رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

وزیر نفت خبر داد

حمایت ۸۰۰ میلیارد تومانی وزارت نفت از استارتاپ‌ها در سال جاری

وزیر نفت اعلام کرد: وزارت نفت از طریق بودجه ۱۴۰۰ می‌تواند ۸۰۰ میلیارد تومان منابع را برای حمایت از استارتاپ‌ها هزینه کند.

23 فروردین 1400
کد خبر : 37721
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بر اساس اظهارات وزیر نفت در آیین گشایش صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت، صندوق پژوهش و نوآوری نفت با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه کار خود را شروع کرد و امسال باید سرمایه خود را چندین برابر کند، وزارت نفت نیز از طریق بودجه ۱۴۰۰ می‌تواند ۸۰۰ میلیارد تومان منابع را برای حمایت از استارتاپ‌ها هزینه کرده و به این صندوق کمک کند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین گشایش صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت با اشاره به اینکه در اجرای خط لوله گوره به جاسک توانستیم بخش اصلی ورق‌ها را در یک همکاری با فولاد مبارکه و اکسین خوزستان به نتیجه برسانیم، افزود: اکنون همه ورق‌ها تامین شده و لوله‌ها نیز تحویل داده شده است.

وزیر نفت با تاکید بر ضرورت همکاری با جهان برای تقویت توان ملی، گفت: با توجه به ظرفیت فناوری، ایران می‌تواند حرف‌های با اهمیتی بیش از خود نفت و منابع طبیعی برای گفتن در منطقه داشته باشد.

زنگنه با بیان اینکه قراردادهایی که امروز امضا می‌شود حاصل ماه‌ها تلاشِ تعداد زیادی از مدیران و کارشناسان برای توسعه فناوری با توجه به ظرفیت دانش‌بنیان است، تصریح‌کرد: بی‌شک آینده کشور نه در گرو تولیدهای سنتی بلکه در گرو توجه به ظرفیت‌های دانش‌بنیان و توسعه فناوری ملی است که البته این کار جز در همکاری با جامعه جهانی اتفاق نمی‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه همکاری‌های جهانی سبب تقویت توان ملی می‌شود، بیان‌داشت: اگر می‌خواهیم تیم ملی فوتبال قوی داشته باشیم به‌طور حتم باید با تیم‌های درجه یک جهان مسابقه دهیم، اگر هم می‌خواهیم کشتی‌گیران تراز نخست در سطح جهانی پرورش دهیم باید چنین مسابقاتی داشته باشیم.

وزیر نفت گفت: بدون حضور در جریان رقابت‌های طبیعی جهان، نمی‌توانیم از یک سطح ملی فراتر و به سطح جهانی برویم، امروز همکاری با جهان یک اصل است و ما به‌طور حتم باید به آن توجه کنیم.

وی تاکید کرد: ساخت انواع کاتالیست‌ها در فرآیند تولید بخشی دیگری از کارها بود.

به گفته زنگنه، کاری که اکنون به صورت جدی دنبال می‌کنیم ساخت ماشین‌های دوار مانند توربین‌ها و کمپرسورهای انتقال و کمپرسورهای فرآیندی است.

وی با اشاره به ۲ اقدام مهم وزارت نفت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، افزود: اقدام نخست، تاسیس پارک نوآوری و فناوری نفت است که اساس‌نامه آن تایید و ارکان آن مستقر شده و فعال شده‌اند و مکان لازم در نظر گرفته شده است. از این پارک‌ها چندین مورد تاسیس شده است اما پارک نفت جزو نخستین مواردی است که از طرف بخش تقاضا تاسیس شد.

زنگنه ادامه‌داد: صندوق پژوهش و نوآوری که به صورت غیردولتی تاسیس شد هم جزو نخستین صندوق‌های پژوهشی و فناوری است که از طرف تقاضا ایجاد شده است، این در حالی است که چنین اقدام‌هایی همیشه از طرف عرضه بود.

وی گفت: همواره صنعتگران و دانشگاه‌ها این صندوق‌ها یا پارک‌ها را تاسیس می‌کردند، اما این بار شکار به دنبال شکارچی بوده است زیرا طرف تقاضا با طرح تقاضای خود، طرف عرضه را به فعالیت تحریک می‌کند.

وزیر نفت اظهار داشت: این مساله مهمی است به‌ویژه از طرف صنعت نفت که بزرگترین سرمایه گذاری‌ها در آن انجام می‌شود و بزرگترین محرک اقتصاد در بخش فناورانه می‌تواند باشد.

وی تاکید کرد: صندوق پژوهش و نوآوری نفت با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه کار خود را شروع کرد و امسال باید سرمایه خود را چندین برابر کند، وزارت نفت نیز از طریق بودجه ۱۴۰۰ می‌تواند ۸۰۰ میلیارد تومان منابع را برای حمایت از استارتاپ‌ها هزینه کرده و به این صندوق کمک کند.

زنگنه بیان‌داشت: طرح‌های متعددی داریم که امسال از طریق اهرم‌های پارک نوآوری و صندوق با همکاری اجزای دیگر به انجام برسانیم، از جمله طرح احیای چاه‌های مرده و کم بازده.

وی ادامه‌داد: برای شرکت‌های فناور، خرید خدمات از شرکت‌های فناور برای نمک‌زدایی،‌ بهینه‌سازی مصرف انرژی و خرید تضمینی که یک رکن آن گواهی کیفیت است، پارسال به انجام رسید.

این مقام مسوول اضافه‌کرد: خرید تضمینی با هدف حمایت مالی از استارتاپ‌ها، مراکز نورآوری در دانشگاه‌ها به صورت شعبه های مستقل و مشترک و خرید تضمینی، بیش از یک سال پیش مطرح شده بود و به نتیجه می‌رسد.

صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت در این مراسم ۲ قرارداد در زمینه خرید تضمینی و ۲ قرارداد در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر امضا کرد.

در همین رابطه