رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

حسین پیرموذن در جلسه شورای گفت‌وگوی اردبیل

در سخت‌ترین دوران مدیریتی صنعت و تجارت کشور قرار داریم

حسین پیرموذن، رئیس اتاق اردبیل در نشست شورای گفت‌وگوی این استان، شرایط فعلی را سخت‌ترین دوران برای مدیریت حوزه صنعت و تجارت و بدترین شرایط برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان دانست.

24 اسفند 1399
کد خبر : 37414
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اردبیل با اشاره به اینکه شرایط فعلی، سخت‌ترین دوران برای وزارت صنعت، معدن و تجارت است، گفت: فشارهای مختلفی بر روی اقتصاد، صنعت و تجارت کشور وجود دارد، وزیر و معاونین وزارت صنعت، معدن و تجارت با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

حسین پیرموذن در هشتاد و هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: همان تحریم‌ها و فشارهایی که از بیرون اعمال می‌شد به نحوی از داخل هم اتفاق افتاد، مشکلی تحت عنوان پیمان‌سپاری با بانک مرکزی داشتیم که در نتیجه آن بسیاری از کارت‌های بازرگانی تعلیق شدند و مشکلات عدیده‌ای برای فعالان بخش خصوصی ایجاد شد.

او تأکید کرد: ما اعتقادی به ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم، اعتقاد داریم که این ارز فساد آور است، از طرفی هم بعضی‌ها می‌گویند اگر ارز ۴۲۰۰ را حذف کنیم باعث ایجاد تورم می‌شود که درست می‌گویند، اما باید مدیریت این موضوع مانند روش‌هایی باشد که در اقتصاد دنیا تعریف شده و آن کمک به افراد نیازمند به روش‌های تأمین نقدینگی و اجناس با درمان رایگان است.

پیرموذن تصریح کرد: کاری که وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان او در خصوص حل‌وفصل موضوع پیمان‌سپاری ارزی انجام دادند برای بخش خصوصی خیلی اهمیت داشت، بسیاری از صادرکنندگان از این بابت مشکل داشتند که باید از وزیر صنعت، معدن و تجارت بابت پیگیری و گره‌گشایی در این مورد تشکر کنیم.

رئیس خانه صنعت و معدن استان اردبیل گفت: تشکر دیگر من از بابت تفویض برخی از اختیارات به خانه‌های صنعت و معدن از سوی وزارتخانه است، این امر باعث شده است که تسریع در امور و صدور مجوزها اتفاق بیفتد.

رئیس اتاق اردبیل افزود: بانک صنعت و معدن در استان ما از بابت ارائه تسهیلات به فعالین بخش خصوصی ضعیف عمل می‌کند، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید این بانک را در استان اردبیل تقویت کند و اعتباراتی را برای استان در نظر بگیرد.

حسین پیرموذن خاطرنشان کرد: ما واحدهایی در استان داریم که نیازمند کمک‌های فنی اعتباری هستند، ما تقاضا داریم که از محل کمک‌های فنی اعتباری بودجه‌ای برای استان به‌منظور کمک به این واحدها در نظر گرفته شود.

او با اشاره به مشکلات تخصیص تسهیلات به واحدهای تولیدی، گفت: متأسفانه سیستمی که در بانک‌ها تعریف شده به این شکل است که نسبت به منابع و مصارف استان‌ها تسهیلات پرداخت می‌شود، این در خصوص استان‌های کم برخوردار جفا است، باید از بودجه‌های ملی برای استان‌های کم برخوردار منابع تعریف شود.

پیرموذن افزود: در مورد شهرک صنعتی استان اردبیل، شهرک‌های صنعتی برای کمک به واحدهای تولیدی ایجاد شده‌اند و باید با امکانات کافی خدمات ارائه کنند، قانون می‌گوید وقتی زیرساخت شهرک‌های صنعتی بیشتر از ۹۰ درصد آماده شدند به شرکت‌های خدماتی تحویل داده شوند، درصورتی‌که شهرک‌های صنعتی اردبیل با زیرساخت‌های ناقص به بخش خصوصی تحویل داده‌شده که مشکل مضاعف برای واحدهای تولیدی ایجاد شده است.

رئیس اتاق اردبیل تأکید کرد: در مورد شهرک صنعتی مشترک بین ایران و آذربایجان هم، ما تلاش بسیاری کرده‌ایم و توافق طرفین را جلب کرده‌ایم، اکنون خواهش می‌کنم که در خصوص تخصیص زمین به این شهرک و مشارکت‌های بیشتر همکاری کنید تا این فرصت مهم از دست نرود.

 لزوم نگاه عدالت محور به سرمایه‌گذاری در کشور

در این نشست، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس نیز گفت: تا زمانی که ما با دید عدالت محور به سرمایه‌گذاری نگاه نکنیم اصلاً امکان ندارد که اتفاقی در کشور بیفتد.

علی نیکزاد افزود: از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهم که برنامه خود را برای ۷۰ هزار بیکار استان اردبیل ارائه کنند، وزارت صنعت، معدن و تجارت یک صنعت مادر را در اردبیل راه‌اندازی کند، ۷۹ درصد کارگاه‌های صنعتی کشور در ۱۰ استان است، استان‌هایی مثل اردبیل محروم از این صنایع هستند و با کارگاه‌های تعطیل شده مواجه‌اند.

