رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

سیدمهدی طبیب زاده مطرح کرد

کمبود آب و مشکل تأمین مالی، 2 عامل محدودیت‌زا برای توسعه کرمان

سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان، کمبود آب و مشکلات تأمین مالی را دو عامل محدودیت‌زا برای توسعه کرمان می‌داند که مسئله اول تا حدودی رفع شده و در مورد مسئله دوم باید با راه‌اندازی نهادهای تأمین سرمایه برای رفع آن تلاش کرد.

12 اسفند 1399
کد خبر : 37235
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان گفت: تاکنون بازار سرمایه به لحاظ تأمین مالی پروژه‌های استان چندان فعال نبوده و راه‌اندازی سوپرمارکت مالی در این زمینه را به فال نیک می‌گیریم.

سیدمهدی طبیب زاده، در آئین افتتاح سوپرمارکت مالی در کرمان، افزود: دو عامل محدودیت‌زا برای توسعه کرمان وجود داشت که مسئله اول کمبود آب بود که به همت مسئولان تا حدودی رفع شده و اکنون به‌عنوان الگویی در کشور مطرح است.

او ادامه داد: مسئله دوم تأمین مالی است و با توجه به اینکه فعالیت‌های اقتصادی در کشور ما بانک محور هستند و بیش از 95 درصد تأمین مالی توسط بانک‌ها انجام می‌شود، به دلیل محدودیت‌های خاص و شدید بانک‌ها، پروژه‌ها با مشکل روبرو شده‌اند.

طبیب زاده، تصریح کرد: امیدواریم راه‌اندازی این شرکت تأمین سرمایه در کرمان بتواند در تأمین مالی، مشاوره سرمایه‌گذاری‌ها و مدیریت دارایی‌ها و اموال کمک کند و این شرکت و شرکت‌های مشابه بتوانند به نیاز حجم عظیمی از سرمایه‌گذاری‌ها پاسخ دهند.

رئیس اتاق کرمان با تأکید بر اینکه اقتصاد استان مبتنی بر منابع است و سهم فعالیت‌های دانش‌بنیان بسیار کم است، اظهار کرد: سرمایه‌های بسیاری وجود دارد که باید محدود شود به‌عنوان‌مثال سود زیادی از محل فعالیت‌های معدنی به دست می‌آید اما این منابع یک روز تمام می‌شوند.

او ادامه داد: این منابع و درآمدها باید به سمت صنایع تجدیدپذیر هدایت شوند و بین تأمین سرمایه، اوراق بدهی و ابزار دقیق مالی ارتباط مؤثری برقرار شود.

طبیب زاده، توسعه استان را نامتوازن دانست و گفت: برای اتاق کرمان مبحث تأمین مالی آن‌قدر اهمیت دارد که در نشست اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به آن پرداخته شد و مصوباتی نیز داشت و ازاین‌پس نیز برای اصلاح قوانین و مقررات در زمینه تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، آمادگی لازم برای طرح موارد در نشست‌های شورای گفت‌وگو وجود دارد.

تنوع‌بخشی در روش‌های تأمین مالی بسیار تأثیرگذار است

 در ادامه این آئین، معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری کرمان، با بیان اینکه روش‌های تأمین مالی در دنیا بسیار زیاد و در ایران بسیار کم است، گفت: در ایران عمده تأمین مالی از طریق بانک‌هاست که در این مسیر انتقادات زیادی نیز به آن‌ها وارد است، اما تنوع‌بخشی در روش‌های تأمین مالی می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

حسین مهرابی افزود: بر اساس برآوردهای اولیه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه از استان خارج می‌شود که اگر برای آن‌ها برنامه داشته باشیم و نیمی از خروج سرمایه از استان را در یک فرایند دو ساله مدیریت کنیم، به توسعه صنایع کمک می‌شود.

او خاطرنشان کرد: انتظار داریم سوپرمارکت مالی بیش از آنچه از استان جذب می‌شود را در استان تزریق و از خروج سرمایه جلوگیری کند.

بازار سرمایه راهکارهای متنوعی برای فعالان اقتصادی دارد

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن نیز در ادامه این آئین با بیان اینکه بخشی از فعالان اقتصادی استان کرمان در حال حاضر مشتری و همکار استراتژیک شرکت تأمین سرمایه تمدن هستند، گفت: به دلیل فعالیت پیگیرانه و سیاست توسعه‌‌طلبانه‌ مردم کرمان و مسئولان ذی‌ربط در استان و تهران، ما همواره فعالیت قابل‌توجهی در کرمان داشته‌ایم و قبل از حضور سوپرمارکت مالی نیز این‌گونه بوده و بسیاری از همکاران استراتژیک ما از کرمان بوده‌اند.

محمودرضا خواجه نصیری، افزود: فلسفه ایجاد سوپرمارکت مالی فلسفه ایجاد یک درگاه مشترک متعامل در هر شهر است و امروز بخش‌های زیادی از اقتصاد کرمان را داریم که بسیار پیشرفته، ثروتمند و آماده‌ توسعه هستند و زیرساخت نیاز دارند.

او اظهار کرد: تفاوت اساسی بازار سرمایه و بازار پول این است که برای صنعتگر و توسعه‌‌خواهان حوزه‌ صنعت، اقتصاد و تولید در بازار سرمایه راهکارهای متنوع‌‌تری وجود دارد و ما اوراق بدهی را راه‌حل تأمین منابع برای مشتریان نمی‌دانیم و راه‌حل‌‌های مشارکتی را هم در نظر می‌گیریم تا یک صنعت بتواند بدون دغدغه‌ بدهی آتی، فعالیت کند.

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن خاطرنشان کرد: راه‌اندازی سوپرمارکت مالی در کرمان فقط محدود به دیدن چند فرصت روزانه مانند سرمایه‌گذاری در بورس، سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی و تأمین مالی اوراق بدهی برای شرکت‌ها نیست بلکه مزیت‌های پنهان فراوانی دارد تا به تبدیل فرصت‌های بالقوه به بالفعل کمک کند.

خواجه نصیری، افزود: آمادگی تأمین مالی در سایزهای 10، 100 و هزار میلیارد تومانی برای پروژه‌ها، منابع، امکانات، تیم متخصص و آمادگی استفاده از این امکانات برای توسعه استان را داریم.

موضوعات :
در همین رابطه