رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

بررسی پایگاه خبری اتاق ایران از سیاست‌های نفتی نامزدهای ریاست‌جمهوری امریکا

استراتژی ترامپ بازار طلای سیاه را منهدم خواهد کرد

بر اساس گزارش مجله فوربز، انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا می‌تواند بیشترین تأثیر را روی بازار نفت بگذارد.

03 مهر 1395
کد خبر : 4167
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شاید خیلی‌ها تصور کنند که انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا تنها در دنیای سیاست تأثیرگذار است اما این انتخابات بیشترین تأثیر را در دنیای اقتصاد بر جای خواهد گذاشت. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران نشان می‌دهد که حوزه نفت یکی از اثرپذیرترین حوزه‌ها از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده امریکاست. به همان اندازه که هیلاری کلینتون سعی دارد با آمدن خود به عنوان رئیس‌جهوری این کشور، ثبات را به بازار نفت باز گرداند، دونالد ترامپ مصمم است تا زلزله‌ای در بازار نفت به راه بیندازد. بررسی‌های مجله فوربز نشان می‌دهد که این نامزد جمهوری‌خواه استراتژی‌های نفتی را دنبال خواهد که به عرضه بیشتر نفت شیل در بازار نفت و در نتیجه سقوط قیمت طلای سیاه منجر خواهد شد.

هر چه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده امریکا به روزهای پایانی خود نزدیک می‌َشود، حدس زدن و درک حقیقی شرایط کاری بسیار دشوار است. البته بر اساس گزارش‌های فوربز، کلینتون و ترامپ هر دو روی مسائل بسیار مهمی دست گذاشته‌اند که یکی از این مسائل انرژی است.

کلینتون بدون شک پا جای پای دولت اوباما می‌گذارد که دوست و رفیق شرکت‌های بزرگ نفتی است. بر اساس گزارش مجله فوربز، نامزد دموکرات اعلام کرده که قصد دارد مصرف داخلی نفت را تا حدود یک‌سوم کاهش بدهد. او همچنین حفاری در زمین‌های عمومی را ممنوع اعلام کرده‌است. البته او ادعا کرده که از سایر حفاری‌ها حمایت خواهد کرد اما قانون‌گذاری‌هایی در این زمینه خواهد داشت. او همچنین حقوق دولت محلی را در این زمینه محدود خواهد کرد.

کلینتون همچنین قصد دارد مسئله تغییرات آب‌وهوایی را روی میز کار خود قرار بدهد. او احتمالاً بیش از اوباما به مسئله تغییرات آب‌وهوایی اهمیت خواهد داد. به این ترتیب باید منتظر سیاست‌های جدیدی از سوی او باشیم.

استراتژی نفتی ترامپ

ترامپ روز پنجشنبه در برابر 1500 نفر از مدیران صنعت نفت و گاز، پرده از ایده‌ها و سیاست‌های جدیدی در زمینه انرژی به ویژه نفت برداشت. او اعلام کرده‌است که اگر به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده امریکا انتخاب شود، قوانین نفت و گاز طبیعی را به کلی تغییر خواهد داد و به عنوان نخستین برنامه مهم انرژی این کشور به آن رسیدگی خواهد کرد. او قرار است محدودیت‌ها در زمینه انرژی را بردارد و به نفت شیل با سرمایه‌گذاری 50تریلیون دلاری که پیش‌تر در آن صورت گرفته، اجازه ظهور بیشتری بدهد.

طبق گفته ترامپ این قانون‌گذاری‌های جدید، تولید ناخالص داخلی ایالات متحده امریکا را تا حدود 100میلیارد دلار در سال ارتقا خواهد داد. به علاوه از همین مسیر حدود نیم‌میلیون شغل جدید در سال برای هفت سال آینده ایجاد خواهد شد.

اما آنچه ترامپ به آن اشاره نکرده این است که این سیاست چطور روی بازاری که از نفت اشباع شده، اثر می‌گذارد. بازار نفت در حال حاضر تشنه تعادل در زمینه عرضه و تقاضاست و نفت شیل امریکا بیش از هر جایی این تعادل را بر هم زده‌است. هر چه میزان عرضه نفت بیشتر شود، قیمت نفت که در دو سال گذشته همواره مسیری نزولی داشته، سقوط بیشتری را تجربه خواهد کرد.

استراتژی‌های ترامپ در حوزه انرژی به ویژه نفت نه تنها تا کنون بسیار مجادله‌برانگیز بوده بلکه اثرات منفی نیز روی بازار نفت خواهد گذاشت. او پیش‌تر در یکی از مصاحبه‌های خود با نیویورک‌تایمز گفته بود اگر رئیس‌جمهور امریکا بشود دیگر اجازه خرید نفت از عربستان سعودی را نمی‌دهد و آن را متوقف می‌کند چرا که معتقد است پول خرید این نفت صرف تقویت نیروهای داعش می‌شود. البته او تأکید کرده که اگر سعودی‌ها و متحدانش این پول را صرف مبارزه با داعش کنند، ارتباط خود را با آن‌ها ادامه خواهد داد.

موضوعات :
در همین رابطه