شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

با تداوم‌ رشد تورم خوراکی و آشامیدنی در مرداد ۱۴۰۰

سفره کم‌درآمدها کوچک‌تر شد

دهک‌های کم‌درآمد برای خرید یک سبد کالاهای خوراکی و آشامیدنی در مرداد امسال، حدود ۶۰ درصد بیش از مرداد سال گذشته هزینه کرده‌اند.

08 شهریور 1400
کد خبر : 39358
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود آخرین وضعیت نرخ تورم در مردادماه به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای و به تفکیک هر استان را اعلام کرد. بنا بر این گزارش نرخ تورم کل کشور در مرداد ماه امسال، برابر ٤٥.٢ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٤٤.٦ درصد برای دهک‌ ششم تا ٥٠.٠ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.  این در حالی است که این مرکز تیرماه امسال نرخ تورم کل کشور را ٤٤.٢ درصد اعلام کرده بود که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٤٣.٦ درصد برای دهک‌ ششم تا ٤٩.٩ درصد برای دهک دهم نوسان را شاهد بود.

همچنین محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در مردادماه امسال بین ٥٤.٨ درصد برای دهک دهم تا ٥٩.٣ درصد برای دهک دوم است. هم چنین این آمار در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٣٣.٣ درصد برای دهک اول تا ٤٨.٨ درصد برای دهک دهم است.

فاصله تورمی دهک‌های هزینه‌ای

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٥.٤ درصد رسید که نسبت به تورم ٦.٢ درصدی ماه قبل ٠.٨ درصد کاهش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٥ درصد کاهش  و گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل  یک درصد کاهش را نشان می­‌دهد.

ایلام بیشترین نرخ تورم سالانه و قم کمترین نرخ را تجربه کردند

همچنین در حالی که مرکز آمار ایران، پیش از این تورم ماهانه در مردادماه امسال را ۳.۲ درصد اعلام کرده بود، حالا بر اساس تازه‌ترین گزارش تفکیکی خود در هر استان، بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور را مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ٤.٩ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه را مربوط به استان­­­ قم با ١.٨ درصد افزایش اعلام کرده است. همچنین پیش از این تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کشور ٤٣.٢ درصد اعلام شده بود که بر اساس جدیدترین گزارش تفکیکی مرکز آمار ایران، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام با تورم ٥٣.٤ درصد و کمترین آن مربوط به استان تهران  با تورم ٣٧.٦ درصد است. به علاوه نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور هم ٤٥.٢ درصد اعلام شده بود که از لحاظ این شاخص هم استان ایلام  با ٥١.٤ درصد بیشترین و استان قم  با ٤٠.٩ درصد کمترین شاخص را دارا هستند.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان فارس با ٤.٦ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌­ قم با ١.٨ درصد افزایش است. تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری کشور هم ٤٢.٤ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان ایلام  با ٥٢.٣ درصد و کمترین آن مربوط به استان تهران با ٣٧.٤ درصد است. به علاوه نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری به عدد ٤٤.٥ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم سالانه مربوط به استان ایلام  با ٥٠.٩ درصد و  کمترین آن  مربوط به  استان­  قم با ٤٠.٨ درصد است.

همچنین در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ٥.٨ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان­ کردستان با ١.٧ درصد افزایش بوده است. همینطور تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای روستایی ٤٧.٧ درصد اعلام شده است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان­ ایلام با ٥٨.٤ درصد و کمترین آن مربوط به استان سمنان با ٣٩.٣ درصد است. نرخ تورم سالانه برای خانوارهای روستایی هم به عدد ٤٨.٧ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان­ کرمانشاه با ٥٤.٤درصد و کمترین آن مربوط به استان­ تهران با ٤٢.٦ درصد است.

 

موضوعات :
در همین رابطه