رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

شافعی در نشست شورای روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی

تشکیلاتی برای ارتباط ایرانیان مقیم خارج با تشکل‌های داخلی ایجاد شود

سومین نشست شورای روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی برگزار و از جدیدترین سامانه‌های وزارت امور خارجه رونمایی شد. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این نشست با انتقاد از بی‌توجهی به ظرفیت ایرانیان خارج از کشور پیشنهاد داد تشکیلات یا انجمنی برای ارتباط این افراد با تشکل‌های داخلی تاسیس شود.

شفق ضرغامی

خبرنگار
11 اسفند 1399
کد خبر : 37220
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سومین نشست شورای روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی با حضور سید کاظم سجادی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه و غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران برگزار شد و روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی حاضر در این نشست به بیان مهم‌ترین پیشنهادهای خود باهدف توسعه روابط تجاری با کشورهای هدف پرداختند.

در این نشست از جدیدترین سامانه‌های وزارت امور خارجه رونمایی شد و تأکید بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های اتاق‌های مشترک بازرگانی نیز از مهم‌ترین خواسته‌های مطرح‌شده از سوی فعالان بخش خصوصی بود.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران هم در این نشست به تشریح اهمیت تقدم روابط اقتصادی بر سیاسی پرداخت و با طرح این سؤال که چه تعادلی بین روابط اقتصادی و سیاسی وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر سیاست ما بر اقتصاد ارجحیت دارد یا بالعکس؟ بارها در انتخابات استانداران و سفرا خواستار آن بوده‌ایم که نگاه امنیتی کنار گذاشته شود و دیدگاه‌های اقتصادی غالب شود، اما متأسفانه این خواسته هیچ زمان محقق نشده است.

او افزود: خوشبختانه از زمان حضور آقای ظریف در وزارت امور خارجه شاهد در پیش گرفتن رویه‌ای متفاوت از جانب ایشان بودیم تا جایی که در بیشتر سفرهایی که ایشان می‌رفتند، بیشتر جمعیت هواپیمای اختصاصی ایشان را فعالان بخش خصوصی تشکیل می‌دادند؛ اما برای توسعه روابط خارجی نیاز داریم تا این دیدگاه در کل موردپذیرش قرار گیرد.

شافعی معتقد است روابط اقتصادی پایدار، منجر به توسعه روابط سیاسی می‌شود و اگر به بخش خصوصی که جلودار است اعتماد شود، بسیاری از مسائل ما در ارتباط با اقتصاد خارجی حل خواهد شد.

او در ادامه افزود: به نظر من یکی از مهم‌ترین مشکلات ما، بحث دیپلماسی است. در همه جای دنیا این وزارت امور خارجه هر کشوری است که روابط اقتصادی آن کشور را تعریف و سیاست‌های مرتبط با آن را تدوین می‌کند اما ما متأسفانه در ایران ده‌ها وزارت امور خارجه داریم. تا زمانی که سیاست واحدی در کشور در این حوزه به وجود نیاید نمی‌توانیم شاهد ارتقای روابط اقتصادی خارجی باشیم.

شافعی در ادامه، ظرفیت‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور را موردتوجه قرارداد و درعین‌حال از بی‌توجهی به آن‌ها انتقاد کرد. او در همین راستا پیشنهاد داد تا با تأسیس تشکیلات یا انجمنی واحد، ایرانیان مقیم خارج از کشور به تشکل‌های داخل کشور ارتباط داده شوند و اگر هم قرار است تا رایزنی انتخاب شود از میان همین افراد و با نظر این تشکل‌ها صورت گیرد.

رئیس اتاق ایران با تأکید مجدد بر انتخاب رایزنان بازرگانی از میان فعالان بخش خصوصی اعلام کرد که اتاق ایران به دنبال حل مشکل قانونی برای انتخاب رایزنان بازرگانی از میان فعالان بخش خصوصی است.

3 عامل مؤثر در توسعه همکاری‌های اقتصادی

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران هم با اشاره به ظرفیت‌های اتاق‌های بازرگانی به‌خصوص در دوران تحریم، مهم‌ترین راهکارهای توسعه همکاری‌های اقتصادی خارجی در شرایط فعلی را تشریح کرد.

«تسهیل روادید»، «تجهیز زیرساخت‌های لجستیک و حمل‌ونقل با تولیدات» و «تسهیل مراودات بانکی ایران و کشورهای هدف» ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی بودند که معاون امور بین‌الملل اتاق ایران عملیاتی شدن آن‌ها را به‌عنوان مهم‌ترین راهکارهای توسعه روابط خارجی در شرایط فعلی عنوان کرد.

بعدازآن، روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی به بیان مهم‌ترین خواسته‌ها و انتظارات خود از معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه پرداختند.

محمدحسین روشنک، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان خواستار ایجاد یک نگاه بلندمدت در بدنه دولت به‌منظور اعتماد به بخش خصوصی شد. او درعین‌حال بر ضرورت به رسمیت شناختن اتاق‌های مشترک بازرگانی از سوی سفرا تأکید کرد.

روشنک معتقد است بانک‌‌های ایرانی در کشورهای دیگر به سوء‌استفاده از فعالان اقتصادی ایرانی مقیم آن کشور می‌پردازند که در همین زمینه ضروری است تا وزارت امور خارجه با ترتیب دادن سازوکاری به این مسئله ورود کند.

