رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس‌جمهور در در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت

برای تحقق شعار سال باید سخن فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی را شنید

حسن روحانی، رئیس جمهور می‌گوید: برای تحقق شعار سال باید سخن فعالان اقتصادی بخش خصوصی را شنید و موانع سیاسی و حقوقی را از سر راه برداشت و از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حمایت قانونی کرد.

15 فروردین 1400
کد خبر : 37606
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دویست و چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت امروز به ریاست حسن روحانی برگزار شد و در این جلسه پس از گزارش اجرای مصوبه ۱۷۷ ستاد اقتصادی دولت در راستای سیاست‌های ارزی و تجاری، پیشنهادهای وزارت صنعت، معدن و تجارت که با اخذ نظر صادرکنندگان و اتاق بازرگانی تهیه شده است، مطرح شد و با هدف تسهیل تجاری، تشویق صادرات و رفع موانع تولیدکنندگان در واردات مواد اولیه قطعات مورد نیاز به عنوان ادامه مصوبه قبلی به تصویب رسید.

رئیس جمهور در این نشست، شعار سال ۱۴۰۰ را تداوم شعار سال های اخیر دانست و با بیان اینکه دولت در سال جاری نیز با تمام توان در زمینه برداشته شدن موانع برای فعالان بخش تولید تلاش خواهد کرد، گفت: آنچه امروز بیش از همه اهمیت دارد، حمایت همه جانبه از تقویت تولید و بهبود فضای کسب و کار است که به همکاری و هم‌افزایی همه دستگاه‌های ذیربط و قوا بستگی دارد.

مهمترین نکات صحبت‌های رئیس‌جمهور در این نشست به شرح زیر است:

  • آنچه امروز بیش از همه اهمیت دارد حمایت همه‌جانبه از تقویت تولید و بهبود فضای کسب و کار است که به همکاری و هم‌افزایی همه دستگاه‌های ذیربط و قوا بستگی دارد.

  • رفع موانع و پشتیبانی از تولید نیازمند اقدامات عینی و عملی است و نباید صرفا در مقام سخن و حرف محصور بماند.

  • برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات برای رفع موانع تولید باید با سرعت و خارج از روال پیچیده و زمان بر بروکراتیک و دیوان‌سالارانه انجام شود و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی باید بر جرات و جسارت مدیران برای رفع موانع بیفزایند.

  • تحقق شعار سال باید سخن فعالان اقتصادی بخش خصوصی را شنید و موانع سیاسی و حقوقی را از سر راه برداشت و از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حمایت قانونی کرد.

  • رفع تحریم‌ها، ارتقا و تعمیق عملیات بازار باز، ارتقای شفافیت و مبارزه با پول‌شویی، اعطای اختیارات از سوی وزارتخانه‌ها به استان‌ها در راستای ارتقای تمرکز و واقع‌بینی برای هموار کردن مسیر تولید از جمله برنامه‌های دولت برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ است.

  • دولت در سال گذشته با وجود همه تنگناها درخشش و نقش‏آفرینی خوبی در زمینه جهش تولید داشت، طرح «هر پنجشنبه افتتاح» نماد عینی جدیت و حرکت دولت در راستای جهش تولید است و امسال نیز دولت با تمام توان در زمینه برداشته شدن موانع برای فعالان بخش تولید تلاش خواهد کرد.

  • شعار سال ۱۴۰۰ با تقویت آموزش و پژوهش در واحدهای صنعتی و تولیدی، مراکز تحقیق و توسعه و پشتیبانی هر چه بیشتر از شرکت‏‌های دانش بنیان محقق خواهد شد و  در سال ۱۴۰۰ باید موانع زیرساختی تولید در کشور حل شود و واحدهای صنعتی به سمت استفاده بیش از پیش از دانش و فناوری‏‌های نوین، حرکت کنند.

  • برنامه‌ریزی‌ها برای مدیریت بازار نباید مقطعی و کوتاه مدت باشد بلکه باید تنظیم بازار تا پایان سال را در نظر داشته باشد.
در همین رابطه