رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

نائب رئیس اتاق ایران در نشست تجاری زوریخ

ایران از سرمایه‌گذاری خارجی در تمام بخش‌ها استقبال می‌کند

پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق ایران، طی سخنانی در «نشست تجاری زوریخ»، از فعالان اقتصادی سوئیس برای حضور قدرتمند در بازار ایران دعوت و تاکید کرد اتاق ایران برای ورود شرکت ها و فعالان اقتصادی سوئیسی به بازار ایران تلاش خواهد کرد.

01 مهر 1395
کد خبر : 4128
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 هیات تجاری ایران در دومین روز از سفر خود به سوئیس، صبح چهارشنبه در «نشست تجاری زوریخ» شرکت کرد.

فعالان اقتصادی ایران و سوئیس در این نشست با ظرفیت های همکاری دوجانبه آشنا شده و سپس در مذاکرات رو در رو (B2B) شرکت کردند.

در نشست تجاری زوریخ که  از سوی اتاق بازرگانی سوئیس (Economiesuisse) ترتیب داده شد، هاینز کرر رئیس اتاق بازرگانی سوئیس، پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، شریف نظام مافی رئیس اتاق مشترک ایران-سوئیس و برخی نمایندگان شرکت های بزرگ سوئیسی سخنرانی کردند.

هاینز کرر از حضور پررنگ تجار ایرانی در قالب هیات تجاری اتاق ایران در زوریخ، بزرگ ترین شهر سوئیس، قدردانی کرد و گفت: «تحریم های بین المللی شرکت های ایرانی را از حضور مؤثر در بازارهای جهانی و همکاری های دوجانبه با سوئیس محروم کرده بود و اکنون در شرایط جدید پس از لغو تحریم ها، فرصت بی نظیری برای سود متقابل پیش روی تجار دو کشور قرار گرفته است.»

کرر ایران را به دلیل داشتن جمعیت تحصیل‌کرده و منابع وسیع معدنی و همچنین از منظر بزرگی اقتصاد، برای سوئیس دارای اهمیت خواند. او در عین حال با اشاره به حجم مبادلات تجاری میان دو کشور طی سال های اخیر گفت: «ما از حجم روابط تجاری میان ایران و سوئیس به هیچ عنوان راضی نیستیم. باید برای افزایش حجم مبادلات قدم برداریم.»

طبق آمار گمرک ایران، واردات ایران از سوئیس طی سال 1394، 2 میلیارد و 538 میلیون دلار و صادرات ایران به این کشور طی همین مدت، تنها 10 میلیون دلار بوده است. سوئیس در لیست کشورهای عمده صادر کننده کالا به ایران، در رتبه هشتم قرار دارد اما نامی از این کشور در لیست 20 کشور عمده وارده کننده کالا از ایران دیده نمی شود.

رئیس اتاق بازرگانی سوئیس همچنین از اعزام یک هیات تجاری بزرگ به تهران در سال جدید میلادی خبر داد. پیش از این و طی دوره کوتاه پس از تصویب برجام، 5 هیات تجاری و اقتصادی سوئیسی به ایران سفر کرده اند.

دعوت از سرمایه گذاران برای حضور در ایران

پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق ایران، که سرپرستی هیات اقتصادی 50 نفره ایران در سوئیس را به عهده دارد، این کشور را الگوی صلح، دموکراسی و ارزش های انسانی دانست و گفت: «ما در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سوئیس را سمبل رونق و شکوفایی اقتصادی می دانیم و سخت تلاش می کنیم تا چنین فضایی را برای مردم کشورمان ایجاد کنیم.» سلطانی خطاب به تجار و فعالان اقتصادی سوئیسی حاضر در نشست زوریخ گفت: «کشور شما از قدرت اقتصادی و مزیت های ژئوپلتیک در راه صلح و هم‌زیستی استفاده کرده و این حسن نیت بارها به ما ایرانی ها هم ثابت شده است.» نائب رئیس اتاق ایران گفت: «مردم ایران دست دوستی سوئیسی ها را در دوران سختی فراموش نمی کنند؛ در دوران 8 ساله جنگ عراق علیه ایران، در حالی که برخی کشورها سلاح های شیمیایی در اختیار صدام قرار می دادند، سوئیس اقدام به مداوای بسیاری از مجروحان ما کرد.»

سلطانی با اشاره به تامین بسیاری از داروهای مورد نیاز ایران طی سال های اخیر توسط سوئیس گفت که علی‌رغم وجود تحریم های ظالمانه علیه ایران، این شرکت های سوئیسی بودند که اسیر محدودیت ها و تهدیدها نشدند و همچنان داروهای مورد نیاز ایران را تامین کردند.

پدرام سلطانی فضای ایجاد شده در ایران پس از لغو «تحریم های غیرقانونی» بین المللی را مستعد حضور پررنگ تر شرکت های سوئیسی دانست و گفت: «در ایران امروز، فضا برای حضور شما گسترده تر از همیشه است.»

