رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

اسحاق جهانگیری در نشست کارگروه تنظیم بازار

هر نوع صادرات رسمی یا غیررسمی کالاهای اساسی ممنوع است

معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد: صادرات تمامی کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین‌شده ممنوع است و استانداران باید به‌شدت با قاچاق این‌گونه اقلام برخورد کنند.

23 اسفند 1399
کد خبر : 37401
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد: هر نوع صادرات رسمی و یا غیررسمی کالاهای اساسی ممنوع است.

اسحاق جهانگیری در نشست امروز کارگروه تنظیم بازار که در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، بابیان اینکه دود اختلاف‌نظرها میان دستگاه‌های مختلف به چشم مردم می‌رود، گفت: امروز که به نظر می‌رسد فشارها و سختی‌ها رو به پایان است، باید تلاش کنیم برادرانه، همدلانه و با انسجام و وحدت اجازه ندهیم که فشارهای مضاعف و سختی‌های بیشتر بر مردم تحمیل شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با قدردانی از کارگروه تنظیم بازار و دستگاه‌های عضو این کارگروه، اظهار کرد: وظیفه و مسئولیت همه ما این است که کالاهای اساسی و اقلام موردنیاز ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان باقیمت مناسب تأمین و در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

مهم‌ترین نکات کلیدی صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست به این شرح است:

  • اولویت‌ها و سیاست‌های اصلی هر دولت متناسب با شرایط روز کشور تغییر می‌کند؛ از سال ۱۳۹۷ که آمریکا وارد جنگ اقتصادی با ایران شد، ‌ دولت تصمیم گرفت تأمین معیشت مردم را در نخستین اولویت خود قرار دهد چراکه می‌دانستیم آمریکا تلاش دارد زندگی و معیشت مردم را با فشار و سختی مواجه کند، به همین دلیل همه امکانات دولت و کشور بسیج شد تا فشار کمتری بر زندگی مردم وارد شود.

  • یکی از سیاست‌های دولت تعیین ارز با نرخ ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی بود تا اقلام و کالاهای موردنیاز مردم باقیمت مناسب در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

  • سیاست ارز 4200 تومانی درمجموع موفق بود البته هر سیاستی ممکن است با حواشی و یا سوءاستفاده‌هایی همراه باشد.

  • هر نوع صادرات رسمی و یا غیررسمی کالاهای اساسی ممنوع است و صادرات تمامی کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین‌شده ممنوع است و استانداران باید به‌شدت با قاچاق این‌گونه اقلام برخورد کنند.

  • وقتی کالایی باقیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین می‌شود و قیمت ارز در بازار آزاد چند برابر این رقم است، طبیعی است که عده‌ای تلاش خواهند کرد تا از طریق قاچاق، این‌گونه کالاها را در کشورهای اطراف بفروشند.

  • کالاهای با ارز 4200 تومانی فقط برای ملت ایران با این قیمت ارز تأمین‌شده و لازم است سازمان تعزیرات نیز برخوردی قاطع داشته باشد تاکسی جرئت قاچاق کالاهای اساسی را نداشته باشد.

  • امروز شاهد بی‌انصافی‌ها از سوی مخالفین هستیم اما ما پذیرفته‌ایم که در شرایط سخت کارکنیم و باید مشکلات را به خاطر مردم تحمل‌کنیم.

  • در خصوص تصمیم مهمی که در دولت برای واردات، ‌ بازارچه‌های مرزی و واردات برخی کالاهای اساسی و ضروری از کشورهای همسایه اتخاذ شد، لازم است استانداران و دستگاه‌های اجرایی همه تلاش خود را برای اجرای این تصمیم به‌کارگیرند.
در همین رابطه