رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از شکاف دستمزد زنان و مردان در جهان

نابرابری دستمزد زنان و مردان تا چه زمانی ادامه دارد؟

بر اساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد 118 سال طول می‌کشد تا شکاف اقتصادی بین زنان و مردان بسته شود.

05 مهر 1395
کد خبر : 4205
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 روایت‌های مختلفی درباره زمان بسته شدن شکاف دستمزدهای زنان و مردان وجود دارد. شرکت دلوتی (Deloitte) اعلام کرده است که این شکاف تا سال 2069 بسته نخواهد شد.
 
بررسی گزارش منتشر شده در گاردین نشان می‌دهد، بسته شدن شکاف دستمزد بین زنان و مردان در انگلستان حتی در آغاز کارشان، بیش از نیم قرن طول می‌کشد.
جریان بسته شدن شکاف دستمزدها بسیار آهسته است که اگر همین روند ادامه یابد، تا سال 2069 یعنی 99 سال پس از قانون دستمزد برابر، این شکاف بسته نخواهد شد.

معمولا زنان تحصیل کرده در ابتدای کارشان دستمزد کمتری نسبت به همتایان مرد خود در مشاغل دیگر دارند. این شکاف حتی در بخش هایی مانند خدمات بهداشتی و آموزش که کارمندان زن بر آن مسلط هستند نیز صادق است.

شکاف دستمزد زنان و مردان برای کارگران تمام وقت به پایین‌ترین سطح خود یعنی 9.4 درصد رسیده و دولت متعهد شده است که آن را در یک نسل از بین ببرد.

با سرعت کنونی این جریان، زنان جوانی که کار خود را امروزه آغاز می‌کنند، نزدیک به زمان بسته شدن شکاف پرداخت جنسیتی بازنشسته خواهند شد.

یکی از وسیع‌ترین شکاف‌ها در حقوق اولیه مشاغل در بخشهایی همچون بخش سلامت است. علیرغم اینکه بیش از سه چهارم فارغ التحصیلان زنان هستند. در آموزش، یعنی جایی که سهم مساوی آن زنان هستند، شکاف حقوق اولیه زنان و مردان 4 درصد است.

حقوق اولیه تنها در مشاغل اداری برابر است. بر اساس این گزارش، علل شکاف جنسیتی 9.4 درصدی در بریتانیا برای کارگران تمام وقت پیچیده است. به عنوان مثال بیشتر محتمل است زنان شغل‌های با دستمزد پایین از جمله مراقبت و پرستاری انتخاب کنند.

همچنین ممکن است تبعیض‌های ناخودآگاهی در کار و درون سازمان وجود داشته باشد که روی تصمیم‌گیری درباره آن شغل و دستمزدش تاثیرگذار است.

توسط تجزیه و تحلیل مدارک، این نتیجه به دست آمد که هیچ تفاوتی در متوسط حقوق اولیه مردان و زنان فارغ‌التحصیل رشته فنی و مهندسی وجود ندارد. همچنین این گزارش تاکید کرده است که پزشکی و مهندسی، راه را برای برابری دستمزد زن و مرد باز می‌کنند.

 طبق گزارش دیگری که سال گذشته در سی‌ان‌ان مانی منتشر شده است، در سال 2133 درآمد زنان برابر با همکاران مرد آنها خواهد شد. بر اساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد 118 سال طول می‌کشد تا شکاف اقتصادی بین زنان و مردان بسته شود.
 

موضوعات :
در همین رابطه