رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

مظفر علیخانی در نشست مشترک هیات نمایندگان اتاق‌های کرج و قزوین

قزوین و البرز از فرصت‌های مشترک سرمایه‌گذاری استفاده کنند

مظفر علیخانی، معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران در جلسه مشترک هیات نمایندگان اتاق‌های کرج و قزوین با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی دو استان البرز و قزوین و هم‌جواری آن‌ها، پیشنهاد کرد: اتاق‌های کرج و قزوین نقشه راهی برای استفاده از فرصت‌های مشترک سرمایه‌گذاری میان دو استان تدوین کنند.

13 اسفند 1399
کد خبر : 37259
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران با بیان اینکه استان‌های قزوین و البرز فرصت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری مشترک دارند، گفت: ارتباط اتاق‌ها باید برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های استانی افزایش یابد و در این مسیر باید تعامل اتاق با نمایندگان مجلس نیز بیشتر شود؛ چراکه نمایندگان مجلس قطعاً گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات بخش خصوصی دارند.

مظفر علیخانی در جلسه مشترک هیات نمایندگان اتاق‌های کرج و قزوین با طرح این پیشنهاد که کمیسیون‌های متناظر در اتاق‌های دو استان برای مباحث مشترک جلساتی را پایه‌ریزی کنند، افزود: با توجه به استعدادهای البرز در حوزه کشاورزی به‌عنوان نمونه بحث ایجاد دبیرخانه اقدامات مشترک برای انجام کارهای کارشناسانه بهتر است که به البرز واگذار شود و در مقابل اتاق قزوین هم در مواردی که این استان قوی‌تر است، فعالیت اصلی در قالب اقدامات مشترک را پایه‌ریزی کند.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران با تأکید بر هماهنگی ساختارهای سازمانی میان دو اتاق کرج و قزوین، در مواردی از جمله تبادل دانش در حوزه امور بین‌الملل، خدمات بازرگانی، روابط عمومی عنوان کرد: این موارد به یقین کارکردها را افزایش می‌دهد و در قالب آن خدمات ارزنده به اعضای اتاق ارائه شده و سیاست‌هایی از جمله ارتباط مؤثرتر با خارج از کشور هم پایه‌ریزی می‌شود.

او با این توضیح که اتاق‌های سراسر کشور در راستای تعامل با ارگان‌هایی مانند گمرک و صمت تجربیات مختلف دارند، افزود: طیف گسترده‌ای از حداقل تا حداکثر همکاری میان اتاق‌های بازرگانی استان‌ها در برقراری تعامل با نهادهای دولتی مختلف را شاهد هستیم که به یقین تجربیات حاصل از این تعاملات به‌عنوان نقشه راه مؤثر است.

علیخانی با بیان اینکه اتاق‌های کرج و قزوین به جهت نزدیکی به پایتخت و استان‌هایی از جمله گیلان و زنجان از ظرفیت‌هایی مانند استقرار صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان، حضور نخبگان و یا مراکز دانشگاهی مهم برخورد دار هستند، بیان کرد: برای استفاده از این ظرفیت‌ها باید نقشه راهی که با آن اشاره شد را ترسیم کنیم.

او با تأکید بر اینکه در استانی مانند قزوین فرصت‌های سرمایه گداری روی یک میز معرفی می‌شود اما استان‌های هم‌جوار این استان از فرصت‌های مذکور بی‌خبر هستند، بیان کرد: از سویی دیگر در استان البرز هم فرصت‌های سرمایه‌گذاری آماده و مهیا است، اما باید سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه در این مراکز سرمایه‌گذاری را جستجو کرد.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران با این توضیح که باید بانک اطلاعاتی از سرمایه‌داران و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان‌ها آماده‌سازی شود، افزود: در ادامه باید با تعریف و اولویت‌بندی این فرصت‌ها را مشخص کرد و سپس بر اساس نیاز استان‌ها این موارد را با دستگاه‌های دولتی در میان گذاشت.

او با این توضیح که مواردی مانند اقتصاد فرهنگ و هنر، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد سلامت و اخیراً اقتصاد ورزش روی میز مذاکرات در اتاق ایران مطرح شده است، گفت: در این راستا به‌عنوان نمونه باشگاه‌های حرفه‌ای و یا تولیدکنندگان کالاهای ورزشی هم به دنبال ایجاد یک تشکل هستند.

علیخانی با بیان اینکه فرصت‌ها در زمینه اقتصاد هنر فراتر از آن است که ما می‌شناسیم، عنوان کرد: در این حوزه باید بر روی سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌گذاران کار کنیم، بزرگان صنعت سینمای ما هم به آنجا رسیده‌اند که اتاق بازرگانی خانه آنهاست.

او با اشاره به طرح توسعه منطقه‌ای که بر اساس آن اتاق‌های سراسر کشور در ۷ منطقه تقسیم‌بندی شده‌اند تا در راستای این مهم برنامه‌ریزی توسعه‌ای متوازن در کشور و در سطح منطقه حاصل شود، گفت: برگزاری نشست‌های مشترک میان اتاق‌ها گامی در جهت برنامه‌ریزی اهداف این منطقه بندی‌ها است.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران با تأکید بر اینکه باید تعامل اتاق‌ها با نمایندگان مجلس بیشتر شود و نشست‌های بیشتری را با نمایندگان برگزار کنیم، افزود: به یقین آنها گوش شنوایی برای شنیدن خواسته‌های بخش خصوصی دارند.

