رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

روایت مرکز آمار ایران از تورم بخش کشاورزی در زمستان 1400

قیمت تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی 19 تا 162 درصد افزایش یافت

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران هزینه‌های تولید در بخش‌های مختلف محصولات و خدمات کشاورزی در زمستان سال گذشته از 19 تا 162 درصد افزایش قیمت را نسبت به زمستان سال 99 تجربه کرده است.

18 خرداد 1401
کد خبر : 42575
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران هزینه‌های تولید در بخش‌های مختلف محصولات و خدمات کشاورزی در زمستان سال گذشته از 19 تا 162 درصد افزایش قیمت را نسبت به زمستان سال 99 تجربه کرده است.

برداشت گندم از مزارع اهر در آذربایجان شرقی. عکس: تسنیم، مهدی دایلاری.

مرکز آمار ایران در گزارشی، متوسط قیمت تولیدکننده محصولات و هزینه خدمات کشاورزی در زمستان سال گذشته را اعلام کرد.  بر اساس این گزارش در بخش غلات در زمستان سال ١٤٠٠، متوسط قیمت ذرت دانه‌ای سه هزار و 343 تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ١٨.٩ درصد افزایش داشته‏ است.

در بخش محصولات لیفی هم، متوسط قیمت پنبه 32 هزار و 383 تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل افزایش ١٦١.٦ درصدی را تجربه کرده است.

در بخش محصولات جالیزی در این بازه زمانی نیز، متوسط قیمت هندوانه چهار هزار و 730 تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ٧٢.٤ درصد افزایش داشته‌است و متوسط قیمت خیار پنج هزار و 258 تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٢.٩ درصد کاهش داشته است.

در بخش سبزیجات نیز متوسط قیمت گوجه فرنگی با پنج هزار و 31 تومان نسبت به فصل مشابه سال قبل ٨٢.٤ درصد افزایش و همچنین قیمت پیاز با چهار هزار و 259 تومان نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٤.٤ درصد افزایش را تجربه کرده اند. متوسط قیمت اسفناج نیز سه هزار و 585 تومان بوده که معادل ٢٨.٤ درصد افزایش و متوسط قیمت بادمجان سه هزار و 232 تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٥درصد افزایش را پشت سر گذاشته اند.

اما در بخش محصولات علوفه‌ای یونجه رکورددار افزایش قیمت بوده است. در زمستان گذشته متوسط قیمت یونجه چهار هزار و 420 تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٦٢.٦ درصد افزایش داشته­ است.

در بخش مرکبات نیز متوسط قیمت پرتقال با هفت هزار 394 تومان نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٠.١ درصد کاهش داشته­ است و متوسط قیمت نارنج با هشت هزار و 843 تومان معادل ٧١ درصد افزایش داشته است.

 در بخش دامداری سنتی در این فصل، متوسط قیمت یک کیلوگرم گوسفند و بره پرواری زنده 64 هزار و 581 تومان و یک کیلوگرم گاو پرواری زنده 58 هزار تومان بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٨.٧ و ٤١.٦ درصد افزایش داشته­ است.

در بخش فرآورده‌های دامی سنتی در زمستان سال ١٤٠٠، متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گوسفند با 18 هزار و 950 تومان معادل ٤٨.٢ درصد و متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گاو با 6 هزار و 482 تومان معادل ٥٢.٣ درصد افزایش داشته‌اند.

در بخش هزینه خدمات ماشینی نیز هزینه شخم زمین زراعی آبی در زمستان گذشته 727 هزار و 125 تومان در هر هکتار بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ٨٠.٥ درصد افزایش داشته و هزینه شخم زمین زراعی دیم 373 هزار 769 تومان در هر هکتار بوده که معادل ٢٩درصد افزایش یافته‌است. به علاوه، هزینه دیسک زمین زراعی آبی 283 هزار و 484 تومان در هر هکتار بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٦ درصد افزایش یافته و هزینه دیسک زمین زراعی دیم نیز 199 هزار و 640  در هر هکتار بوده که معادل ٤٥ درصد افزایش داشته‌است. 

در بخش دستمزد نیروی کار در زمستان گذشته، متوسط دستمزد روزانه  کارگر میوه‌چین مرد 181 هزار و 521 تومان و متوسط دستمزد روزانه کارگر میوه‌چین زن 161 هزار و 465 تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ٤٥.٧ و ٤٢.١ درصد افزایش داشته‌است. همچنین، متوسط دستمزد روزانه کارگر وجین‌کار و تنک‌کار مرد نیز با232 هزار و 321 تومان و متوسط دستمزد روزانه کارگر وجین‌کار و تنک‌کار زن 125 هزار و 511 تومان بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ٨٥ و ٧١.٨ درصد افزایش داشته اند.

در همین رابطه