رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

مهدی تقوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

اطلاعات آماری نیاز اولیه سیاست‌گذاری است

تقوی، اقتصاددان می‌گوید: نتیجه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در برنامه‌ریزی شهری، منطقه‌ای و سیاست‌گذاری‌ها استفاده می‌شود.

04 مهر 1395
کد خبر : 4179
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
تقوی، اقتصاددان می‌گوید: نتیجه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در برنامه‌ریزی شهری، منطقه‌ای و سیاست‌گذاری‌ها استفاده می‌شود.

مهدی تقوی؛ اقتصاددان

سوم مهرماه 1395؛ هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن به‌صورت اینترنتی در ایران آغاز شد. اولین دوره این سرشماری که به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود تا 25 مهرماه ادامه دارد. سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران، بنا بر ماده 4 قانون مرکز آمار ایران از سال 1385 به بعد، هر پنج سال یک‌بار تکرار می‌شود.

مهدی تقوی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از اهمیت پایگاه اطلاعاتی، داده‌های جمعیتی، آمار و سرشماری می‌گوید: «اساس و پایه برنامه‌ریزی بر مبنای آمار و اطلاعات است.» قبل از سال 1385، سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران هر 10 سال یک‌بار توسط مرکز آمار ایران انجام می‌شد. تقوی می‌گوید: «نتیجه این آمارها باید در زمان تنظیم و تدوین برنامه‌های 5 ساله توسعه، بودجه عمرانی، مورداستفاده قرار بگیرد.»

این استاد دانشگاه می‌گوید: «در سیستم حرفه‌ای جهانی، آمایش سرزمین یا برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ پایه این برنامه‌ریزی منطقه‌ای، آمار و اطلاعاتی است که از مردم تهیه می‌شود بر اساس این اطلاعات است که دولت و سیاست‌گذارها متوجه شرایط منطقه‌ای می‌شوند.»

بعد از آمارگیری، اقتصاددان‌ها، سیاستگذارها و دولت متوجه مشخصه جمعیت‌شناختی، تراکم جمعیتی، نوع اشتغال جمعیت در مناطق و شهرهای مختلف، میزان تحصیلات و نوع تحصیلات، تعداد مدارس و مراکز فرهنگی و غیره می‌شود. تقوی تصریح می‌کند: «بعد از استخراج این اطلاعات دولت باید بتواند برنامه‌ریزی دقیقی را بر اساس نیاز منطقه و ظرفیت منطقه داشته باشد. بالاخره آمار در سیاست‌گذاری عمومی نقش اساسی دارد.»

گرچه سرشماری‌های دیگری در اواخر سدهٔ سیزده و اوایل سدهٔ چهارده هجری در ایران انجام‌شده بود، اما نخستین «سرشماری عمومی نفوس و مسکن» به‌صورت علمی در سال ۱۳۳۵ خورشیدی توسط مرکز آمار ایران انجام شد.

در همین رابطه