتی را ازجمله اقدامات زیربنایی دوره نهم اتاق اصفهان بیان کرد.

رئیس اتاق اصفهان ضمن تأکید بر ضرورت دریافت نظر بخش خصوصی در تنظیم مقررات و بخشنامه‌ها مطابق با بند 2 و 3 قانون بهبود محیط کسب‌وکار گفت: علیرغم تأکید رئیس‌جمهور محترم، متأسفانه در بعضی وزارتخانه‌ها و ادارات این امر مغفول مانده و لازم است موردتوجه ویژه قرار گیرد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان رفع تعهدات ارزی سال 97، معافیت مالیاتی صادرکنندگان، اخذ مابه‌التفاوت نرخ ارز جهت واردکنندگان، ارجاع پرونده‌های رفع تعهد ارزی قبل از سال 97، لزوم افزایش سرمایه بانک‌ها برای راه‌اندازی پروژه‌های سرمایه‌گذاری، نحوه تسویه تسهیلات جزء «د» بند 6 قانون بودجه سال 88 و تراکنش‌های مالیاتی قبل سال 95 را ازجمله موضوعات و مشکلات کلیدی فعالان اقتصادی و به‌ویژه صادرکنندگان بیان و خواستار قرار گرفتن این موضوعات در دستورالعمل‌های اجرایی دولت شد.

ایرج موفق، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز گفت: بیش از ۸۷ درصد تعهدات ارزی استان برگشت پیدا کرده و ما به دنبال افزایش آن هستیم ازاین‌رو در استان آمادگی داریم طرح‌های ویژه با لحاظ مسائل زیست‌محیطی اجرا کنیم.

او افزود: میزان صادرات محصولات از استان از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار بوده که نشان می‌دهد استان شرایط خوبی در بخش صادرات دارد. موفق تصریح کرد: استان اصفهان رتبه اول در جذب تسهیلات و رونق تولید و تبصره ۱۸ را کسب کرده است.

همچنین فرشته امینی، رئیس شورای راهبردی شتاب‌دهنده صادراتی اتاق اصفهان به ارائه گزارشی پیرامون فعالیت‌های اتاق در راستای تسهیل صادرات استان پرداخت.

او موضوعاتی چون عدم امکان سفر به عراق و صدور ویزای تجاری برای اصلی‌ترین بازار صادراتی ایران، عدم امکان ارسال محموله‌های صادراتی به اکثر کشورهای حوزه CIS، مشکلات مربوط به حمل زمینی کالا به کشورهای مختلف ازجمله ترکمنستان را ازجمله تهدیدات صادرکنندگان در سال جاری دانست.

عضو هیات رئیسه اتاق اصفهان با تأکید بر نگاه ویژه اتاق اصفهان به توسعه صادرات گفت: اتاق نهم تمامی تلاش خود را برای ایجاد زیرساخت‌های تسهیل گر دائمی در اکوسیستم صادرات به کار گرفته و افتتاح کارگو ترمینال، راه‌اندازی شتاب‌دهنده صادرات بردار با هدف فراگیر کردن فرهنگ صادرات تخصصی از طریق شرکت‌های مدیریت صادرات در استان را ازجمله این فعالیت‌ها بیان کرد.

او ایجاد جو حاکم بر شهر مبنی بر ایجاد امید به صادرات و ورود بخش خصوصی به آموزش‌های تخصصی این حوزه و حس همدلی در استان را بسیار حائز اهمیت و اتفاق میمونی در صادرات استان دانست.

در ادامه این آیین از صادرکنندگان نمونه ملی و استانی استان اصفهان تقدیر شد.

موضوعات :
در همین رابطه