رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران منتشر کرد

رودخانه‌های در معرض خطر جهان در قاب گاردین

بر اساس گزارش تصویری گاردین این رودخانه‌ها در جهان در معرض خطر هستند، از صنعت گرفته تا کشاورزی مسئول جان این رودخانه‌ها هستند.

05 مهر 1395
کد خبر : 4216
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جان انسان‌ها در اکثر مناطق دنیا به جان رودخانه‌هایی وابسته است که در حاشیه آن‌ها زندگی می‌کنند. اما بررسی‌های گاردین نشان می‌دهد که اکثر این رودخانه‌ها در حال از بین رفتن هستند. برخی از آن‌ها به دلیل آلودگی‌های صنعتی و برخی دیگر به دلیل استفاده کشاورزی در حال از بین رفتن هستند. در این گزارش تصویری ده مورد از مهم‌ترین رودخانه‌ها بررسی شده‌ است.

1.رودخانه فلوریدا: این رودخانه به محیطی برای کشاورزی تبدیل شده‌است به همین خاطر در این رودخانه جلبک‌های سمی ایجاد شده‌است. ضایعات صنعتی که وارد این رودخانه می‌شود دلیل اصلی سمی شدن آب این رودخانه است. ایالات متحده امریکا در سپتامبر امسال تصمیم گرفت بودجه 2میلیارد دلاری برای احیای آب این رودخانه اختصاص بدهد.

2.رودخانه کاوری: زنی در حاشیه رودخانه کاوری لباس‌هایش را می‌شوید. این رودخانه در یکی از ایالت‌های هندی جاری است. اخیراً شورش‌های بسیاری بر سر آب این رودخانه به پا شده‌است. دو ایالتی که در نزدیکی این رودخانه قرار دارند، با مشکل بزرگ کم‌آبی روبه‌رو شده‌اند و به همین خاطر دادگاه تصمیم گرفته سهم این ایالت‌ها از آب رودخانه کاروی را افزایش بدهد. رشد جمعیت و هجوم مردم به این رودخانه باعث کم‌آبی آن شده و به همین خاطر انتظار می‌رود این رودخانه به زودی از بین برود.

3.رود خون روسیه: رودخانه دالدیکان در نزدیکی شهر نوریلسک روسیه آبی بسیار آلوده دارد. وزیر محیط زیست روسیه نیز در روز هفتم سپتامبر در مورد کیفیت آب این رودخانه هشدار داد و دستور داد تحقیقی در مورد وضعیت این رودخانه صورت بگیرد. دلیل اصلی آلودگی آب این رودخانه نیز لوله‌های فاضلابی هستند که از بخش‌های صنعتی به داخل آن سرازیر شده‌اند.

4.رودخانه یامونا: مردی هندی در دهلی نو در آب رودخانه یامونا در نزدیکی دهلی نو حمام می‌کند. این رودخانه یکی از شاخه‌های فرعی رودخانه گنگ است. یامونا یکی از آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان است. حدود 58درصد از زباله‌های شهری در اطراف این رودخانه به درون آن و یا حواشی آن ریخته می‌شود. حتی ضایعات شیمیایی کارخانه‌ها نیز به داخل این رودخانه ریخته می‌َشود و به همین خاطر آن را به یکی از آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان تبدیل کرده‌است. علیرغم تمامی اقداماتی که دولت هند انجام داده باز هم سطح آلودگی آب رودخانه یامونا در حال افزایش است.

5.رودخانه سیتاروم: در اندونزی رودخانه‌ای به نام سیتاروم در جریان است که آب آن به دلیل زباله‌های داخلی در آن محل چشم‌اندازی بسیار منزجرکننده به خود گرفته‌است. گروه‌های زیست‌محیطی بارها تلاش کرده‌اند این محیط را پاکسازی کنند اما این رودخانه جزو 10 محیط بسیار آلوده جهان است. نکته جالب توجه این است که جان بیش از 35میلیون نفر به حیات این رودخانه وابسته است. کارخانه‌های نساجی که در حاشیه این رودخانه قرار دارند حجم بالایی از جیوه را به آن وارد می‌کنند. در چند دهه گذشته بیش از 60درصد از گونه‌های آبزیان به ویژه ماهی‌ها از این رودخانه محو شده‌اند.

6.رودخانه مکونگ: این کشاورز برای آبیاری زمین کشاورزی و سبزیجات خود آب می‌برد. میزان آب رودخانه مکونگ به پایین‌ترین سطح خود در یک دهه گذشته رسیده این در حالی است که حیات میلیون‌ها نفر به این رودخانه وابسته است. این رودخانه نقش بسیار مهمی نیز در اقتصاد این منطقه این ایفا می‌کند اما وضعیت وخیم آن، چشم‌انداز تیره‌ای را نشان می‌دهد. سدسازی‌ها نیز یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این رودخانه است.

7.رودخانه داک: در برزیل سدسازی به مشکل بزرگ رودخانه داک تبدیل شده‌است. این سدسازی‌های غیراصولی باعث وقوع فجایعی نیز شده‌است. آب این رودخانه بسیار آلوده شده و به همین خاطر جان بیش از 1میلیون و 600هزار نفر نیز در خطر است. گفته می‌َشود خسارت‌های آلودگی این رودخانه نزدیک به 43میلیارد و 500میلیون دلار است.

8.رودخانه آنیماس: در کلورادو رودخانه‌ای به نام آنیماس وجود دارد که مردم برای قایق‌سواری به آن سر می‌زنند. اما آب این رودخانه یکی از آلوده‌ترین آب‌های جهان به شمار می‌آید. عناصری از فلزات سنگین نیز در آب این رودخانه یافت شده‌است. فعالان محیط‌زیستی هشدار داده‌اند که این آلودگی می‌تواند به یک فاجعه زیست‌محیطی تبدیل شود.

9.رودخانه موری دارلینگ: در استرالیا رودخانه‌ای وجود دارد که منبع تغذیه بسیاری از محصولات کشاورزی در این کشور است. میزان بالای تقاضای آب از این رودخانه باعث شده حجم آب این رودخانه کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این رودخانه با این وضعیت نمی‌تواند به حیات خود ادامه بدهد.

10.رودخانه یانگ: در آسیا رودخانه یانگ بزرگ‌ترین رودخانه به شمار می‌آید که جان تمامی مردم چین که در حاشیه این رودخانه زندگی می‌کنند به جان آن وابسته است. اما در حال حاضر دولت چین با چالش بسیار جدی در زمینه آلودگی آب این رودخانه مواجه است. به علاوه افراط در کشاورزی نیز باعث شده آب این رودخانه کاهش شدیدی پیدا کند.

در همین رابطه