رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران خبر می‌دهد

بودجه روسیه با نفت40دلاری بسته شد

در حالی‌که تولیدکنندگان اصلی نفت به دنبال فریز نفتی هستند، روسیه بودجه خود را روی نفت 40دلاری بسته و اعلام کرده به قیمت‌های بیشتر خوشبین نیست.

04 مهر 1395
کد خبر : 4187
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
در حالی‌که تولیدکنندگان اصلی نفت به دنبال فریز نفتی هستند، روسیه بودجه خود را روی نفت 40دلاری بسته و اعلام کرده به قیمت‌های بیشتر خوشبین نیست.

آنتوان سیلوانف، وزیر اقتصاد روسیه

دولت روسیه بودجه خود را برای سال‌های 2017 تا 2019 روی نفت 40دلار بسته‌است. طبق گفته آنتوان سیلوانف وزیر اقتصاد روسیه، این کشور انتظار نفت 40دلاری را برای دو سال آینده دارد.

این وزیر روس همچنین در صحبت‌های خود تأکید کرده‌است که بر اساس قانون بودجه جدید مقامات نمی‌توانند مازاد درآمدهای نفتی را خرج کنند و این روند تا سال 2020 ادامه خواهد داشت. او اظهار کرده که مقامات این کشور سقف 40دلار را برای متوسط نوسانات قیمت نفت در نظر گرفته‌اند. به این ترتیب هر آنچه بیش از این مقدار به دست بیاید، به ذخیره این کشور تبدیل خواهد شد.

قیمت نفت برنت که مد نظر این کشور است آخرین در اوایل آوریل 2016 به زیر 40دلار در ازای هر بشکه سقوط کرد.

وزیر اقتصاد روسیه گفته‌است: «نمی‌توان با این فرض که قیمت نفت رشد خواهد داشت، برای کشور برنامه‌ریزی کرد. کسی نمی‌داند تقاضا برای این کالا افزایش خواهد یافت یا خیر.» این صحبت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که روسیه و عربستان به دنبال فریز تولید نفت هستند. عربستان سعودی به عنوان یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان و بازیگران عرصه نفت اعلام کرده که اگر ایران به ماجرا فریز نفتی ملحق شود در این برنامه همکاری خواهد کرد. به این ترتیب بازیگران اصلی نفت از یک‌سو برای فریز تولید نفت و افزایش قیمت آن تلاش می‌کنند و از سوی دیگری کشوری مانند روسیه به نفت بالای 40دلار چندان خوشبین نیست و این یعنی همه بازیگران به دنبال تثبیت قیمت نفت روی مرز 50دلار در ازای هر بشکه هستند.

روسیه به خاک سیاه نشسته‌است

بحران دو ساله نفت روسیه را به خاک سیاه نشانده‌است؛ اقتصاد این کشور بدترین روزهای خود را در 20سال گذشته تجربه می‌کند.

اما اگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) در مورد فریز تولید نفتی با روسیه به توافق برسند می‌توان انتظار افزایش قمیت نفت را داشت. البته این صحبت‌ها در مورد فریز نفتی در حالی صورت می‌گیرد که روسیه رکورد تولید نفت خود را شکسته‌است و هفته گذشته بیش از 11میلیون و 750هزار بشکه در روز نفت تولید کرده‌است. متوسط تولید نفت این کشور در ماه آگوست 10میلیون و 710هزار بشکه در روز بوده‌است.

رکوردشکنی‌های عربستان سعودی و روسیه در زمینه تولید نفت در شرایطی صورت می‌گیرد که بازار نفت تنها به دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا دچار مشکل شده‌است. کاهش قیمت نفت به دلیل مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی رخ داده به همین خاطر تنها با کاهش میزان تولید نفت می‌توان انتظار افزایش قیمت طلای سیاه را داشت.

موضوعات :
در همین رابطه