شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

کیوان کاشفی تشریح کرد

3 راهبرد اساسی برای تحقق تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین

عضو هیات رئیسه اتاق ایران می‌گوید: برای تحقق شعار تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین باید به نیروهای فعال در حوزه دانش‌بنیان، تسهیل فضای کسب‌وکار این حوزه و مرتبط‌سازی آن با زنجیره ارزش و بازارهای جهانی توجه شود.

10 فروردین 1401
کد خبر : 42001
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به نام‌گذاری سال جدید با عنوان «تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» از سوی رهبر انقلاب، گفت: طی چند سال اخیر مقام معظم رهبری حساسیت ویژه‌ای نسبت به پیشرفت علم و تکنولوژی داشتند و در جلسات متعددی نیز بر اهمیت حوزه دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها بسیار تأکید کردند.

کیوان کاشفی، نام‌گذاری امسال را نشانگر اوج اهمیت عرصه دانش‌بنیان در نظر رهبر انقلاب عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین نکته درباره نام‌گذاری‌های سالانه از سوی مقام معظم رهبری این است که نام‌گذاری‌ها فقط محدود به یک سال نیست، بلکه شروعی برای یک حرکت و نقشه راه چند ساله است تا همه بخش‌های کشور در بعد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و ... نسبت به موضوع حساس شوند.

رئیس اتاق کرمانشاه ادامه داد: نام‌گذاری امسال نیز از همین جنس است و توجه به تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین باید در سال‌های آتی نیز مورد توجه قرار گیرد.

کاشفی تقویت حوزه دانش‌بنیان را نیازمند توجه ویژه و اقدامات پیوسته چند ساله دانست و افزود: آینده تولید و اقتصاد در ایران و جهان بر پایه همین تولیدات دانش‌بنیان است.

تحقق نام‌گذاری سال، نیازمند 3 راهبرد اصلی

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با تشریح سه راهبرد اساسی که باید برای تحقق نام‌گذاری سال مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: اولین راهبرد توجه به نیروهای انسانی ارزشمند و فعال در حوزه دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها است.

وی با بیان اینکه نیروهای انسانی که در حوزه علم، تکنولوژی و اقتصاد دانش‌بنیان فعالیت دارند به‌آسانی به دست نمی‌آیند و از سوی دیگر همین نیروهای انسانی منشأ و سرچشمه برنامه‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان هستند، خاطرنشان کرد: از همین رو نیازمند حفظ، تقویت و افزایش نیروهای فعال در این عرصه هستیم.

کاشفی تأکید کرد: از یک‌سو باید برای افرادی که اکنون در حوزه دانش‌بنیان فعالیت دارند حمایت‌های ویژه مادی و معنوی در نظر گرفته شود و از سوی دیگر تلاش کنیم تعداد این افراد بیشتر شود.

وی درباره لزوم حفظ این نیروها نیز هشدار داد و عنوان کرد: امروز بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ و معتبر جهان در حال رقابت برای جذب این نیروها هستند و ما نباید اجازه بدهیم این نیروها از دست بروند.

لزوم تسهیل فضای کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس اتاق کرمانشاه، لزوم تسهیل شرایط برای فعالیت اکوسیستم‌های دانش‌بنیان در کشور را دومین راهبرد اساسی برای تحقق شعار سال دانست و ادامه داد: این حمایت‌ها باید در زمینه‌های مختلف از حمایت‌های مادی و معنوی تا تسهیل در صدور مجوزها باشد.

کاشفی گفت: ازآنجایی‌که حوزه دانش‌بنیان فضای کسب‌وکار مختص به خود و متفاوت از سایر حوزه‌های کشاورزی، صنعت، خدمات و ... را دارد، نیازمند تسهیلگری ویژه در این فضا و حتی اصلاح قوانین و مقررات دست و پاگیر و در نظر گرفتن قوانین حمایتی هستیم.

لزوم جهانی‌شدن شرکت‌های دانش‌بنیان

وی درباره سومین راهبرد تحقق نام‌گذاری سال نیز یادآور شد: راهبرد سوم ایجاد ارتباط بین تولیدات دانش‌بنیان با زنجیره ارزش تولید و تجارت است و باید تلاش کنیم زمینه ورود تولیدات دانش‌بنیان کشور به بازارهای جهانی فراهم شود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه فعالیت‌های حوزه دانش‌بنیان به‌گونه‌ای است که تمام دنیا می‌توانند از آن برخوردار شوند، تأکید کرد: اتصال شرکت‌های فعال در این حوزه به اقتصاد جهانی می‌تواند خروجی مناسبی در زمینه بین‌المللی کردن این شرکت‌ها و افزایش سرمایه و درآمد آنها به میزان قابل‌توجه داشته باشد. در این راستا باید زمینه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در رویدادهای بین‌المللی داخلی و خارجی فراهم شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با به نتیجه رسیدن مذاکرات و بازگشایی فضای ناشی از تحریم‌ها که طی سال‌های اخیر ورود تکنولوژی و دانش روز به کشور را دچار محدودیت کرده بود، بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیان ایران را به علم و دانش روز دنیا متصل کنیم.

در همین رابطه