رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

حذف ارز ۴۲۰۰ منجر به رشد اقتصادی می شود

عضو هیات علمی پژوهشکده اقتصاد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بلندمدت به سود اقتصاد بوده و رشد اقتصادی در پی دارد.

05 دی 1400
کد خبر : 40928
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات علمی پژوهشکده اقتصاد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بلندمدت به سود اقتصاد بوده و رشد اقتصادی در پی دارد.

فخرالدین زاوه، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را ضروری دانست و افزود: میلیاردها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالاها اختصاص می‌دادیم ولی اتفاقی که می‌افتاد، این بود که مصرف کننده نهایی از قیمتی که برای خرید کالا پرداخت می‌کرد، این احساس را نداشت که در حال دریافت یارانه بابت خرید این کالاهاست.

وی افزود: این هرم، همان ناکارآمدی است که برخی اقتصاددانان در زمان تصمیم گیری برای اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی هشدار داده بودند؛ در کنار این، فساد و رانتی هم که ایجاد کرده بود که آنها هم انگیزه حذف آن را دو چندان می‌کند.

عضو پژوهشکده اقتصاد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: یکی از علل اینکه اقتصاد ما رشدهای پایینی را در چند دهه گذشته تجربه کرده، اتخاذ این تیپ سیاست‌های غیر اقتصادی بوده است. به طور خاص، مداخلات قیمتی دولت را باید به عنوان یکی از سیاست‌های غیر اقتصادی عنوان کرد.

وی یادآور شد: چون به هر حال قیمت به عوامل اقتصادی این سیگنال را می‌دهد که از هر نهاده‌ای به چه میزان استفاده کنند. اگر قیمت به هر دلیلی دست بخورد، می‌تواند منجر به سو تخصیص شود و استفاده از منابع اقتصادی به صورت غیر بهینه انجام شود که مانع رشد اقتصاد ماست.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی طی دوره‌ای تخصیص یافته و به هر حال سازوکارهایی برای آن شکل گرفته است بنابراین حذف یک باره آن ممکن است سبب وارد شدن فشار و سختی‌هایی به برخی خانواده‌ها در کوتاه مدت شود؛ بنابراین مناسب است دولت چتر حمایتی مؤثرتری بر سر این خانواده‌ها بگستراند تا خانواده‌های آسیب پذیر و نیازمند حمایت را به صورت مستقیم مورد هدف قرار دهد. با این اقدام می‌توان تا حدودی آثار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای این خانواده‌ها تعدیل کرد.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی در بلندمدت اتخاذ سیاست حذف یارانه‌های ارزی برای رشد اقتصادی پایدار کشورمان بسیار مناسب و لازم است؛ وقتی رشد اقتصادی ایجاد شود به این معنی است که در جامعه درآمد عموم افراد و اشتغال افزایش می‌یابد و مردم از منافع آن بهره مند می‌شوند.

زاوه تأکید کرد: در کنار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، باید سایر اصلاحات ساختاری اقتصادی نیز به تدریج اجرایی شود که می‌توانیم با آن به اقتصاد بالنده ای دست یابیم و رشدهای بزرگ‌تری در اقتصاد را تجربه خواهیم کرد.

در همین رابطه