ابراهیم جمیلی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند هم ضمن تأکید بر اهمیت به رسمیت شناختن اتاق‌های مشترک بازرگانی، بر ضرورت همراهی روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی در جریان سفرهای خارجی مقامات تأکید کرد.

ضرورت همکاری میز کشورهای خارجی در وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت با دبیران اتاق‌های مشترک بازرگانی، ارسال اطلاعات غیر محرمانه از وزارت امور خارجه به اتاق‌های مشترک بازرگانی، معرفی شرکت‌های موفق ایرانی خارجی و همچنین تهیه بانک اطلاعاتی ایرانیان مقیم خارج از کشور از دیگر مهم‌ترین پیشنهادهای رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند بود.

انتقاد از چگونگی فعالیت‌ بخش اقتصادی کنسول‌گری ترکیه ازجمله موضوعاتی بود که از سوی مهرداد سعادت رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه مطرح شد.

بعدازآن، فرشید فرزانگان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات نکات خود را مطرح و تأکید کرد باید برای شرکای تجاری اصلی کشور برنامه‌ای منسجم تهیه شود.

راه‌اندازی بخش اقتصادی سفارت‌های ایران در خارج از کشور با مشارکت افراد خبره، برگزاری نمایشگاه‌های فصلی، استفاده از ظرفیت‌های کلیه نهادهای تجاری در امارات، شکل‌گیری وحدت رویه در همکاری با اتاق‌های مشترک بازرگانی و توسعه بازاریابی از دیگر نکاتی بود که او مطرح و خواستار اجرایی شدن آنها شد.

راه‌اندازی میز خدمت برای اتاق‌های مشترک بازرگانی در وزارت امور خارجه نیز پیشنهادی بود که از سوی امیر عابدی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان مطرح شد.

محمد طاهری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا نیز با اشاره به دیدار هفته برگزاری گذشته با رایزن بازرگانی سفارت اسپانیا، با تأکید بر آسیب‌های شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، محدودیت‌های رفت‌وآمد و همچنین عدم امکان حضور فیزیکی، برپایی نمایشگاه‌های مجازی را در راستای جبران این کلاً معرفی کرد که در این بستر امکان آشنایی، تبادل اطلاعات و برگزاری رویدادهای مشترک با حضور طرفین داخلی و خارجی امکان‌پذیر شده است.

حمیدرضا مناقبی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و استرالیا نیز بر اهمیت تدوین استراتژی جامع برای دیجیتالی شدن مبادلات کنسولی تأکید کرد.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در این نشست پیشنهاد داد تا حداقل یک نفر به عنوان مسئول امور اقتصادی در سفارت مشخص و با اتاق‌های مشترک بازرگانی به‌طور مستمر در ارتباط باشد. او همچنین خواستار تخصیص بودجه برای اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای هدف صادراتی شد.

تفویض اختیار به اتاق‌های مشترک بازرگانی برای تأیید اسناد تجاری نیز از دیگر پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی فرهاد آگاهی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل بود.

فاطمه مقیمی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان هم به مشکلات موجود برای ورود کامیون‌های ایرانی به گرجستان ظرف یک سال اخیر اشاره کرد. او گفت: به‌رغم پیگیری‌های مکرر اما متأسفانه حدود ده ماه کالاهای ایرانی به گرجستان به بهانه‎‌های مختلف وارد نشدند. او در همین زمینه بابیان این نکته که نشست‌های مشترک بازرگانی بین ایران و سایر کشورها سالانه برگزار می‌شود، حتماً از ظرفیت‌های اتاق‌های مشترک بازرگانی در این نشست‌ها استفاده شود.

اقتصاد، اولویت اول وزارت امور خارجه

 سید کاظم سجادی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در این نشست با تأکید بر این نکته که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت امور خارجه، موضوعات اقتصادی است، افزود: مهم‌ترین وظیفه اصلی ما حفظ پرچم اقتصادی در سفارت‌خانه‌های خارج از کشور است و تمام تلاشمان را می‌کنیم تا این پرچم را در تعامل با اتاق‌ ایران و اتاق‌های بازرگانی شهرستان حفظ کنیم.

او به ظرفیت‌های اقتصادی منطقه اوراسیا اشاره کرد و به عنوان یکی از گزینه‌های مطلوب برای توسعه تجارت، خواستار بهره‌‎برداری از فرصت‌های پیش رو در این منطقه شد.

سجادی به ارائه برخی توضیحات درباره لغو روادید و صدور ویزا برای فعالان اقتصادی پرداخت که هم‌اکنون در وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود. او همچنین معرفی اتاق‌های بازرگانی استانی به طرفین خارجی را یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌هایی عنوان کرد که از سوی سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور دنبال می‌شود.

سجادی بر ضرورت نقش‌آفرینی جوانان در حل مشکلات و انجام امور به شیوه الکترونیکی تاکید کرد که در معاونت کنسولی وزارت امور خارجه به عنوان یک اصل دنبال می‌شود.

او همچنین توضیحاتی درباره جدیدترین سامانه‌های وزارت امور خارجه که برای تسهیل امور فعالان اقتصادی طراحی شده پرداخت و از روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی خواست تا برای بهبود روابط خارجی هرگونه پیشنهادها و انتقادهای خود را با وزارت امور خارجه در میان بگذارند.

در همین رابطه