رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست مسئولان اتاق همدان با سفیر جمهوری غنا در تهران

راهکارهای تقویت همکاری‌های استان همدان و غنا بررسی شد

در نشست‌ علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان و مسئولان این اتاق با اریک اسوبواتنگ سفیر جمهوری غنا در تهران، ظرفیت‌ها و فرصت‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه بررسی شد.

30 شهریور 1400
کد خبر : 39648
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق همدان در نشستی با حضور دبیر کل، رئیس کمیسیون تجارت و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق همدان و معاون دانشگاه علوم پزشکی استان با اریک اسوبواتنگ، سفیر جمهوری غنا در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی‌اصغر زبردست، در این نشست با اشاره به انتخاب این اتاق به‌عنوان اتاق معین غنا گفت: با توجه به روابط حسنه ایران و غنا ازلحاظ سیاسی و امنیت حاکم در کشور غنا باید تقویت همکاری در حوزه تجارت و بازرگانی به‌ویژه در بخش محصولات کشاورزی، سیمان در دستور کار قرار گیرد و از ظرفیت کشور غنا در حوزه‌های چوب، کاکائو و محصولات و میوه‌های گرمسیری استفاده شود.

در ادامه، فراهانی، معاون دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ضمن معرفی توانمندی‌های پزشکی استان در دو شاخه آموزش پزشکی در قالب فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان و شاخه‌های تخصصی جراحی و دارویی، در خصوص فرصت‌های موجود در حوزه گردشگری سلامت و ارائه خدمات درمانی در کشور غنا نیز مطالبی را عنوان کرد.

همچنین خسرو طالبی رحیق، رئیس کمیسیون تجارت اتاق همدان با طرح مشکلات در خصوص بالا بودن تعرفه‌های واردات و درخواست رفع موانع، آمادگی توسعه صادرات در حوزه کشاورزی و همچنین صادرات صنعت اکتشاف در حوزه معادن را مطرح نمودند و بر لزوم کاهش تعرفه‌های واردات برای سرمایه گذرای و تجارت تأکید کرد.

 طاهره ایزدی، دبیر کل اتاق همدان نیز با اشاره به استانداردهای مهندسی ایران، توسعه فعالیت‌های عمرانی توسط فعالان بخش فنی مهندسی ایران را پیشنهاد کرد.

ایزدی افزود: غیراستاندارد بودن ساخت‌وسازهای صورت گرفته در کشور غنا توسط مهندسین سایر کشورها، نبود شبکه‌های توزیع در سطح کشور غنا و به‌ویژه شبکه‌های توزیع دیجیتال از عمده مواردی است که زمینه‌های همکاری مشترک وجود خواهد داشت.

او تصریح کرد: آمادگی لازم جهت انتقال تکنولوژی در حوزه فنی و مهندسی از استان همدان به‌ویژه آموزش تکنسین‌های تخصصی مهیاست و در حوزه شرکت‌های داروسازی نیز آمادگی همکاری وجود دارد.

علی محمودی، ریاست کمیسیون کشاورزی اتاق همدان نیز ضمن معرفی چهار قطب اصلی محصولات استان شامل سیر، سیب‌زمینی، کشمش و گردو و اشاره به جایگاه برتر استان در کشور، برای صادرات در حوزه محصولات کشاورزی و همچنین واردات دانه‌های روغنی با توجه به نیاز مبرم شرکت‌های تولیدکننده شکلات به محصول کاکائو و انتقال صنعت مرغداری و کشتارگاه اعلام آمادگی کرد.

در ادامه اریک اسوبواتنگ، سفیر غنا در تهران ضمن اشاره به اهمیت روابط اقتصادی بین دو کشور از در اختیار قرار دادن اطلاعات دقیق و سوابق روابط استان با کشور غنا تقدیر نمودند و با توجه به توضیحات ارائه شده پیشنهاداتی را در هر بخش ارائه کرد.

او در رابطه با مسائل حوزه کشاورزی اظهار کرد: بسیار مشتاقیم در هر بخش یک کارخانه مجزا تأسیس شود که فرآوری محصولات انجام گیرد و بی‌تردید انتقال تکنولوژی در بخش کشاورزی از ایران برای کشور غنا کم‌هزینه‌تر خواهد بود و مزیت رقابتی بیشتر دارد.

سفیر غنا در تهران تأکید کرد: با توجه به پتانسیل بالای کشور غنا برای کشت محصولات کشاورزی بر اساس توافقات انجام شده با وزارت کشاورزی زمین‌هایی در اختیار ایرانیان برای کشاورزی در غنا قرار داده شده است و در حال حاضر فعالیت‌هایی از سوی بخش خصوصی صورت گرفته است که ناچیز است.

او افزود: ظرفیت‌های مناسب در حوزه‌های فنی مهندسی و راه‌سازی در غنا موجود است و قوانین کشور غنا بخش خصوصی را ترغیب به فعالیت می‌کند.

او خاطرنشان کرد: اتاق همدان بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در کشور غنا و شناسایی ظرفیت‌های همکاری مشترک ترغیب کند.

در پایان پیشنهاداتی جهت برگزاری جلسات مجازی و نشست‌های مجازی B2B بین فعالان اقتصادی استان همدان و تجار کشور غنا جهت معرفی فرصت‌های سرمایه گذرای و صادرات و واردات و همچنین برگزاری نمایشگاه مجازی از سوی دو طرف مطرح شد.

موضوعات :
در همین رابطه