رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران

قوانین کشور باید در حمایت از سرمایه تجار باشد

به‌گفته جمشید نفر بانک مرکزی بر تمامی نقل و انتقالات پولی نظارت دارد اما تصمیم‌های درست باید در زمان درست اتخاذ شود اگر تصمیم درست در زمان غلط گرفته شود آثار سوء خواهد داشت.

25 فروردین 1400
کد خبر : 37752
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جمشید نفر رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران با بیان اینکه بانک مرکزی ابزارها و اختیاراتی برای کنترل نقدینگی در کشور در دست دارد، عنوان کرد:‌ بانک مرکزی اقدامات مناسبی برای کنترل بازار ارز و نقدینگی انجام داده است. در گذشته‌ای نه چندان دور میلیاردها دلار ارز از کشور خارج می‌شد و هیچ اثری از این جابه جایی به جای گذاشته نمی‌شد اما با تمهیدات بانک مرکزی شرایط سفته‌بازی و جابه‌جایی پول در مقایسه با گذشته سخت شده است.

وی با بیان اینکه با اقدامات بانک مرکزی ایجاد اختلال در بازار مالی کشور سخت شده است، اظهار کرد:‌ بانک مرکزی بر تمامی حساب‌ها و نقل و انتقالات پولی نظارت دارد اما تصمیم‌های درست باید در زمان درست اتخاذ شود اگر تصمیم درست در زمان غلط گرفته شود آثار سوء خواهد داشت.

نفر با بیان اینکه هدف از اختصاص ارز برای واردات نهاده‌های دامی آن بود که مرغ و گوشت با قیمت مناسب به دست مردم برسد اما این هدف محقق نشده است، تصریح کرد: رئیس مجلس در محفلی اعلام کرده بود که با یارانه‌هایی که به نهاده‌ها داده می‌شود، قیمت مرغ باید حدود ۹ هزار تومان باشد و این اظهارنظر موجب شد تا برخی از مرغداران اعلام کنند که حاضر هستند کل مرغداری خود را در اختیار بگذارند تا قیمت تمام‌شده تولید محاسبه شود. طبیعی است که تنها با قیمت نهاده نمی‌توان درباره قیمت تمام‌شده نهایی مرغ یا گوشت اظهار نظر کرد.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران خاطرنشان کرد: اظهارات باید کارشناسی باشد نه شعارگونه و طبیعی است که اظهاراتی از این دست مردم را از تولیدکنندگان که با مسائل و مشکلات بسیاری هم مواجه هستند بی‌اعتماد می‌کند.

وی افزود:‌ جوسازی علیه صادرکنندگان تا آنجا پیش رفته است که گرانی سیب و خیار و گوجه و بسیاری از اقلام به صادرات نسبت داده می‌شود و صادرکنندگان ترجیح می‌دهند که از صادرات دست بکشند. نکته مهم این است که قوانین کشور باید در حمایت از سرمایه تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان باشد تا سرمایه در جای درست هزینه کرده و نتیجه مناسب ببینند.

در همین رابطه