رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

حسین سلاح ورزی تشریح کرد

اعضای هیات رئیسه اتاق ایران به رئیس‌جمهور چه گفتند؟

نایب رئیس اتاق ایران می‌گوید: در نشست هیات رئیسه اتاق ایران با رئیس جمهوری، در مورد موضوعات مهمی در مورد جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد و همچنین الزامات جراحی اقتصاد بحث شده است.

22 خرداد 1401
کد خبر : 42773
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: رئیس‌جمهور سال گذشته و بعد از اعلام کاندیداتوری برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، در اولین جایی که حضور پیدا کرد و در مورد برنامه‌های اقتصادی خود صحبت به میان آورد، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بود که در آن جلسه، چارچوب فکری و دیدگاه خود نسبت به استفاده از ظرفیت-های بخش خصوصی را مطرح کرده و قول داد که ارتباط خود را با فعالان اقتصادی و تشکل‌های بخش خصوصی قطع نکند.

حسین سلاح ورزی با تشریح جزئیات دیدار امروز فعالان اقتصادی و اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با رئیس‌جمهور افزود: امروز هم رئیس‌جمهور در جلسه با اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، وقت مفصل و کافی را برای این دیدار تدارک دیده بود و در این جلسه، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، قائم‌مقام وزیر صمت و رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز حضور داشتند.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور ضمن یادآوری دیدار سال گذشته خود به عهد و وعده‌ای که با بخش خصوصی دارد هم اشاره داشت، تصریح کرد: در ابتدای این جلسه، رئیس‌جمهور نگاه و باور خود را نسبت به اهمیت حضور بخش خصوصی در اقتصاد ایران را یادآور شد و با حوصله فراوان، به صحبت تک‌تک اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران گوش داد.

سلاح ورزی گفت: در این جلسه موضوعات مختلفی مطرح شد؛ ولی عمده‌ترین نکات حول محور جراحی اقتصادی و اصلاح ساختار اقتصاد ایران مطرح گردید و موضوع ساماندهی به نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی نیز به‌صورت مفصل موردبحث قرار گرفت.

وی افزود: رئیس‌جمهور در این جلسه بر ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت اتاق بازرگانی و بخش خصوصی برای توسعه تجارت خارجی، افزایش صادرات و موضوعات مرتبط با آن تأکید کرد و در رابطه با طرح‌های نیمه‌تمام و چگونگی حضور بخش خصوصی در تأمین مالی، تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها مطالبی را عنوان کرد که بر این اساس مقرر گردید تا نظرات اصلاحی اتاق و بخش خصوصی برای اصلاح آیین‌نامه‌های مرتبط، ارسال گردد.

سلاح ورزی گفت: در رابطه با وعده و برنامه‌ای که دولت برای احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی دارد، اتاق ایران اعلام آمادگی کرد تا با استفاده از ظرفیتی که در حوزه خدمات مهندسی و تولید مصالح ساختمانی در کنار تجربه خوب و انباشته‌ای که برای اجرای پروژه‌های مسکونی در سطح بین‌المللی در بدنه بخش خصوصی وجود دارد را در اختیار دولت بگذارد و دولت را برای اجرای پروژه‌ها از آن بهره گیرد.

وی افزود: همچنین در خصوص موضوع افزایش توان تولید و برنامه‌هایی که دولت برای حوزه اقتصادی دارد، قرار بر این شد که در آینده از بخش خصوصی و اتاق نظرخواهی مستمر صورت گرفته و اتاق بازرگانی ایران، بخش خصوصی و تشکل‌ها نیز بتوانند در بسترسازی و زمینه‌سازی اجرای موفق این طرح‌ها کمک کنند.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: درنهایت، رئیس‌جمهور تأکید ویژه‌ای بر روی ضرورت میدان‌داری بخش خصوصی در حوزه اقتصاد داشت و قول داد که جلسات خود را با فعالان اقتصادی، تشکل‌ها و اعضای اتاق به‌صورت منظم تکرار کند.

وی افزود: همچنین رئیس‌جمهور در این جلسه در مورد ایفای نقش فعال‌تر اتاق‌های بازرگانی و اتاق‌های مشترک بازرگانی در تعاملات ایران با سایر کشورهای دنیا تأکید کرده و نقش‌آفرینی اتاق بازرگانی در سفرهای رئیس‌جمهور، کمیسیون‌های مشترک یا سفرهای مقامات سیاسی به سایر کشورها دنیا را خواستار شد.

به گفته سلاح ورزی، در این نشست اعضای هیات رئیسه اتاق ایران نیز ضمن اعلام همراهی کامل بخش خصوصی در اجرای اصلاحات اقتصادی مدنظر دولت، ایفای نقش مؤثر اتاق بازرگانی در شکل‌دهی آینده اقتصاد ایران را مورد تأکید قرار دادند.

در همین رابطه