رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران بررسی شد

بخش خصوصی چگونه از فرصت‌های صندوق سبز اقلیم استفاده کند؟

اولین نشست تحلیلی کنفرانس صندوق سبز اقلیم با موضوع سرمایه‌گذاری در اقتصاد سبز «GCF»  برگزار شد؛ در این نشست به صدای واحد بخش خصوصی و دولت برای مطالبه‌گری در اقلیم سبز تاکید شد.

15 اسفند 1399
کد خبر : 37291
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اولین نشست بررسی و تحلیل کنفرانس صندوق سبز اقلیم با موضوع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اقتصاد سبز «GCF» برگزار شد؛ در این نشست اعضای کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره صنعت کم‌ کربن و انرژی تجدیدپذیر و پاک گفت‌وگو کردند.

در این نشست که به صورت آنلاین و حضوری برگزار شد، حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: تغییر اقلیم به‌عنوان یکی از چالش‌های دنیای صنعتی از موضوعات مهمی است که باید مقابله با آن در دستور کار جدی قرار گیرد. برای حل این چالش می‌توان از فرصت‌های شغلی در کنار سرمایه‌گذاری و مفاهیم اقتصاد سبز استفاده کرد.

او به نشست اخیر صندوق سبز اقلیم اشاره کرده و گفت: بخش خصوصی باید بتواند با شناخت دقیق از این فرصت‌ها در حوزه اقتصاد سبز استفاده کند؛ با دانش و تحولات روز آشنا باشد و بتواند برای خود فرصت‌سازی کند.

صالحی به تلاش کمیسیون انرژی اتاق ایران در راه‌اندازی گروه انرژی و تغییر اقلیم کمیسیون انرژی اتاق ایران اشاره کرده و گفت: که ما مدت‌هاست که سعی می‌کنیم درباره وضعیت مصرف کربن در صنایع ایران و راه‌های بهبود آن مطالعه ‌کنیم.

او گفت: هدف ما این بوده که صدای واحدی از بخش خصوصی در رد پای کربن و استفاده از ظرفیت‍‌های جدید در حوزه بین‌الملل فراهم شود.

 صالحی با بیان اینکه سهم بخش انرژی از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای معادل دو سوم کل انتشار آن در دنیا است، گفت: با درک مشکلات موجود، کارگروه انرژی و تغییر اقلیم را ایجاد کردیم و امیدواریم با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط امکان حضور بخش خصوصی در این بخش فراهم شود.

او به ظرفیت صندوق GCF اشاره کرد و گفت که کلیه کشورهای عضو سازمان ملل می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و در ایران متولی این حوزه سازمان محیط زیست کشور است که هماهنگی‌های خوبی انجام داده است.

در ادامه صالحی به نشستی که در این حوزه اخیر برگزار شده اشاره کرده و گفت که این نشست در شش بخش متوالی برگزار شده که کمیسیون انرژی اتاق ایران تک‌تک آنها را بررسی کرده و سعی می‌کند ظرفیت‌های آن را به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی این حوزه معرفی کند.

او تاکید کرد: بزرگترین مشکل بخش خصوصی در ایران مسئله تحریم است و این مانع بزرگی در مسیر است؛ ولی باید به این نکته هم توجه کرد که با تغییر ریاست‌جمهوری در آمریکا فرصت‌هایی مناسب‌تری ممکن است پیش بیاد .

صالحی از بازگشت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به پیمان پاریس گفت؛ بازگشت آمریکا به پیمان پاریس به این معناست جرائم کنوانسیون احرایی خواهد شد. ما باید ملزم باشیم که پروتکل‌های حوزه زیست محیطی را رعایت کنیم. تولید co2 در دنیا با GDP ارتباط مستقیمی دارد ولی متاسفانه در ایران اینگونه نیست؛ ما بیشترین تولید گاز گلخانه ای را داریم و ارتباطی با نرخ GDP در ایران ندارد. برای همین باید قواهد و کمیته‌هایی برای جلوگیری از تولید گازگلخانه تشکیل شود.

