رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

وزیر صنعت در نشست شورای گفت‌وگوی آذربایجان غربی خبر داد

بازگشت ۶ هزار معدن به چرخه فرآوری

وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: ۶ هزار معدنی که در طول سه چهار دهه اخیر راکد یا نیمه فعال بوده‌اند، دوباره به چرخه فعالیت و فرآوری بازگشته‌اند.

11 خرداد 1400
کد خبر : 38324
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چهل و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان غربی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، با موضوعات بررسی پیشنهادات و راهکارهای مربوط به رفع تعهد ارزی حاصل از صادرات سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ و طرح مشکلات واحدهای تولیدی و اصلاحات لازمه جهت بخشودگی جرائم مالیاتی به میزبانی اتاق ارومیه برگزار شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشبختانه ۶ هزار معدنی که در طول سه چهار دهه اخیر راکد یا نیمه فعال بوده‌اند مجدداً به چرخه فعالیت و فرآوری بازگشته‌اند که سهم آذربایجان غربی ۵۰۰ معدن است.

علیرضا رزم حسینی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی، با بیان این‌که باید بیشتر بر روی نقاط قوت و مثبت داخلی تمرکز کنیم، اظهار کرد: متأسفانه بسیاری با تکیه‌بر نقاط ضعف به دنبال ناامید کردن مردم از نظام و دولت جمهوری اسلامی هستند درحالی‌که مقایسه نقاط قوت و مثبت نشان از اتفاقات مؤثر و مثبت در طول سالیان اخیر است.

او با بیان این‌که در آینده‌ای نزدیک جشن خودکفایی تولید لوازم‌خانگی را برگزار خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: در طول سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد وسایل خانگی توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شد که ازنظر کیفیت و قیمت در منطقه در رتبه عالی قرار دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تحریم‌های ظالمانه دشمنان و قدرت‌های مستکبر جهان، بیان کرد: علی‌رغم وجود تمامی مشکلات مالی و تحریم‌ها ملت ایران در همه حال با تیکه بر اراده و توان داخلی پیروز میادین مختلف بوده‌اند و خواهند بود.

رزم حسینی با اشاره به حمایت همه‌جانبه از بخش تولید و صنعت در طول ماه‌های گذشته و تکذیب سنگ‌اندازی‌ها و شیطنت برخی، عنوان کرد: در طول ماه‌های گذشته چندین بخشنامه در راستای حمایت از تولید و تولیدکننده ابلاغ شده است که نشان از پیگیری و پشتیبانی دولت از این بخش دارد.

او تأکید کرد: خوشبختانه ۶ هزار معدنی که در طول سه چهار دهه اخیر راکد یا نیمه فعال بوده‌اند مجدداً به چرخه فعالیت و فرآوری بازگشته‌اند که سهم آذربایجان غربی ۵۰۰ معدن است.

وزیر صمت موفقیت اقتصاد را وابسته به ارکان مختلف حکومتی دانست و بیان کرد: با اختلاف و درگیری نمی‌توان کاری از پیش برد بنابراین انتظار می‌رود با همدلی و وحدت مشکلات را سامان بخشید و معضل بیکاری را از بین برد.

رزم حسینی حجم تجارت خارجی کشور طی سال گذشته را ۷۴ هزار میلیارد دلار عنوان کرد و ابراز داشت: ۱۴۶ میلیون تن کالا در این قالب از کشور خارج یا وارد شده است. همچنین جلوگیری از واردات ۵.۵ میلیارد یورویی کالاهای غیرضروری طی سال گذشته، افتخاری برای دولت در راستای حمایت از تولید داخل و ممانعت از واردات بی‌رویه به کشور بوده است.

او افزود: همچنین طی سال گذشته ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو از تولیدات داخلی در صنایع مختلف استفاده و از واردات اقلام مشابه خارجی جلوگیری شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همچنین در راستای طرح‌های اقتصاد مقاومتی ۴۵۰ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری جدید در کشور به امضا رسیده که می‌توان این رقم را افزایش داد.

