رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

شاخص‌های نفتی روی ویبره

عدم تصمیم‌گیری مسئولان نفتی و نااطمینانی که در بازار ایجاد شده باعث سقوط شاخص‌های نفتی و بازار سهام آسیا شده‌است.

05 مهر 1395
کد خبر : 4228
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شاخص‌های نفتی بسیار حساس هستند و با هر تلنگری بالا و پایین می‌شوند؛ این روزها هم به جای تلنگر در بازار نفت به صورت زلزله می‌آید. از یک‌سو بانک مرکزی ایالات متحده امریکا در زمینه نرخ بهره در این کشور اقدامی نمی‌کند و برای افزایش آن تعلل می‌کند. از طرف دیگر اوپکی‌ها هنوز تصمیم قطعی برای فریز نفتی و کاهش تولید نفت نگرفته‌اند. همه این‌ها دست به دست هم داده تا شاخص‌های نفتی در بازار سهام به طور مرتب مسیر نزول را طی کند.

فدرال رزرو ایالات متحده امریکا دوباره در زمینه افزایش نرخ بهره تعلل کرد و همین عدم اقدام باعث کاهش شدید ارزش سهام آسیایی در روز دوشنبه شد. شاخص نیکی ژاپن سقوط 0.8درصدی را تجربه کرد و شاخص کاسپی ژاپن 0.34درصد پایین آمد.

مایکل مک‌کارتی استراتژیست بازار CMC در یادداشتی در مارکت‌واچ نوشته‌است: «سرمایه‌گذاران آسیای پاسیفیک دوباره باید ریسک کنند و با بازار پرخطری روبه‌رو شده‌اند.» شاخص‌های اس‌اندپی 500 و شاخص نزدک نیز همگی سقوط بدی را تجربه کرده‌اند.

اما مهم‌ترین مسئله‌ای که از نگاه اقتصاددانان باعث کاهش ارزش شاخص‌ها در روز دوشنبه شده، بدبینی سرمایه‌گذاران در آستانه برگزاری دیدار اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) بوده‌است. این هفته دیداری غیررسمی بین اعضای این سازمان برگزار خواهد شد.

ضربه اوپک به بازار نفت

عدم قطعیت اوپک به شاخص‌های نفتی ضربه بزرگی وارد کرده و باعث سقوط این شاخص‌ها شده‌است. در ژاپن شاخص نفتی 2.1درصد کاهش یافته‌است. غول نفتی چینی در هنگ‌کنگ نیز که همان سینوپک است سقوط 2.88درصدی را تجربه کرده‌است.

بر اساس پیش‌بینی‌های مورگان‌استنلی اوپک هیچ تصمیمی قطعی نخواهد گرفت تا دیدار ماه نوامبر این سازمان برگزار شود. این بانک در یک پیش‌بینی گفته‌است: «ما انتظار داریم اوپک با این دیدارها مقدماتی برای یک تصمیم جدی در ماه نوامبر فراهم کند. در این ماه نشست مهم و اصلی اوپکی‌ها برگزار خواهد شد.» به این ترتیب تا زمانی‌که این نشست برگزار نشود نوسان قیمت نفت ادامه خواهد داشت.

وزرای انرژی روسیه و عربستان سعودی سعی دارند تولید نفت خود را محدود کنند و امکان دارد بر کاهش تولید نفت نیز به توافق دست پیدا کنند.

برخی از تحلیل‌گران به انتخابات ریاست‌جمهوری و تأثیر آن بر بازار نفت نیز اشاره‌هایی داشته‌اند. در صورتی‌که دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه به ریاست‌جمهوری امریکا دست پیدا کند، بازار طلای سیاه با نوسانات جدی مواجه خواهد شد چرا که استراتژی‌های نفتی او بسیار متفاوت از اوباماست.

البته امریکا در بازی نفتی تنها نیست، ژاپن نیز با سیاست‌های پولی که بانک مرکزی آن دنبال کرده، دردسرهایی را برای بازار نفت ایجاد خواهد کرد.

موضوعات :
در همین رابطه