رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

آیت اله احمدی در نشست شورای گفت‌وگوی استان چهارمحال و بختیاری

گذر از شرایط تحریم و رکود، نیازمند تعامل دوسویه دولت و بخش خصوصی است

رئیس اتاق شهرکرد معتقد است: کمک به رفع موانع گذر اقتصاد ایران از شرایط تحریم و رکود و تحقق رونق، به تعامل دوسویه بخش خصوصی و دولتی نیازمند است و نتیجه این تعامل، پویایی اقتصاد خواهد بود.

23 بهمن 1400
کد خبر : 41575
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق شهرکرد گفت: استان چهارمحال و بختیاری با کمتر از یک درصد وسعت کشور، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولیدات محصولات کشاورزی تولید می‌کند که این میزان سهم بالایی در صادرات، تأمین امنیت غذایی و تأمین مایحتاج روزانه مردم دارد.

آیت اله احمدی در هشتاد و یکمین نشست شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت چهارمحال و بختیاری افزود: ۲۵ درصد اشتغال استان مربوط به بخش کشاورزی است و ۲۵۰ هزار هکتار از وسعت استان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که سالانه نیمی از این میزان زیر کشت قرار دارد.

احمدی تغییر الگوی کشت، توسعه فعالیت در حوزه گیاهان دارویی، توسعه گلخانه‌ها، توسعه صنعت دام‌پروری و کشت‌های متراکم در استان را به‌عنوان یک فرصت برشمرد و افزود: با توجه به شرایط خشک‌سالی و کاهش منابع آبی توسعه فعالیت‌های کشاورزی مبتنی بر استفاده از فناوری روز دنیا را داشته باشیم و از ظرفیت کشاورزی برای افزایش تولید ناخالص استان استفاده کنیم.

او افزود: بی‌شک کمک به رفع موانع گذر اقتصاد ایران از شرایط تحریم و رکود و تحقق رونق، به یک تعامل دوسویه بخش خصوصی و دولتی نیازمند است تا اقتصاد پویا در کشور نمایان شود.

احمدی اضافه کرد: تعیین حقابه بخش کشاورزی، افزایش تسهیلات این بخش همانند راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی کشاورزی مانند شهرک تخصص بادام، طرح‌های نیمه‌تمام و نیز انتقال آب طرح‌های نیمه‌تمام کشاورزی از جمله مطالبات به‌حق در بخش کشاورزی است که انتظار می‌رود مسئولان امر در این خصوص اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس اتاق شهرکرد گفت: کمک به تأمین مالی تولید و کارآفرینی و افزایش پرداخت تسهیلات به بخش‌های مختلف مهم‌ترین خواسته بخش خصوصی است که باید به دور از بروکراسی‌های سخت انجام گیرد. تحقق این مطالبات بدون شک کمک به افزایش تولیدات داخلی با لحاظ نمودن شعار سال خواهد بود.

وی سیاست‌های کلان اقتصادی بر تغییر و نوسان قیمت‌های نسبی و شاخص سودآوری محصولات بخش کشاورزی بسیار مؤثر دانست و افزود: به دلیل تأثیرپذیری متغیرهای اقتصادی از شرایط و نوسان‌های موجود دریک اقتصاد و اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد ایران به‌عنوان یک بخش تولیدی و آثار نامطلوب بی‌ثباتی قیمت‌ها بر متغیرهای کلیدی بخش کشاورزی، این مسئله باید به‌دقت موردتوجه دولت‌مردان قرار گیرد.

احمدی اظهار کرد: در شرایط امروز کمک دولت و راهبری هوشمند آن می‌تواند در شرایط بحران، تصمیمات مؤثری اتخاذ کند. تزریق منابع در مسیر صحیح و مؤثر، افزایش توانایی تأمین منابع، انطباق منابع با نیازهای موجود کشاورزان، تقویت ظرفیت‌های بخش کشاورزی و تأمین نهاده‌های دامی به‌منظور افزایش و جهش تولید ملی ضروری است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: در این بخش ۶۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام و ۵۲۳ شرکت فعال شده است و همچنین ۳۱۰ شرکت در ایران تجهیزات مرتبط با آبیاری نوین کشور را تولید می‌کنند.

کامبیز عباسی با اشاره به اینکه کمبود آب، مسائل اعتباری و مشکلات سرمایه‌گذاری از عمده مشکلات مطرح شده از سوی فعالان کشاورزی این استان بود، اظهار کرد: تمامی این مسائل به وزارتخانه انتقال داده خواهد شد، خشک‌سالی و کمبود آب مخصوص این استان نیست و سایر استان‌ها و برخی از کشورهای جهان نیز با آن گریبان گیر هستند.

وی افزود: تبخیر آب در ایران سه برابر میانگین جهانی و میزان بارش یک‌سوم کشورهای دیگر است، با این میزان بارش نمی‌توان به شیوه سابق به تولید ادامه داد، باید شیوه تولید در کشور تغییر و به سمت آبیاری نوین برود، درصدد هستیم بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی را بالا ببریم.

وی با تأکید بر اینکه باید تولید برنج در استان‌های کم‌آب متوقف شود، گفت: کشت برنج تنها در استان‌های گیلان و مازندران مجاز است و باید در سایر استان‌ها متوقف شود، همچنین بهره‌وری در کشت برنج افزایش پیدا کند، باید با آب محدود برنج بیش‌تری تولید کنیم.

عباسی کشت محصولات کشاورزی در محیط کنترل شده را از دیگر برنامه‌ها برای کاهش مصرف آب عنوان و بیان کرد: توسعه گلخانه‌ها در اولویت وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، سال گذشته و امسال منابع خوبی به این مسئله اختصاص پیدا کرد و باید برای توسعه گلخانه‌ها تسهیلات برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی، خاطرنشان کرد: در سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان در چهارمحال و بختیاری برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی هزینه شده که نسبت به گذشته با یک افزایش چشمگیر روبرو است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش دو برابری تسهیلات در بخش شیلات خبر داد و اظهار کرد: تسهیلات در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۲ از ۴۵ میلیارد تومان به ۱۴۰ میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

عباسی در خصوص وضعیت نهاده‌های دامی، یادآور شد: در وزارت جهاد کشاورزی یک قرارگاه به همین منظور تشکیل شده است، بسیاری از تکالیف وزارت صمت به جهاد کشاورزی واگذار شده و تغییر نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز در دستور کار قرار دارد، اما تاکنون عملیاتی نشده است.

وی تصریح کرد: ۹۵ درصد ماشین‌آلات کشاورزی در کشور تولید می‌شود، ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بخش صورت گرفته است و ۵۲۳ شرکت فعال در حوزه تولید این ماشین‌آلات در کشور وجود دارد، همچنین ۳۱۰ شرکت نیز تجهیزات مرتبط با آبیاری نوین را تولید می‌کنند، برای خودکفایی در برخی شاخه‌ها با پارک علم و فناوری همکاری خواهیم داشت.

موضوعات :
در همین رابطه