معین‌های اقتصادی به توانمندسازی مناطق کم برخوردار کمک کنند

رئیس اتاق ارومیه با اشاره به پتانسیل‌های صنعتی و تولیدی استان آذربایجان غربی گفت: توجه به پتانسیل‌های بالای کشور به‌ویژه استان آذربایجان غربی در حوزه صنعت و ظرفیت تولید و توانمندی رقابت تولید کالاهای صادراتی که حاصل آن حضور مؤثر در بازارهای منطقه و هدف خواهد بود که فعالان بخش خصوصی انتظار دارند وزارت صمت به‌ویژه معاونت صنایع حمایت و هدایت جدی از آنها را صورت دهند.

حسن انتظار با اشاره تشکیل جلسات رفع موانع تولید در استان عنوان کرد: تاکنون ۵۴ مورد در این زمینه تشکیل جلسه شده و گام‌های خوبی برای رفع موانع تولید در استان برداشته شده است اما باید این تلاش‌ها تداوم داشته باشد.

او تعهد ارزی، کمبود نقدینگی را مهم‌ترین مشکل تجار و فعالان صنعتی و تولیدی استان دانست و گفت: معین‌های اقتصادی می‌توانند برای توانمندسازی مناطق کم برخوردار از طریق بنگاه‌های اقتصادی تأثیر مثبتی داشته باشند.

انتظار اضافه کرد: طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی به‌عنوان یک طرح ابتکاری، موجب افزایش اعتماد میان سرمایه‌گذاران و بخش دولتی و تحرک بخشی در زمینه تولید و هم‌افزایی بخش‌های اقتصادی و فرهنگی برای سهولت در روند اشتغال و کارآفرینی شده است که بستر محرومیت‌زدایی و توسعه مناطق مختلف را فراهم می‌کند.

او اظهار کرد: مهم‌ترین هدف طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی پیشرفت کسب‌وکارهای روستایی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در کنار حوزه‌های دولتی برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی است.

 احیای ۲۲۰ واحد تولیدی آذربایجان غربی

 استاندار آذربایجان غربی نیز در این نشست با اشاره به افزایش هفت برابری میزان صادرات استان در سال ۹۹ نسبت به سال‌های گذشته، صادرات استان در این سال را بیش از ۳ میلیارد دلار اعلام کرد.

محمدمهدی شهریاری با اشاره به بررسی مسائل و مشکلات صنعت و تولید آذربایجان غربی در طول ۲ روز سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان، اظهار کرد: علی‌رغم وجود مشکلات مالی، درخواست برای سرمایه‌گذاری در استان طی سال‌های گذشته به‌ویژه دو سال اخیر بسیار افزایش یافته است.

او ضمن قدردانی از واحدهایی که برای چندین هزار نفر در سطح استان اشتغال‌زایی کرده‌اند، افزود: وجود چنین افرادی در منطقه هم برای استان و هم برای کشورمان بسیار غنیمت است چراکه به‌نوبه خود نقش به سزایی در پیشرفت اقتصادی کشور بر عهده دارند.

استاندار آذربایجان غربی با بیان این‌که دورنمای خوبی در انتظار استان است، تأکید کرد: وجود معادن طلا، مس، خاک‌های نادر، تیتانیوم و سایر معادن آینده خوبی را در پیش‌روی استان قرار داده است.

شهریاری با اشاره به افزایش هفت برابری میزان صادرات استان در سال ۹۹ نسبت به سال‌های گذشته، عنوان کرد: خوشبختانه در طول سال گذشته بیش از ۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم.

او با اشاره به این‌که تعداد ۵۵۰ واحد راکد در سطح استان قرار دارد، ابراز داشت: در طول دو سال اخیر ۲۲۰ واحد به چرخه تولید برگشته‌اند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به این‌که استان زمین‌های مناسبی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی و حوزه صنعت دارد، تصریح کرد: از این تعداد واحد ۹۷ مورد در طول سال ۱۳۹۹ احیا شده‌اند.

شهریاری یادآور شد: استان آذربایجان غربی ازلحاظ داشتن واحدهای صنعتی در رتبه سیزده کشوری قرار دارد.

او همچنین در خصوص حوزه تجاری آذربایجان غربی گفت: بخش تجاری استان زیرساخت‌های مناسبی را در اختیار دارد ولی در حوزه مدیریت یکپارچه و تجهیزات در پایانه‌های مرزی با مشکلاتی روبرو هستیم.

موضوعات :
در همین رابطه