بعد از آن صالحی تاکید کرد که در سفری که به جنوب ایران داشته و بازدیدی که از مجتمع‌های پتروشیمی داشته، آلاینده‌ها و وضعیت مصرف غیراستاندارد را به چشم دیده است. در کمیسیون اتاق ایران کمیته کربن با همین هدف تشکیل شده و فعالیت می‌کند.

در ادامه نشست ویدئوی ضبط شده از کنفرانس صندوق سبز اقلیم با موضوع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اقتصاد سبز «GCF» پخش و ترجمه شد.

در این ویدئو سخنران‌ها از کشورهای مختلف درباره پروژه‌های اقلیم سبز، نحوه استفاده از منافع این صندوق صحبت شد؛ اینکه آیا اطلاعات اولیه‌ای وجود دارد که بتوان پروژه‌ای تعریف کرد؟ آیا تحقیقاتی درباره میزان گاز گلخانه‌ای در بخش‌های مختلف صنعت انجام شده یا خیر؟ چگونه می‌توان مصرف گاز گلخانه‌ای را کم کرد و در این مسیر چه باید کرد و چگونه باید سرمایه‌گذاری شود؟ چگونه می‌توان با شناسایی مشکلات، فرصت‌ها را هم بهتر شناخت و بخش خصوصی چه فرصت‌هایی در اختیار دارد؟ فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه کاهش گلخانه‌ای در کشورهای مختلف از جمله افغانستان و دیگر کشورهای در حال توسعه چگونه است؟ هدف‌گذاری کاهش 40 درصدی گاز گلخانه‌ای در 10 سال چگونه انجام خواهد شد؟ ویروس کرونا با وجود تهدیدهای مختلف چه فرصت‌آفرینی داشته است؟  در کشورهای در حال توسعه گونه سرمایه‌گذاری انجام شود؟

در ادامه این نشست عنوان شد که مهمترین حوزه سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی و بادی است؛ صندوق در بیش از 50 کشورها سرمایه‌گذاری انجام داده است.

بعد از آن مدیران بانک‌های  تجاری از تجربیات خود در این حوزه و سرمایه‌گذاری‌ها گفتند و نقش بانک تجاری حساس است و چگونگی ورود به بازار بین‌المللی و نوآور و تازه ظهور بررسی شد.

بعد از آن صالحی گفت: بهترین مسیر تعریف پروژه‌هایی‌ست که حوزه‌ها در آن مشخص شده باشد، مناطق مشخص شود، قیمت‌گذاری شود.

در ادامه نشست عنوان شد که نقطه تماس با صندوق اقلیم سبز سازمان محیط زیست است که مسئولیت آموزش و ظرفیت‌سازی برای استفاده از تسهیلات صندوق را برعهده دارد. البته با شرایط کرونا در این کار وقفه ایجاد شد و آموزش‌ها به صورت مجازی بود ولی همچنان این حوزه رها نشده  و سعی کردیم ارتباط برقرار باشد.

فلاح، نماینده سازمان محیط زیست در این نشست ادامه داد: GCF بزرگترین صندوق در حوزه اقلیم سبز است و تمام موضوعات ذیل تغییر اقلیم تعریف می‌شود. اما اینکه آیا تا به حال در ایران پروژه‌ای ذیل این صندوق تعریف شده یا نه؟ پاسخ منفی است اما مطالعاتی انجام شده است. به‌عنوان مثل بررسی شده که در بنگلادش 40 درصد انرژی در صنعت پوشاک استفاده می‌شود از طرفی سازمان‌های غیرانتفاعی پروژه‌هایی در این حوزه تعریف کرده‌اند.

در ادامه بار دیگر صالحی تصریح کرد: امیدواریم ما هم از این فرصت‌ها بهره بگیریم و با کمک سازمان محیط زیست با صدای واحدی به دنبال این مطالبه عمومی باشیم.

در پایان نشست دلیر، دبیر کارگروه کارگروه انرژی و تغییر اقلیم تاکید کرد که باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، ظرفیت بانک‌های خصوصی که مایل به همکاری هستند بررسی شود و بتوانیم با صدای واحد در این زمینه‌ مطالبه‌گری کنیم.

در همین رابطه