رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در نشست فعالان اقتصادی سمنان با رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح شد

مجلس، کارگروه کارشناسی برای پایش قوانین اقتصادی ایجاد کند

رئیس اتاق سمنان، با تأکید بر لزوم اصلاح قوانین مخل کسب‌وکار درخواست کرد: تشکیل کارگروه کارشناسی متشکل از خبرگان و صاحب‌نظران برای پایش قوانین اقتصادی در دستور کار مجلس قرار گیرد.

02 خرداد 1400
کد خبر : 38165
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: استان سمنان استانی نوظهوری در صنایع و معادن است بعد از انقلاب توسعه صنایع استان بسیار چشمگیر بوده تا آنجا که تعداد 2000 واحد صنعتی و 600 معدن در این استان مشغول به کار هستند.

علی‌اصغر جمعه‌ای در این نشست خطاب به رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، افزود: قوانین جدید اقتصادی تصویب نکنید، اگر عزم بر اصلاح قوانین و شناسایی قوانین مخل کسب کار دارید اقدامات باید به‌فوریت بیشتر در مجلس صورت بپذیرد.

جمعه‌ای خاطرنشان کرد: تشکیل کارگروه کارشناسی متشکل از خبرگان و صاحب‌نظران جهت پایش قوانین اقتصادی مسئله‌ای است که باید توسط مجلسیان در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس اتاق سمنان اضافه کرد: نظارت بر قوانین باعث می‌شود که قوانین اجرایی بشود، باید رصد کنیم چرا قوانین به‌درستی اجرایی نمی‌شود از قبل از انقلاب و بعد از انقلاب 12 برنامه پنج‌ساله توسعه داشتیم عارضه‌یابی کنیم که چرا اجرایی نشده و از آن مهم‌تر شش برنامه توسعه بعد از انقلاب چرا اجرا و نهادینه نشده است و چرا چشم‌انداز 20 ساله کشور آن‌طور که برنامه‌ریزی شده بود اجرایی نشد.

او خاطرنشان کرد: از ابتدای سال دو ماه گذشته است در این مدت دو ماه چندین دستورالعمل مخل کسب‌وکار از سوی متولیان صادر شده است.

جمعه‌ای تأکید کرد: اتاق سمنان برای واکسیناسیون اقداماتی انجام داده است، آیا کارگران بخش تولید نباید در اولویت واکسیناسیون باشند، سالن‌های تولید را نمی‌توان با دورکاری و کاهش ظرفیت مدیریت کرد، لذا ضرورت دارد این مهم به‌عنوان یک اقدام ویژه موردتوجه مسئولین قرار بگیرد.

در ادامه نشست، عباس گلرو نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، سرخه و مهدی‌شهر در مجلس نیز گفت: مشکلات صنعتگران ابتدا با رفع تحریم‌ها همراه با بهبود مدیریت داخلی قابل‌حل است.

گلرو با اشاره به فرموده رهبری برای خدمت به جامعه با ایجاد تحول گفت: باید از نوع مدیریت روتین و منفعلانه و سنتی خارج شویم و مدیریت و کار جهشی انجام دهیم.

او با اشاره به مذاکرات برای رفع مشکلات کشور ادامه داد: از مذاکرات وین خبرهای خوبی در راه است.

گلرو گفت: طرف مقابل در مذاکرات دوستانه برخورد ندارد و به‌راحتی وارد معامله نمی‌شود، لغو کل تحریم‌ها از طرف آنها و از سوی ایران راستی آزمایی و عمل به تعهدها، شرایط موردنیاز برای پیشبرد مذاکرات است.

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس، تملک واحدهای تولیدی از سوی بانک‌ها و تأمین اجتماعی را دیگر مسئله صنایع دانست و گفت: در موردی تأمین اجتماعی دستگاه‌های واحدی را به یک فرد سپرده که آن دستگاه‌ها را جداسازی کرده و فروخته و این فاجعه است.