 قزوین از ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی پیام برای صادرات استفاده کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج با بیان اینکه استان قزوین از ظرفیت فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام برای حمل‌ونقل و صادرات کالا استفاده کند، گفت: البرز و قزوین دو استان هم‌جوار هم هستند و دغدغه و وجه اشتراک بسیاری باهم دارند و می‌طلبد که در آستانه سال جدید در جهت گسترش روابط اقتصادی، برنامه‌های مشترکی را اتاق‌های بازرگانی البرز و قزوین پیش‌بینی و دنبال کنند.

پرهام رضایی در جلسه مشترک هیات نمایندگان اتاق‌های کرج و قزوین، با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات مشترک همچون شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، نشست هیات نمایندگان و جلسات کمیسیون‌های تخصصی تصریح کرد: اتاق‌های بازرگانی می‌توانند در جلسات مشترک بر اساس خروجی دستور این جلسات، مسائلی را برای شرح در جلسات اتاق ایران مطرح کنند تا شاهد اتفاقات خوب برای دو استان البرز و قزوین باشیم.

او در بخش دیگری با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی پیام یک ظرفیت خوب در البرز است، گفت: اتاق‌های البرز و قزوین می‌توانند اقدامات مشترکی در حوزه فعالیت‌ها در این منطقه داشته باشند؛ زیرا شرکت‌های سرمایه‌گذاری خوبی در منطقه ویژه اقتصادی پیام مستقر شده و فعالیت دارند.

رضایی با بیان اینکه سال آتی انتخابات در راه است و امید است به سمت از بین رفتن تحریم‌ها حرکت کنیم، توضیح داد: منطقه ویژه اقتصادی میان در حوزه لجستیک، صادرات محصولات کشاورزی، صنایع هایتک، لوازم‌خانگی ظرفیت بالایی دارد.

او با اشاره به اقداماتی که در ماه‌های اخیر در اتاق کرج انجام شده است به راه‌اندازی اورژانس کسب‌وکار اشاره کرد و گفت: با رفع نقاط ضعف اورژانس به دنبال اصلاح ساختار آن در سال آتی هستیم.

رئیس اتاق کرج بیان کرد: در سایه فعالیت اورژانس تجربیات خوبی حاصل شد و در سال ۱۴۰۰ راهگشای مواردی است که به دنبال حل آن بوده‌ایم.

او تأکید کرد: اتاق بازرگانی با توجه به منشور خود یک پل ارتباطی با فعالان اقتصادی است، در این راستا به دنبال اقدامات مؤثر در راستای مطالبه گری تولیدکنندگان و صنعتگران و تسهیل گریی برای آنها هستیم.

رضایی با بیان اینکه اکنون فعالیت‌های اتاق کرج در راستای طرح اقدامات و فعالیت‌های اتاق در سطح فضای مجازی متمرکز شده است، افزود: در این زمینه استودیوی رادیویی و تلویزیونی فاتح در اتاق کرج افتتاح شد، در این راستا برای بحث برنامه‌های تلویزیونی تفاهم‌نامه‌ای با صداوسیما برای ضبط برنامه‌های اقتصادی در این استودیو داشته‌ایم، در زمینه تولیدات رادیویی هم به دنبال استفاده از ظرفیت پادکست هستیم.

به گفته رئیس اتاق کرج از این استودیوی رادیویی و تلویزیونی برای اشتراک گذاشتن مباحث اقتصادی و دستیابی به خروجی مؤثر در مسائل اقتصادی استفاده خواهد شد.

او تأکید کرد: برای سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی ۱۲ ماه سال را آماده کرده‌ایم، عنوان کرد: به یقین از تمامی ظرفیت هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق کرج برای تحقق این اهداف و برنامه‌ها استفاده خواهیم کرد.

رضایی در بخش دیگری با تشکر از بنامولایی رئیس پیشین اتاق کرج که در سال‌های قبل سبب اتفاقات مثبت و ارزنده در این مجموعه شده است، گفت: با توجه به مباحثی از جمله گام دوم انقلاب و اهمیت توجه به مسئله جوان‌گرایی هیات رئیسه جدید اتاق کرج شکل گرفت تا کارهایی مانند امور استراتژیک به شور گذاشته شود و کارهای کارشناسی شده را پیش ببریم.

او در بخش پایانی با اشاره به تغییراتی که در قانون اتاق ایران در حال انجام است، تصریح کرد: بخشی از مفاد این قانون نیاز به اصلاح و به‌روز شدن دارد، باید مشکلات موجود در این مورد طی جلسات هیات نمایندگان اتاق ایران حل‌وفصل شود، امید است خروجی جلسات اتاق ایران با توجه به حضور افراد با تجربه منتج به نتایج بسیار مثبت شود.

در همین رابطه