سلطانی با اشاره به روند رشد اقتصادی در ایران طی دو دهه اخیر گفت: «تا 20 سال پیش، 56 درصد از اقتصاد ایران حاصل از خام فروشی بود؛ امروز این میزان به 23 درصد رسیده و حوزه های تولید، کشاورزی، خدمات، ساختمان، تجارت، مالی 77 از اقتصاد ایران را شکل می دهند.» او اقتصاد ایران را با تولید ناخالص ملی 425 میلیارد دلار، دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه خواند و اشاره کرد که بانک جهانی برای ایران رشد اقتصادی 4.2درصدی در سال 2016 و 4.6 درصدی در سال 2017 پیش بینی کرده است.

سلطانی همچنین با اشاره به جمعیت 98 درصدی باسوادان در ایران تاکید کرد که در میان حدود 5 میلیون دانشجو، ایران رتبه اول تعداد سرانه فارغ التحصیلان مهندسی در جهان را دارد.

نائب رئیس اتاق ایران با تشریح شرایط اقتصادی کشور گفت: «جامعه ایران، برای دستیابی به اهداف بزرگ اقتصادی‌اش، از سرمایه گذاری خارجی در تمام بخش ها استقبال می کند.» سلطانی به وجود برخی مشکلات بانکی و قوانین دست‌وپا گیر دولتی نیز اشاره کرد اما در عین حال گفت: «نگرانی های شما را درک می کنیم؛ من اینجا هستم تا پیام مقام های سیاسی کشورم را به شما برسانم؛ ما همه نگرانی های موجود در رابطه با سرمایه گذاری خارجی را بررسی کرده و آماده همکاری برای رفع این نگرانی ها هستیم.»

سلطانی نیز حجم مبادلات تجاری میان ایران و سوئیس را پایین دانست و گفت: «با توجه به توانایی ها و قابلیت های موجود، این حجم به هیچ وجه راضی کننده نیست.» او همچنین با اشاره به «ثروت منابع انسانی» ایران از فعالان اقتصادی سوئیس خواست روی شرکت های دانش‌بنیان ایرانی و در حوزه منابع انسانی متخصص در ایران سرمایه گذاری کنند.

پدرام سلطانی از فعالان اقتصادی سوئیس برای حضور قدرتمند در بازار ایران دعوت و تاکید کرد که اتاق ایران برای ورود شرکت ها و فعالان اقتصادی سوئیسی به بازار ایران تلاش خواهد کرد.

ایران؛ هاب اقتصادی منطقه

شریف نظام‌مافی، رئیس اتاق مشترک ایران-سوئیس نیز ضمن اشاره به موانع موجود در مسیر تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور، به‌خصوص عدم وجود روابط بانکی میان دو کشور از مقام های سوئیسی درخواست کرد با توجه به شرایطی که توافق هسته ایران با قدرت های بزرگ موسوم به «برجام» ایجاد کرده، از بانک های سوئیسی بخواهند با شرکت های ایرانی همکاری کنند.

نظام‌مافی از حضور پر رنگ شرکت های سوئیسی در نشست تجاری زوریخ تشکر کرد و گفت: «این حضور از علاقه بالای سوئیسی ها برای حضور در بازار ایران خبر می دهد.»

رئیس اتاق مشترک ایران-سوئیس در عین حال از فعالان اقتصادی سوئیس خواست ایران را تنها یک بازار مصرف نبینند و با سرمایه گذاری در اقتصاد ایران، آن را به عنوان یک هاب اقتصادی در منطقه خاورمیانه مدنظر داشته باشند.

حضور در لوزان

فعالان بخشی خصوصی ایران که از روز سه شنبه در چارچوب سفری 4 روزه در سوئیس به سر می برند، پس از نشست تجاری زوریخ و مذاکرات B2B، به شهر «لوزان» رفته و در دانشگاه پلی‌تکنیک لوزان (EPFL) حضور پیدا کردند تا با راهکارهای این دانشگاه برای برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه آشنا شوند. این دانشگاه در سال ۲۰۱۶ به عنوان برترین دانشگاه جوان دنیا شناخته شده و بیش از 10 هزار دانشجوی حضوری و یک و نیم میلیون دانشجوی غیرحضوری دارد که به صورت آنلاین در دوره های آن شرکت می کنند.

پدرام سلطانی طی سخنانی در این دانشگاه نیز ضمن اشاره به تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی در کشور گفت که ایران از این نظر مقام پنجم جهان را دارد. او گفت: «امیدوارم همچون دوستی دیرینه مردم ایران و سوئیس، در زمینه همکاری برای تولید دانش و فناوری نیز شاهد همکاری میان دانشگاه ها و دانشجویان دو کشور باشیم.»

بیش از 10 استاد ایرانی در دانشگاه EPFL حضور دارند و این دانشگاه اعلام کرده است قصد دارد دانشجویان خود را برای راه اندازی پارک های جدید فناوری و بهینه سازی پارک های موجود به ایران اعزام کند.

 

نشست B2B در زوریخ

حضور در دانشگاه EPFL در لوزان

در همین رابطه