او تصریح کرد: ریشه مشکلات فرهنگ است، حل مشکل طلبکار بودن راه‌حل دارد و باید سرمایه‌گذار جدید برای واحدهای مشکل‌دار تأمین کرد نه اینکه واحد را متلاشی کرد.

در بخشی از این نشست، حمید علوی، عضو هیات رئیسه اتاق سمنان نیز گفت: اقتصاد یکی از حوزه‌های مهم است و بخش صنعت نزدیک به 70 درصد مالیات کشور را تأمین می‌کند اما سهم این بخش در اقتصاد کمتر از 30 درصد است بدین معنا این بخش باید دو برابر بخش دیگر مالیات پرداخت می‌کند.

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی ادامه داد: باید گردش مالی مخرب و فاسد را از نظام مالیاتی حذف کرد، تا زمانی که عدالت مالیاتی به‌درستی اجرایی نشود نمی‌توان انتظار مدیریت مالی منضبطی را خواستار شد، اگر این مکانیسم به‌درستی نهادینه شود قیمت‌ها به‌درستی در شاخص‌های خود قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: سیاست‌گذاری دولت در افزایش 40 درصدی حقوق و دستمزد منطقی است اما در بورس کالا شرایط به گونه دیگری است فرآیند مناسبی در بورس جاری نیست، قیمت ارز ما قیمت ریاضی نیست و از مسائل سیاسی اثر می‌پذیرد؛ لذا بخش خصوصی خواستار ثبات ریاضی در قیمت ارز است این فرآیند باعث شده قدرت رقابت تولیدکنندگان در بازارهای بین‌المللی به‌شدت کاهش پیدا کند.

عضو هیات رئیسه اتاق سمنان ادامه داد: صاحبان صنایع و معادن بیشتر وقت خود صرف تعمیرات ناوگان و ماشین‌آلات فرسوده می‌کنند، متقاضی هستیم اجازه واردات ناوگان ترابری و ماشین‌آلات خط تولید صادر شود.

محمود نجفی سهی، عضو هیات رئیسه اتاق سمنان و نماینده اتاق ایران در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور نیز در این نشست گفت: تولید بلاتکلیف است فاقد برنامه بلند، مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت است تا آنجا که امروز نمی‌توانیم بگویم کدام برنامه اجرایی شده است.

او ادامه داد: تولیدکننده نیاز به برنامه دارد، هیچ تولیدکننده نمی‌داند تا هفته دیگر چه شرایط دارد متأسفانه دچار روزمرگی شده‌ایم، ارائه کالا در بورس به‌درستی اظهار نمی‌شود، یکی از مشکلات بزرگ تولید بورس است، تولیدی که منابع از ملی استفاده می‌کند حاکمیت حق دخالت دارد، آیا با این شرایط انتظار سرمایه‌گذاری وجود دارد.

نجفی اظهار کرد: گزارشات مدونی در خصوص فروش مواد اولیه در بورس گردآوری شده این آمادگی وجود دارد این گزاشات در اختیار کمیسیون صنایع، معادن مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

رستم سعداللهی، رئیس انجمن صنایع سمنان نیز در این نشست گفت: مالیات ارزش‌افزوده مخل تولید است، قطعه سازانی که مالیات ارزش‌افزوده پرداخت می‌کنند در زمانی که می‌خواهند این مبلغ را از خودروسازها پس بگیرند به وقفه 8 تا 10 ماهه مواجه می‌شوند، این مبالغ زمان بسیاری زیادی نزد خودروساز باقی می‌ماند، زمانی که خودروسازها این مبالغ را بلوکه می‌کند. پیشنهاد می‌شود حساب ویژه‌ای از سوی خودروسازها در امور مالیاتی تعیین شود تا این مبالغ به اداره امور مالیاتی واریز شود و به‌عبارت‌دیگر قطعه سازان با سازمان امور مالیاتی طرف حساب باشند نه خودروسازها.

در انتهای این نشست، عزت‌الله اکبری تالار پشتی، رئیس کمیسیون صنایع، معادن مجلس گفت: استقرار نظامات جامع با الزام برای اجرا از سوی دولت تنظیم شده است که به دولت بعدی ارائه می‌شود.

او تأکید کرد: نظام تأمین مالی، نظام جامع بانکی، مالیاتی، تعرفه، گمرک، و تأمین اجتماعی، نظام‌های طراحی شده در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است.

او با اشاره به اینکه دولت باید مدیریت کلان را داشته باشد گفت: این محل سؤال است که دولت با قیمت و بازار کالاهایی مانند خودرو چه‌کار دارد.

رئیس کمیسیون صنایع، معادن مجلس ادامه داد: با نظام‌های الزام‌آور کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ساختارها اصلاح می‌شود و امید است در دولت آینده با اجرای آن بسیاری از مسائل مشکلات صنعتگران برطرف شود.

اکبری تالار پشتی گفت: دولت برای پیشبرد امور باید مسائل را به بخش خصوصی بسپارد، دولت باید به مدیریت کلان بپردازد و نباید با صدور بخشنامه‌ها به مسائل صنعت ورود کند.

او با یادآوری اینکه دولت نمی‌تواند کار تولیدکننده را انجام دهد و باید مسائل را به آنها بسپارد اضافه کرد: دولت در ایران‌خودرو و سایپا سهمی کمتر از ۲۰ درصد دارد ولی در ورود به مدیریت این واحدها تا ۲۰۰ درصد ورود می‌کند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: دولت‌ها در مسائل دخالت می‌کنند و مسائل را به متخصصان نمی‌سپارند و وقتی به مسائل کوچک ورود کنند، مجبور به ایجاد قرارگاه مرغ و تخم‌مرغ می‌شوند.

اکبری با بیان اینکه دولت وقتی در تولید ارز نقشی ندارد، نباید در مباحث ارزی تولیدکنندگان دخالت کند، افزود: مجلس از دولت خواست دیپلماسی اقتصادی را فعال کند ولی در این زمینه چهره سفارتخانه‌ها اقتصادی نشد و کار پیش نرفت.

او ادامه داد: رهبری به جهش تولید اشاره داشتند و در بسیاری واحدها این جهش تولید رخ داد ولی دغدغه تولیدکننده فروش محصولات است، یعنی تولید اگر صادرات‌محور نباشد کار پیش نمی‌رود و این کار دولت بود که محقق نشد.

او به طرح‌های مجلس در حمایت از تولیدکنندگان اشاره و بیان کرد: از سوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در طرح دیگری مصوب شد که کارگاه و تولیدی نباید به هیچ دلیلی پلمب شود، زیرا خلاف عقل است، چراکه اگر بدهی هم داشته باشد با تعطیلی کار نمی‌تواند طلب را بپردازد.

او گفت: طرح دیگر مجلس شورای اسلامی در حمایت از تولیدکنندگان این است که هیچ فعالی تحت جرائم اقتصادی نباید زندانی شود، در صورت تأیید جرم از سوی قاضی، باید به تولید یا افزایش در واحد دیگری محکوم شود زیرا هر روندی غیرازاین، ضد تولید است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تقاضای مجلس از قوه قضاییه نیز همین دو مورد بود که واحدی به خاطر بدهی تعطیل نشود و فعال اقتصادی نیز محبوس نشود، اکنون دستگاه قضا در این زمینه فعال و مجری است.

او به انتخابات خرداد امسال اشاره و اضافه کرد: بخش خصوصی باید در سرنوشت اقتصادی خود نقش‌آفرین و مطالبه گر باشد، در آستانه انتخابات جامعه صنعت و معدن قوی حضور داشته باشد.

او با اشاره به مشکل بورس در کشور افزود: همه دنیا بورس را مهد سرمایه‌گذاری برای تولید می‌دانند ولی در ایران مسائل دیگری پیش آمد، دولت باید وارد میدان شود و بازار سرمایه بورس را به سمت تولید هدایت و سپس تضمین کند.

موضوعات :
در همین رابطه