رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

بررسی پایگاه خبری اتاق ایران از جدیدترین گزارش سازمان ملل

وقتی هوا به جای حیات، مرگ هدیه می‌کند

بر اساس گزارش سازمان ملل سالانه 6میلیون و 500هزار نفر جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند که 90درصد آن‌ها در کشورهای کم‌درآمد زندگی می‌کنند.

07 مهر 1395
کد خبر : 4278
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«سالانه 6میلیون و 500هزار نفر از مردم جهان جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند.» این یکی از چند نتیجه‌ای است که سازمان ملل در گزارش خود در زمینه آلودگی هوا به آن دست یافته‌است. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از این گزارش نشان می‌دهد که 92درصد از جمعیت جهان در نقاطی زندگی می‌کنند که سطح آلودگی هوا از حدود مجاز بسیار بالاتر است.

ماریا نیرا مقام ارشد زیست‌محیطی در سازمان بهداشت جهانی که از زیرمجموعه‌های سازمان ملل است اظهار کرده: «اقدامات فوری برای مقابله با آلودگی هوا آنطور که باید سریع نبوده‌است». او در نقشه خود به کشورهایی اشاره کرده که بیشترین درگیری را در زمینه آلودگی هوا دارند و سطح آلودگی هوا در آن‌ها بیش از اندازه زیاد است. بر اساس آمار سازمان ملل، جمعیت جهان در سال گذشته به 7میلیارد و 350میلیون نفر رسید.

دکتر نیرا گفته‌است: «راهکارها در عین دشواری، بسیار ساده است، حمل‌ونقل پایدار شهری، مدیریت زباله‌های شهری، دسترسی به سوخت پاک، دسترسی به انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و همچنین کاهش انتشار کربن از طرف صنایع از جمله راهکارها برای مقابله با آلودگی هواست.»

حدود 90درصد مرگ‌هایی که به دلیل آلودگی هوا اتفاق می‌افتد در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط رخ می‌دهد. از سه مرگی که رخ می‌دهد، دو نفر در کشورهای شرق آسیا جان خود را از دست می‌دهند.

هوای پاکم آرزوست!

یافته‌ها نشان می‌دهد که آلودگی هوا بیشتر افراد آسیب‌پذیر را تحت تأثیر قرار می‌دهد که این افراد اغلب زنان، کودکان و افراد کهنسال هستند. نیرا گفته‌است: «مردم برای اینکه زنده بمانند باید هوای پاک تنفس کنند اما این هوا در اختیار آن‌ها نیست.»

دلایل اصلی آلودگی هوا در سیستم ناکارآمد حمل‌ونقل، سوخت بی‌رویه، استفاده از زغال‌سنگ و فعالیت‌های صنعتی است. اما منشا تمامی آلودگی‌های هوا از فعالیت‌های انسانی نیست. برای مثال کیفیت هوا با توفان‌های شن و نمک نیز دستخوش آسیب می‌شود. این مشکل به ویژه در مناطق صحرایی بسیار رخ می‌دهد.

سازمان بهداشت جهانی در طرح جدید خود نقاط خطرناک در زمینه آلودگی هوا را مشخص کرده و با مانتیورینگ دائم این مناطق تلاش دارد به آن‌ها رسیدگی کند. این سازمان همچنین به دنبال جمع‌آوری اطلاعات در مورد ارتباط آلودگی هوا و سلامتی انسان‌هاست تا از این طریق راهی برای بهبود وضعیت در این زمینه پیدا کند. در حال حاضر در مدل سازمان بهداشت جهانی بیش از 3هزار نقطه جهان به طور دائم رصد می‌شوند.

هوای آلوده بیرون و درون خانه هر دو به یک میزان کُشنده است

حدود 3میلیون مرگ در جهان در سال مربوط به آلودگی هوای بیرون از خانه می‌شود. البته آلودگی درون خانه هم به اندازه آلودگی بیرون از خانه کشنده و مرگ‌آور است. در سال 2012 حدود 6میلیون و 500هزار نفر جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست دادند. این یعنی 11.6درصد از مرگ‌ومیر جهان به آلودگی هوا مربوط می‌شد.

سازمان بهداشت جهانی سعی دارد در مدل جدید خود زمینه را اقدامات اساسی‌تر فراهم کند. در جایی که از هر ده مرگی که رخ می‌دهد یکی مربوط به آلودگی هواست، قطعاً باید به آن رسیدگی شود. به علاوه مقابله با آلودگی از جمله اهداف توسعه هزاره در سازمان ملل نیز است.

موضوعات :
در همین رابطه