رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان کردستان مطرح شد

عدم همکاری بانک‌ها، توسعه صنایع کردستان را با مشکل مواجه کرده است

سید کمال حسینی، نائب رئیس اتاق سنندج، می‌گوید: اختصاص نیافتن تسهیلات بانکی به صنعت و تولید کردستان موجب ضعیف ماندن این بخش‌ها شده و همین امر توسعه صنایع این استان را با مشکلاتی روبرو کرده است.

08 بهمن 1402
کد خبر : 37279
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با اشاره ایجاد بنیاد توسعه و پیشرفت کردستان، گفت: در حال حاضر دولت و بخش خصوصی در استان کردستان همکاری قابل قبولی دارند که نویدبخش برداشتن گام‌های بلندتر در مسیر توسعه استان است.

سید کمال حسینی در پنجاه و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان ویژه شهرستان مریوان، افزود: متأسفانه سیاست‌های پولی و مالی اتخاذ شده توسط دولت‌ها، بعضاً نتیجه عکس داشته است؛ به این معنی که گاهاً این سیاست‌ها با هدف کاهش تورم اتخاذ شده‌اند اما نتیجه  آنها افزایش تورم بوده است.

وی ادامه داد: در استان کردستان عدم‌حمایت بانک‌ها نیز در ایجاد و افزایش تورم مزید بر علت بوده است، چراکه عدم تخصیص تسهیلات به صنعت و تولید کردستان موجب ضعیف ماندن این بخش‌ها شده است و همین امر توسعه صنایع استان را با مشکلاتی روبرو کرده است.

تغییر کاربری در مریوان با حفظ یکپارچگی اراضی انجام شود

استاندار کردستان نیز در این نشست گفت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی مریوان با حفظ یکپارچگی اراضی آن و با اولویت طرح‌های کلان سرمایه‌گذاری انجام شود.

اسماعیل زارعی کوشا اظهار کرد: بی‌شک نمی‌توان مزیتی را برای ایجاد مزیتی دیگر از بین برد لذا تغییر کاربری اراضی کشاورزی باید به‌صورت اصولی و با در نظر گرفتن همه جوانب آن انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه مسیرهایی که می‌تواند مورد هدف برای توسعه سرمایه‌گذاری در مریوان باشد با اولویت طرح‌های کلان مدنظر قرار گیرد، اضافه کرد: تغییر کاربری اراضی باید به‌صورت منسجم با اولویت سودمندی برای این شهرستان، انجام شود.

استاندار کردستان با بیان اینکه نقش استان در تأمین امنیت غذایی کشور به‌تدریج بیشتر می‌شود، گفت: کردستان جزو معدود استان‌هایی است که وضعیت بارش در آن به نسبت استان‌های دیگر کشور مناسب‌تر بوده است لذا نگاه ما به تولیدات کشاورزی باید مسئله‌ای ملی باشد.

وی با اشاره به اینکه زریبار یکی از ظرفیت‌های منحصربه‌فرد در استان است، گفت: در راستای احیای این تالاب بین‌المللی در مریوان اقدامات مطلوبی در یکی ۲ سال اخیر انجام شده است.

استاندار کردستان ادامه داد: بهره‌ای که از این ظرفیت ویژه ازلحاظ اقتصادی تاکنون به مریوان رسیده در حد صفر بوده و نیاز است با رعایت الزامات زیست‌محیطی در این دریاچه سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شود.

زارعی کوشا، رویکرد جدید شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در قالب بررسی مسائل شهرستانی را اقدام مؤثر و مطلوبی خواند و یادآور شد: بی‌شک نمی‌توان مشکلات چندین ساله را در یک جلسه برطرف کرد ولی اگر ۲۰ درصد آن را هم بتوانیم حل کنیم قطعاً نتیجه‌های خوبی خواهیم گرفت.

ساماندهی صنوف آلاینده مریوان درگیر پیچ‌وخم‌ها

در ادامه نشست، فرماندار مریوان گفت: ساماندهی صنوف آلاینده از نیازهای مریوان است که باوجوداینکه موضوع بزرگی نیست، اما بیش از 20 سال است در پیچ‌وخم‌های مختلف باقی مانده است.

اسماعیل احمدی گفت: امیدواریم مجموع این نشست‌ها و گفت‌وگوها راهگشا و گره‌گشای رفع مشکلات حوزه اقتصاد و گره‌های موجود در این بخش باشد.

وی تصریح کرد: اگرچه مریوان هم مثل بسیاری از نقاط کشور نیاز به کارهای بزرگ توسعه‌ای دارد اما معتقد هستیم مریوان قبل از هر چیز به گام‌های کوچک نیاز دارد کارهایی کوچکی که مانند سنگ‌ریزه مانع حرکت ریل توسعه در این شهرستان است.

فرماندار مریوان افزود: اگر این امورات کوچک سامان پیدا کند برنامه‌ها و اهداف بزرگ هم تحقق پیدا می‌کند و توسعه روی خود را به این شهرستان نشان می‌دهد.

احمدی اضافه کرد: ساماندهی صنوف آلاینده از نیازهای مریوان است که باوجوداینکه موضوع بزرگی نیست، اما بیش از 20 سال است در پیچ و قوس‌های مختلف باقی مانده است.