نایب‌رئیس مجلس تأکید کرد: جوانان استان در دیدارهای عمومی مراجعه می‌کنند و به دنبال کار هستند، این در حالی است که مدیران کل توانایی ایجاد پنج نفر اشتغال را ندارند و فقط تولیدکنندگان بخش خصوصی هستند که در این کشور اشتغال ایجاد می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه اشتغال استان برای من بسیار مهم است، من هر بار که اردبیل می‌آیم حاضر هستم با اتاق بازرگانی و بخش خصوصی جلسه بگذارم و کمک کنیم که در این استان اشتغال ایجاد شود.

نیکزاد تصریح کرد: از بودجه ۸۴۰ هزارمیلیاردی که برای سال آینده ارائه شده فقط ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه و ایجاد اشتغال است، مابقی برای هزینه‌های جاری و بدهی‌های دولت اختصاص دارد و با این شرایط نمی‌شود اشتغال ایجاد کرد.

این نماینده مجلس گفت: من به بخش خصوصی اعتقاد دارم، فعالان بخش خصوصی می‌توانستند وارد کار دلالی شوند اما به امر مهم تولید می‌پردازند و بار اصلی اشتغال استان بر دوش این عزیزان است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس افزود: از سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به اردبیل چه چیزی عاید استان شد، وزیر در مورد بانک‌ها به بن‌بست خورده است، آقای وزیر باید مشکلات تسهیلات را حل کند، باید منابع را از بانک‌ها جمع کند و بانک‌ها را مدیریت کند.

نیکزاد تأکید کرد: بالاترین مشکل امنیتی استان‌ها و کشور در شرایط کنونی بیکاری است، استان اردبیل در حال حاضر هفتاد هزار بیکار دارد.

نایب‌رئیس مجلس خاطرنشان کرد: پیشنهاد مشخص من در حوزه استانی این است که استاندار و معاون اقتصادی یک جلسه هفتگی برای حل مشکلات بخش خصوصی برگزار کنند.

 رشد ۳۰۰ درصدی سرمایه‌گذاری در بخش صنعت کشور

در ادامه نشست، معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت در کشور امسال ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

مهدی صادقی نیارکی اظهار کرد: ما امسال با دو چالش راهبردی در کشور روبه‌رو بودیم که اولی مربوط به شیوع کرونا بود که مرزهای اقتصادی دنیا را جابجا کرد و ایران نیز به مانند بسیاری از کشورها گرفتاری و مشکلاتی را در بخش صنعتی و صادراتی پیدا کرد.

او دومین چالش را تحریم ظالمانه استکبار جهانی عنوان کرد و گفت: این تحریم معیشت مردم و تولید صنعتی کشور را نشانه رفته بود که با برنامه‌ریزی انجام شده از ابتدای سال سعی کردیم تا با دور زدن تحریم‌ها به‌نوعی توان تولید کشور را حفظ کرده و به ارتقا معیشت مردم کمک کنیم.

معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: آن‌هایی که به دنبال به زانو درآوردن ملت ایران بودند امروز از تاریخ جهان حذف شدند و تحریم‌های استکبار نیز نتیجه عکس داده چراکه در بخش‌های مختلف در حوزه تولید و صنعت با روند توسعه قابل قبولی روبه‌رو هستیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در ۱۰ ماهه امسال مجموع پروانه‌های صادر شده هشت درصد نسبت به سال قبل رشد داشته و شاهد بهره‌برداری از پنج هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی در کشور بودیم.

صادقی نیارکی اشتغال این واحدهای صنعتی را بیش از ۱۰۷ هزار نفر به‌صورت مستقیم اعلام کرد و ادامه داد: در بخش اشتغال نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد رشد به انجام رسیده است.

صادقی نیارکی به جواز تأسیس ۱۰ ماهه امسال اشاره کرد و گفت: ۳۱ هزار فقره جواز تأسیس در ۱۰ ماهه امسال صادر شده درحالی‌که در ۴۰ سال قبل ۷۷ هزار جواز تأسیس صنعتی در کشور صادر شده بود که یک جهش مناسبی را در سال جهش تولید نوید می‌دهد.

او رشد به ثبت رسیده در جواز تأسیس صادر شده را ۳۷ درصد اعلام کرد و افزود: در واگذاری زمین به بخش صنعت صد درصد و همچنین پروانه بهره‌برداری در داخل شهرک‌های صنعتی یک جهش فوق‌العاده‌ای را شاهد هستیم که در استان اردبیل نیز همین فرآیند با قوت و قدرت ادامه یافته است.

صادقی نیارکی به رشد ۷۰ درصدی صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی در استان به تعداد ۲۰۷ واحد اشاره کرد و ادامه داد: در این استان امسال به‌رغم همه محدودیت‌ها زمینه اشتغال شش هزار و ۶۷۰ نفر در بخش صنعت به وجود آمده و سرمایه‌گذاری صنعتی نیز به بیش از هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود به تعیین تکلیف واحدهای راکد نیز اشاره کرد و گفت: ۹ هزار واحد صنعتی راکد و تعطیل شده در سال جاری به چرخه تولید بازگشتند که در استان اردبیل تعداد واحدهای راکد فعال شده ۵۶ مورد با اشتغال هزار و ۲۰۰ نفر بوده است.

او همچنین مشکل اصلی تولید را تأمین مواد اولیه اعلام کرد و گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی تا سه شیفت نیز آماده فعالیت هستند اما در تأمین مواد اولیه برخی مشکلات وجود داشته که با همراهی و همکاری مجلس، دولت و قوه قضائیه سعی و تلاشمان بر این است تا از این گردنه سخت عبور کنیم و بدون وابستگی به خارج نیازهای صنعتی کشور را تأمین کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه