رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از بازار نفت

آسیایی‌ها پیش از اوپکی‌ها و روس‌ها برای کاهش تولید نفت دست به کار شدند

پنج عرضه‌کننده بزرگ نفت در آسیا 8درصد از عرضه نفت خود را تا سال 2017 کاهش خواهند داد.

17 شهریور 1395
کد خبر : 3831
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مذاکره روس‌ها و سعودی‌ها در مورد فریز نفتی این روزها به خبر داغ رسانه‌ها تبدیل شده‌است. اما نکته جالب توجه این است که وقتی روسیه و عربستان تنها حرف فریز نفتی را می‌زنند، آسیایی‌ها دست به کار شده‌اند و تولید نفت خود را کاهش داده‌اند. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش‌های بلومبرگ نشان می‌دهد تولید نفت پنج عرضه‌کننده بزرگ آسیا یعنی چین، هند، مالزی، اندونزی و ویتنام عرضه نفت خود را تا سال 2017 حدود 8درصد کاهش خواهند داد. این مسئله می‌تواند در کوتاه‌مدت و درازمدت روی قیمت جهانی نفت اثر بگذارد.

بر اساس پیش‌بینی‌های بلومبرگ پنج عرضه‌کننده بزرگ نفت در آسیا تا سال 2017 حدود 8درصد از تولید عرضه خود را کاهش خواهند داد. عربستان سعودی و روسیه تلاش می‌کنند در این زمینه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. تولیدکنندگان بزرگ جهان در زمینه در حالی به مشکل برخورده‌اند که مصرف‌کنندگان اصلی آن‌ها نیز با کاهش تقاضا به بحران مازاد عرضه کمک کرده‌اند.

آسیا بیش از هر منطقه دیگری در جهان نفت را خریداری و مصرف می‌کند. البته این منطقه 8درصد از عرضه نفت خود را نیز به عهده دارد. اما کاهش قیمت نفت باعث شده بود موج هزینه‌ها از سوی کشورهایی مانند چین و مالزی نیز کاهش پیدا کند. هر چه میزان تولید داخلی این منطقه کاهش پیدا کند نیاز آن به واردات نفت نیز بیشتر می‌شود و به این ترتیب قیمت‌های جهانی نفت افزایش خواهد یافت.

اهالی بازار نفت معمولاً به تقاضای آسیایی‌ها برای نفت به عنوان یک محرک برای این بازار نگاه می‌کنند. در واقع تقاضای این کشورها نقش کاتالیزور را در بازار طلای سیاه ایفا می‌کند. به همین خاطر است که هر سال معامله‌گران بازار نفت آسیا در سنگاپور دور هم جمع می‌َشوند تا در مورد میزان تولید نفت و سایر موارد گفت‌وگو کنند. چین به عنوان دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت و همچنین به عنوان پنجمین تولیدکننده نفت در جهان قرار است امسال بیش از 6درصد از تولید نفت خود را کاهش بدهد.

به این ترتیب بحث فریز نفتی در حالی مطرح می‌شود که آسیایی‌ها خیلی زودتر از تولیدکنندگان و بازیگران اصلی بازار نفت دست به کار شده‌اند و تصمیم گرفته‌اند عرضه نفت خود را کاهش بدهند.

شرکت‌های چینی تولید نفت خود را کاهش می‌دهند

بررسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که تولید آسیا در سال گذشته به روزانه 7میلیون و 500هزار بشکه در روز رسیده‌است. اما از زمانی‌که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده نفت آسیا به ویژه شرکت‌های بزرگ چینی تولید نفت خود را کاهش داده‌اند این رقم نیز روندی نزولی را در پیش گرفته‌است.

بر اساس آمار و داده‌های به دست آمده امسال پنج کشور تولیدکننده اصلی نفت در آسیا یعنی چین، هند، مالزی، اندونزی و ویتنام میزان تولید نفت خود را حدود 255هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد. به علاوه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند 309هزار بشکه در روز هم در سال 2017 کاهش خواهد یافت.

اما در حالی‌که تولید نفت کاهش یافته‌است، بازار همچنان با مازاد عرضه روبه‌رو است. با چنین حجم نفتی که استخراج شده، بهبود قیمت نفت و افزایش آن به بالای 50دلار در ازای هر بشکه امری تقریباً بعید به نظر می‌رسد. در حال حاضر زمزمه صحبت‌های عربستان سعودی و روسیه در زمینه فریز نفتی باعث افزایش قیمت تمامی شاخص‌های نفتی شده‌است.

اوپکی‌ها مدت‌هاست به سردم‌داری عربستان سعودی تصمیم گرفته‌اند تولید نفت خود را با وجود کاهش قیمت نفت، کم نکنند. تحلیل‌گران معتقدند کاهش تولید نفت آسیا نمی‌تواند به سرعت روی قیمت نفت تأثیر بگذارد اما بی‌تأثیر هم نیست.

موضوعات :
در همین رابطه