وی اضافه کرد: نبود برخی ادارات و یا کم بودن امکانات آنها در شهرستان باوجود حجم وسیع کار از دیگر چالش‌ها در شهرستان مریوان است.

اهمیت پیگیری مصوبات

نماینده شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه پیگیری مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را به‌نوعی مهم‌ترین بخش این شورا دانست و اظهار امیدواری کرد پیگیری مصوبات با جدیت دنبال شود.

شیوا قاسمی‌پور، شهرستان مریوان را یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های استان کردستان خواند و مردم مریوان را مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز دانست و گفت: مردم مریوان چه در دوران دفاع مقدس و چه در جنگ اقتصادی امروز همیشه درصحنه بودند و اینکه نرخ مشارکت اقتصادی استان کردستان و مریوان ۲ درصد بالاتر از میانگین کشوری است مؤید همین مسئله است.

وی ادامه داد: برای این مردم شریف هم هرچقدر که کار شود، بازهم کم است چراکه عدم توجه به این شهرستان که پتانسیل‌های بسیار بالایی دارد در طول سالیان متمادی باعث شده متأسفانه نبود زیرساخت‌ها در این شهرستان گردشگر پذیر بیشتر به چشم بیاید.

صدور مجوز ۳۳ مورد تغییر کاربری با متری ۸۰ هزار تومان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در این نشست از صدور مجوز ۳۳ مورد تغییر کاربری با متری ۸۰ هزار تومان خبر داد و گفت: بسیاری از اراضی ملی با قیمت‌های پایینی تغییر کاربری و واگذار شده است.

پیمان اسکندری با اشاره به فعالیت برخی شرکت‌ها در بخش صنایع تبدیلی با 90 هزار تن ورودی در این شهرستان اظهار داشت: فعالیت دامداری بزرگ 5 هزار رأسی و کشت و صنعت و انجام کشاورزی قراردادی و تولید ذرت علوفه‌ای، جو و یونجه در مریوان از دیگر ظرفیت‌های موجود است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: سال گذشته میزان بارش‌ها در مریوان به حدی زیاد بود که مازندران و گیلان نیز نداشتیم. درخواست‌های تغییر کاربری در این شهرستان پراکنده است به‌طوری‌که برخی‌ها درخواست انبار علوفه؛ صنوف آلاینده و ... دارند باید تصمیم‌گیری با هدف تقویت زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های این حوزه باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با تأکید بر اینکه نباید هرکسی به‌دلخواه خود زمین 4 تا 5 هزار متری برای تغییر کاربری درخواست کند، تصریح کرد: باید مطالعه‌ای انجام و در بخشی از شهر 200 تا 300 هکتار برای این کار در نظر گرفته شود. سال گذشته 33 مجوز تغییر کاربری با متری 80 هزار تومان صادر و واگذار شده است.

وی با اشاره به اهمیت کشاورزی مریوان تصریح کرد: درخواست تغییر کاربری باید مطابقت شده و متمرکز باشد همچنین برای تغییر کاربری اراضی شهرستانی در شهرستان تعیین می‌شود اما مبالغ ناچیز است، اراضی ملی نیز دارایی تعیین می‌کند که در همین راستا بسیاری از اراضی ملی با قیمت‌های پایینی تغییر کاربری و واگذار شده و این موضوع در کمیسیون ماده 21 بررسی و درخواست تجدیدنظر داده‌ایم.

اسکندری مریوان را یکی از قطب‌های بزرگ دامداری در استان دانست و عنوان کرد: باید جاگذاری مشخص و مجزایی کاربری خدماتی برای انبار علوفه و صنوف آلاینده مشخص شود تا یکپارچگی کشاورزی به هم نریزد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تأکید کرد: برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی در مریوان، پتانسیل‌ها و محدودیت اراضی شهرستان در نظر گرفته شود و با هدایت منابع طبیعی، افراد به جاهایی هدایت که مرغوبیت کمتری دارد تا بتوانیم در حوزه امنیت غذایی و تولید محصولات باغی و زراعی مشکلی ایجاد نشود.

مزایای حمل یکسره بار و لزوم بهره‌گیری از آن در باشماق

در ادامه نشست، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با بیان نقاط قوت حمل یکسره بارهای ترانزیتی خواهان اجرایی شدن این موضوع در مرز بین‌المللی باشماق شد و تصریح کرد: در حمل یکسره می‌توان در محموله‌هایی که تخلیه و بارگیری، به کالا آسیب وارد کند استفاده کرد همچنین، در کالاهایی که در معرض فساد هستند و یا تاریخ‌مصرف فوری دارند نیز از این روش استفاده شود.

محمد هلاکو مزایای استفاده از حمل یکسره را به این صورت برشمرد: عدم تأخیر در بازرسی کالاها، عدم نیاز به بازگشت و مرجوع کردن بار از کشور سوم، حمل بدون واسطه و کاملاً مستقیم، عدم تحمیل هزینه ترخیص در کشور سوم بر مشتری، عدم تحمیل هزینه‌های شرکت واسطه برای حمل کالا به مشتری، نگرانی کمتر برای بازرسی کالا در کشور سوم به دلیل یکپارچه بودن مسیر.

موضوعات :
در همین رابطه