رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

گزارش فوربز از بازار این روزهای طلای سیاه

فریز نفتی دردی از قیمت نفت دوا نخواهد کرد

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش فوربز نشان می‌دهد تنها چیزی که می‌تواند بازار نفت را نجات بدهد، کاهش سطوح تولید نفت است.

20 شهریور 1395
کد خبر : 3870
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اخیراً خبرها و صحبت‌ها در زمینه فریز نفتی به قدری زیاد بوده که دیگر نمی‌توان تشخیص داد چه کسی چه چیزی گفته‌است و نمی‌توان به راحتی صحبت‌های مختلف را دنبال کرد. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش فوربز نشان می‌دهد پشت تمام حرف‌هایی که در مورد نفت و بازار آن زده می‌شود یک حقیقت مهم وجود دارد و‌ آن هم این است که بازار طلای سیاه با مازاد عرضه شدیدی مواجه است. مازاد عرضه بازار نفت در دو سال گذشته بی‌سابقه بوده و باعث کاهش شدید قیمت شده‌است. اما ماجرا تنها به کاهش قیمت نفت ختم نمی‌شود بلکه به دنبال آن شرکت‌ها یکی‌یکی ورشکسته می‌شوند و نیروهای خود را اخراج می‌کنند؛ همه این مسائل به وضعیت عادی جدیدی در صنعت نفت تبدیل شده‌است و کسی هنوز موفق نشده کاری برای آن انجام بدهد.

قیمت طلای سیاه آخرین بار در تابستان سال 2014 رقمی بالای 114دلار در ازای هر بشکه را تجربه کرد؛ از آن زمان تا کنون قیمت نفت سقوط بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌است. اکنون مهم منتظرند قیمت نفت بالاخره «کف» خود را پیدا کند. از اوپکی‌ها گرفته تا روس‌ها به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان سعی دارند کف قیمت نفت را کنترل کنند.

پس از ماه‌ها بحث در زمینه فریز نفتی بالاخره چند تولیدکننده بزرگ نفت جهان در الجزایر که مهم‌ترین آن‌ها عربستان سعودی و روسیه است تصمیم گرفتند در زمینه فریز نفت به توافق برسند. آن‌ها تلاش دارند با توقف سطح تولید نفت خود، قیمت را در بازارهای جهانی نفت به کنترل درآورند.

فریز نفتی اقدامی موقتی است

اما بررسی‌های فوربز نشان می‌دهد هرچند این اقدام می‌تواند تکانه‌های شدیدی را به بازار نفت وارد کند اما این تکانه‌ها اغلب کوتاه‌مدت است. شاید تأثیر این تصمیم بر بازار نفت تنها چند روز دوام بیاورد. واقعیت این است که به حفظ سطوح تولید فعلی نیز بازار همچنان با مازاد عرضه مواجه خواهد بود و‌ آنچه باعث کاهش قیمت نفت شده همین عدم موازنه عرضه و تقاضاست. حرف زدن در بازار نفت راحت است و هزینه‌ای به دنبال نخواهد داشت اما عمل کردن بسیار دشوار است و می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به دنبال داشته باشد.

برخی از کارشناسان معتقدند بازار نفت به چیزی بیش از فریز نفتی نیاز دارد؛ آنچه بازار در حال حاضر به آن نیاز دارد کاهش سطح تولید فعلی است.

هفته گذشته اداره اطلاعات انرژی امریکا گزارشی را در زمینه چشم‌انداز بازار نفت منتشر کرد. بر اساس پیش‌بینی‌های اداره اطلاعات انرژی امریکا، قیمت نفت برنت برای چهار ماه آینده سال میلادی به طور متوسط روی 43دلار در ازای هر بشکه خواهد بود. پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی امریکا برای سال 2017 نیز قیمت 52دلار در ازای هر بشکه است. پیش‌بینی‌ها برای قیمت نفت دبلیوتی‌آی نیز به ترتیب برای این زمان‌ها 42دلار و 51دلار در ازای هر بشکه بوده‌است. البته این سازمان در گزارش‌های پیش‌بینی خود تأکید کرده‌است که این قیمت‌ها بسیار نامطمئن هستند.

موضوعات :
در همین رابطه